Aad Keus (64) werkt al 17 jaar bij Zehnder Clean Air Solutions en is verantwoordelijk voor de gehele service-afdeling. Hij bouwde mee aan het fundament van het bedrijf in Nederland: eerst als salesman, tegenwoordig als servicemanager.
“'Aad, ik weet niet wat me overkomt. Ik ben gewoon weer totaal aan het werk.' Dat zei een bakker uit Amsterdam een paar jaar geleden tegen me. Hij had zijn eigen bakkerij, maar was afgekeurd vanwege een meelallergie. Zijn broer verving hem en stond 's nachts broden te bakken. Via de bakkersbranche kwam hij bij ons terecht. We plaatsten twee luchtzuiveringsunits bij hem, en binnen een paar weken kon hij weer aan de slag. Dat telefoontje vergeet ik nooit. Dan weet je waarvoor je het doet.
Hoe anders was dat toen ik 17 jaar geleden bij Zehnder Clean Air Solutions begon. Ik had weinig met het binnenklimaat. Ik kwam uit de schoonmaakbranche en ik koos voor Zehnder omdat ik mocht gaan pionieren met het product. Maar luchtzuivering en luchtinstallaties? Ik had geen idee wat het inhield.
Dat veranderde toen ik een week training kreeg in Zweden. Daar kwam ik bij klanten. Een man die bij een groot bedrijf werkte dat sterke drank maakte, ging 's avonds altijd naar huis met vieze ogen en een vieze neus. Ze plaatsten een paar units en al snel kwamen er meer bij. Na de installatie zei hij: 'het is nu gewoon of ik hier met een zuurstofapparaat werk, zo lekker fris en schoon.' Toen kreeg ik zelf een gevoel bij wat we doen. En in de loop der jaren hoorde ik meer van die verhalen. Dat is toch prachtig?

Met ons serviceteam – Michael, Mark, Gerwin en ik – komen we wekelijks bij verschillende klanten over de vloer. De ene dag staan we bij een koekjesbakker, de andere dag in een distributiecentrum van een grote supermarktketen. Die afwisseling én het contact met de klanten maken ons werk ook zo leuk. Bovendien kunnen we op de vloer het verschil maken: we zijn de ogen en oren van het bedrijf. Ik ga bijvoorbeeld vaak mee naar salesgesprekken of ik bezoek klanten voor pre-installaties. Dan denk en kijk ik mee over wat de vraag van de klant is en wat de oplossing kan zijn. Maar we schakelen ook continu met onze accountmanagers, vooral na het vervangen van filters. Als we bijvoorbeeld merken dat ze voller zijn dan verwacht, dan willen we ook direct een oplossing: misschien moet de frequentie van de vervanging omhoog of is het nodig om een extra unit te plaatsen. We gaan echt voor maatwerk. Elke keer weer.
Waar ik het meest trots op ben, zijn de grote installaties. Dat zijn klussen waarvoor we technisch inzicht, planning én lef nodig hebben. Een mooi voorbeeld hiervan is de Lidl in Almere. Daar installeerden we vorig jaar zestig units, variërend tussen de 245 en 90 kilo per stuk. We deden het met z’n drieën én een hoogwerker voor de 20 meter hoge plafonds. Als ik dan na afloop foto’s maak van alle units op een rij, dan denk ik toch wel: dat hebben we toch maar weer eens mooi geflikt.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.