Redenen om goed verpakkingsmateriaal te kopen als ondernemer
4 april 2022 12:02
Er bestaan enkele belangrijke redenen waarom je als ondernemer altijd voor het beste verpakkingsmateriaal zou moeten kiezen. Iedere ondernemer heeft er wel eens -in meer of mindere mate- mee te maken: de aankoop van verpakkingsmateriaal. Je moet immers pakketjes versturen naar online klanten, of je moet spullen veilig kunnen vervoeren van locatie A naar locatie B. Voor deze activiteiten gebruik je verpakkingsmateriaal. Maar wat is nu eigenlijk het belang om écht te kiezen voor hoogwaardig verpakkingsmateriaal? Want laten we wel zijn, er valt geen winst te behalen aan verpakkingsmateriaal, het betekent juist meer bedrijfskosten. Een logische gedachte, maar toch niet helemaal waar. In dit artikel nemen we daarom de belangrijkste ins en outs met je door omtrent verpakkingsmateriaal.
Welke verpakkingsmaterialen worden het meest gebruikt?
Er bestaan vele type verpakkingsmaterialen, die zowel te gebruiken zijn voor het verzenden van bestellingen naar je klanten, alsook voor intern gebruik.
De meest voorkomende verpakkingsmaterialen zijn:
- Stevige kartonnen dozen in alle soorten en maten
- Verzendzakken in vele kwaliteiten en afmetingen
- Opvulmaterialen, zoals noppenfolie of karton
- Toebehoren, zoals tapes, etiketten, snoeren
Professionaliteit benadrukken
Jouw online klanten hebben via jouw website een eerste indruk gekregen van jouw bedrijf. Deze moet haast wel positief zijn, daarom bestelt men ook bij je. Een dag, of enkele dagen, na het plaatsen van een bestelling ontvangt jouw klant het pakketje: een fysieke eerste kennismaking met jouw bedrijf. Men krijgt het pakket overhandigt van de pakketbezorger. Wat ziet en voelt men dan? Krijgt je klant een stevige doos in handen, die gemakkelijk is uit te pakken en die bedrukt is met jouw bedrijfslogo? Of krijgt men een wat rommelige doos in handen die niet al te stevig is? Jouw professionaliteit als ondernemer wordt direct bij het in ontvangst nemen van het pakket al door de klant ervaren en beoordeeld - hetzij vaak onbewust.
Daarom kies je voor goed verpakkingsmateriaal
Consumenten hechten veel waarde aan de professionaliteit van een bedrijf en zijn sneller geneigd opnieuw te bestellen bij een onderneming die vertrouwen opwekt. Natuurlijk moet er aan de verwachting van de klant worden voldaan. Bestelt men iets uit China, op een discount market-website, dan verwacht de consument een geheel ander type verpakking dan wanneer er bij een lokaal, Nederlands bedrijf online wordt besteld. Het is jouw taak als ondernemer ervoor te zorgen dat pakketten onbeschadigd en netjes bezorgd worden bij de klant. Dit doe je door te kiezen voor goed verpakkingsmateriaal. Het betreft dan niet alleen de kartonnen doos, of plastic zak, maar eveneens het opvulmateriaal zoals noppenfolie wat op orde dient te zijn.
Het allerlaatste wat je wil als onderneming is het vertrouwen van de klant te beschamen door het pakket in ondeugdelijk verpakkingsmateriaal te verzenden. Niet alleen loopt de inhoud van het pakketje gevaar, en is de kans groot dat je het retour ontvangt, maar wellicht nog erger: de eerste indruk naar de klant is niet goed.
Daarom kies je als ondernemer dus écht altijd voor goed verpakkingsmateriaal. Bezuinigen op verpakkingsmateriaal is daadwerkelijk een verkeerde vorm van zuinigheid, die jouw positieve bedrijfsprofilering ondermijnt. Verpakkingsmateriaal maakt echt onderdeel uit van je marketingplan.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.