Process Model Canvas: succesvol samen processen beschrijven!

5 augustus 2022 09:22

Process Model Canvas: succesvol samen processen beschrijven!

Het ontwerpen van processen is moeilijk. Er zijn veel dingen om rekening mee te houden, en het is vaak moeilijk om iedereen op één lijn te krijgen. Dat is waar het Process Model Canvas van pas komt. Deze tool is ontworpen om je te helpen om een proces in kaart te brengen met alle belanghebbenden, zodat het proces op de beste manier wordt ontworpen.

In deze blog bespreken we wat het Process Model Canvas is, en hoe je het kunt gebruiken om succesvol processen te beschrijven en ontwerpen!

Wat is het Process Model Canvas?

Waarschijnlijk ben je al wel bekend met het Business Model Canvas, waarmee je de strategie van een bedrijf kunt bepalen. Het Process Model Canvas kan je gebruiken als volgende stap, om te bepalen hoe je deze strategie zal gaan uitvoeren.

Het Process Model Canvas is een tool die je helpt om de belangrijkste informatie over een proces te verzamelen, te visualiseren en processen beschrijven. Het is een goede manier om iedereen op één lijn te krijgen over wat er in een proces moet gebeuren, en hoe het verbeterd kan worden

Processen ontwerp je samen

De beste manier om het Process Model Canvas te gebruiken is met alle belanghebbenden bij een proces. Dit omvat medewerkers, managers, specialisten en alle anderen die door het proces zullen worden beïnvloed. Door iedereen bij het ontwerpproces te betrekken, kan je ervoor zorgen dat iedereen het proces begrijpt en zich erin kan vinden.

De stappen van het Process Model Canvas

Er zijn vier stappen om het Process Model Canvas te gebruiken:

Stap één: begin met de blije klant

Zoals bij elk proces, moet je beginnen met te begrijpen wie je klant is, en wat hij wil. Zonder deze informatie zal het moeilijk zijn om een proces te ontwerpen dat aan hun behoeften voldoet.

Stap twee: Verzamel de  belangrijke informatieoverdrachten

Zodra je weet wie je klant is, moet je informatie verzamelen over de informatiestromen die leiden tot de blije klant. Bij deze stap gaat het erom de inputs en outputs van het proces te begrijpen.

Stap drie: bepaal de belangrijkste (deel)processen in de keten

Nu je over alle informatie beschikt, is het tijd om te bepalen welke processen het belangrijkst zijn. Deze stap gaat over het begrijpen van de opeenvolging van gebeurtenissen in het proces, en hoe zij de klant beïnvloeden.

Stap vier: valideer het "waarom" en breid uit met managementaspecten

Nadat je de belangrijkste processen hebt bepaald, is het tijd om ze te valideren. Bij deze stap gaat het erom dat je nagaat waarom je bepaalde keuzes maakt, de “why” van je business. Zijn de keuzes die jullie hebben gemaakt binnen het procesontwerp in lijn met jullie “why”?

Tot slot

Het Process Model Canvas is een krachtig instrument dat je kan helpen bij het ontwerpen en beschrijven van succesvolle processen, bijvoorbeeld als je een analoog proces wilt digitaliseren. Door deze vier stappen te volgen, kan je ervoor zorgen dat je processen voldoen aan de behoeften van alle betrokken, en dat ze met succes worden uitgevoerd. Probeer het eens de volgende keer dat je een proces moet ontwerpen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.