
Helft Nederlandse ouders bezorgd om privacy van hun kind op sociale media
Wil je jouw merk online en via sociale media onder de aandacht brengen bij jongere doelgroepen? Zorg dat je dan rekening houdt met de kwetsbaarheid en privacy van kinderen die dit kunnen zien, delen en doorsturen. Uit onderzoek van VPNdiensten.nl blijkt namelijk dat maar liefst 53 procent van de ouders zich weleens zorgen maakt op de privacy van hun kind op sociale platformen.
“Tegenwoordig hebben kinderen gemakkelijk en snel toegang tot internet en allerlei sociale media”, zegt Anna Braun van VPNdiensten.nl. “Officieel is een online account aanmaken pas mogelijk vanaf dertien jaar, en hebben kinderen tot en met zestien jaar ouderlijke toestemming nodig. De vraag is in hoeverre dit in de praktijk zo is. Veel ouders proberen toezicht te houden op wat hun kind daar allemaal doet, zeker omdat kinderen zich lang niet altijd bewust zijn van online privacyrisico’s. Helaas lukt dat niet altijd en dat verklaart hun bezorgdheid.”
Verantwoordelijk
Als ondernemer wil je jouw producten of diensten zo goed mogelijk verkopen. Daardoor is het van belang dat de gewenste doelgroep jouw merk blijft zien. Zijn kinderen de doelgroep? Dan is dat in de praktijk niet altijd gemakkelijk, omdat maar liefst de helft van de ouders liever hun kinderen niet op sociale platformen zit. Door de privacyzorgen verbiedt zelfs een kwart van de ouders hun kinderen online actief te zijn. Braun zegt hierover: “Ouders proberen hun kinderen zo goed als mogelijk te beschermen tegen online gevaren. Verschillende sites en platformen verzamelen veel data zonder dat gebruikers weten wat ermee gebeurt. Kinderen zien hiervan niet altijd de gevaren in, waardoor ik begrijp dat ouders liever niet willen dat hun kind online actief is.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.