Peinemann: 70 jaar vernieuwen in zwaar materieel en logistiek

1 oktober 2025 09:34

Peinemann: 70 jaar vernieuwen in zwaar materieel en logistiek

Interview met Ad Kornet (CEO Peinemann Mobilift Groep)

Met twaalf bedrijven, 1.250 medewerkers wereldwijd en een stevige basis in Nederland behoort Peinemann Mobilift Groep tot de zwaargewichten in de sector. CEO Ad Kornet leidt het familiebedrijf al vijftien jaar met een duidelijke koers op innovatie, mensgerichtheid en continuïteit. ‘We willen niet groeien óm te groeien, maar waarde toevoegen voor klant én medewerker.’

Waar concurrenten vaak op één tak focussen, biedt Peinemann een breed pakket. Van kraanverhuur en heftrucks tot hoogwerkers en projectlogistiek: het bedrijf levert en onderhoudt een vloot van zo’n zesduizend machines, ondersteund door 25 eigen diepladers en 300 monteurs. ‘Dat brede palet is werkelijk ons onderscheidend vermogen,’ aldus Kornet. Samen met co-CEO Sam Peinemann, vertegenwoordiger van de derde generatie binnen de familie, de jonge CFO Arnold Mes, verantwoordelijk voor de financiële strategie, vormt hij de directie van het bedrijf.

Duurzaam vernieuwen in zwaar materieel

Innovatie is volgens Kornet de motor van Peinemann. Niet alleen in het materieelpark – inmiddels is 70% van de vloot volledig elektrisch – maar ook in de gespecialiseerde machinebouw. Met Peinemann Equipment is het bedrijf wereldwijd marktleider in tooling voor de chemie en petrochemie. ‘We ontwikkelen machines die onder meer pijpcoolers – warmtewisselaars in industriële installaties – uit installaties halen en reinigen onder extreem hoge druk,’ legt Kornet uit. ‘Dat zijn gevaarlijke processen, dus investeren we in automatisering om medewerkers veilig te houden. Het gaat om miljoenenprojecten in samenwerking met technische universiteiten en ons eigen ingenieursbureau.’

Ook Spijkstaal, een van de dochters, is volop in ontwikkeling. Het honderd jaar oude merk bouwt jaarlijks zo’n 300 voertuigen, variërend van bagagetrekkers voor KLM tot kleine elektrische voertuigen voor stadsdistributie. De nieuwste innovatie: een Last Mile Delivery-voertuig met 200 kilometer actieradius en 85 km/u topsnelheid. ‘We zien toepassingen in stadslogistiek, gemeentelijke diensten en zelfs pretparken. Altijd vanuit de vraag: hoe kunnen we klanten verder helpen met slimme, duurzame voertuigen?’

Just-in-time bouwlogistiek

Met Peinemann Projectlogistiek, ooit gestart als experiment, bedient het bedrijf inmiddels grote aannemers. Het gaat om projecten zoals De Zalmtoren in Rotterdam, het ABN AMRO-hoofdkantoor en Schiphol. ‘We richten watergebonden bouwhubs in de haven in, waar alle materialen samenkomen,’ vertelt Kornet. ‘Vandaaruit brengen we die just-in-time naar de bouwplaats. Ook voor de vakmensen op locatie nemen we werk uit handen: als stukadoors op de zevende verdieping bezig zijn, zorgen wij dat water en gips exact op tijd worden aangeleverd. Zo kunnen zij zich volledig richten op productie. Dat is de essentie van ontzorgen.’

Ondanks alle beschikbare technologie blijft volgens Kornet één factor doorslaggevend: mensen. Van kraanmachinisten en riggers tot engineers en IT-specialisten: Peinemann investeert stevig in opleiding en ontwikkeling. ‘We hebben onze eigen Academy opgericht en daarnaast Peinemann Opleidingen, waar jaarlijks 7.000 mensen worden getraind – ook externen,’ zegt hij. ‘We werken samen met scholen en nemen complete klassen aan die bij ons rouleren. Jong talent begeleiden en opleiden is cruciaal, zeker nu technisch personeel schaars is. Monteurs verdienen tegenwoordig meer dan de gemiddelde boekhouder, en terecht: het is een veelzijdig vak met veel dynamiek.’

De bedrijfscultuur is volgens Kornet even belangrijk. ‘We bestaan zeventig jaar en willen gecontroleerd groeien. Nieuwe bedrijven integreren we stap voor stap, met oog voor DNA en cultuur. Onze kernwaarden zijn passie, respect en commitment. Mensen krijgen kansen, maar als ze er een potje van maken, grijp ik in. We hebben veel te bieden maar willen uiteindelijk ook loyale, gemotiveerde medewerkers. Die zijn voor ons goud waard.’

AI als gamechanger

Naast materieel en mensen is digitalisering een speerpunt. De ‘digitale buitendienstmonteur’ is inmiddels praktijk: servicebussen worden ’s ochtends automatisch bevoorraad op basis van de tabletplanning, klanten hebben realtime inzicht in machineprestaties en kosten via portals. ‘We hebben een forse IT-afdeling en investeren veel in data en beveiliging,’ zegt Kornet. ‘Cybersecuritytraining is verplicht voor iedereen. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden van AI. Stafafdelingen gebruiken het al voor analyses, en technisch kan het helpen storingen sneller te traceren. We willen onafhankelijk blijven van fabrikanten en onze eigen data benutten. AI is daarin een gamechanger.’

Groei: geen doel op zich

Hoe ziet Kornet de toekomst? ‘In de kern blijven we een grote industriële dienstverlener. We willen kwalitatief in de breedte leveren, meegaan in digitalisering en blijven ontwikkelen samen met technische universiteiten. Tegelijkertijd kijken we kritisch naar onze eigen organisatie. Moeten we onze 25 diepladers alleen voor eigen gebruik inzetten, of ook voor derden? Misschien hoort daar een aparte transport-BV bij. Ook stadslogistiek en last mile-oplossingen bieden steeds meer kansen.’

Wat Kornet vooral typeert is nuchterheid. Groei is geen doel op zich, benadrukt hij. ‘We krijgen maandelijks aanbiedingen om bedrijven over te nemen, maar doen dat alleen als het écht bij ons past. We willen waarde toevoegen, geen chaos creëren. Eerst een project afronden, dan pas het volgende. Dat is onze manier om gezond en toekomstgericht te ondernemen.’

Tekst: Koster Teksten - Beeld: Peinemann

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.