Pas slimme én betaalbare marketingtips toe
14 augustus 2025 11:30
In een digitale wereld draait het bijna alleen nog maar om een goede website laten maken; een website die je producten of diensten aan het grote publiek bekend maakt en je onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten in beeld brengt.
Ook zijn goede reviews op internet van belang om potentiële klanten over de streep te trekken om jouw product (online) te bestellen of contact op te nemen voor een offerte als het een dienst betreft. Eerst vergelijken we met z’n allen, dan beslissen we met wie we in zee gaan.
Hoe je als producent of dienstverlener je marketinginspanningen simpel en toch doeltreffend inzet, lees je hier.
Feedforward – de beste reclame voor jouw product of dienst
Heb je net ergens een dienst geleverd en is je klant zeer te spreken over het eindresultaat? Dan wil je het liefst dat ze dit luid en duidelijk wereldkundig maken. Een slimme manier om de klant vóór jou te laten werken, is aan het einde van de dienstverlening iets toevoegen dat dit makkelijk maakt. Denk bijvoorbeeld aan stickers laten drukken met je bedrijfsgegevens, slogan of logo.
De stickers – bijvoorbeeld een stuk of vijf – stop je bij een factuur met een korte boodschap, of je overhandigt ze persoonlijk tijdens het laatste fysieke contact met de klant. In dit digitale tijdperk is iets tastbaars als een sticker veel makkelijker om in je tas te steken. Klanten die iemand anders spreken die behoefte heeft aan eenzelfde dienst, denken er dan sneller aan dat ze die zeer positieve ervaring én jouw gegevens nog bij de hand hebben!
Stickers – net als bijvoorbeeld magneten – zijn tastbaar en zichtbaar, waardoor de herhaling van het zien ervan veel beter doet herinneren dan een grote dure billboard langs de snelweg. Marketingmissie geslaagd!
Feedback – de ultieme manier om je product of dienst te verbeteren
In de basis komt het neer op de volgende boodschap: Doen we het goed, vertel het verder aan anderen. Doen we het niet goed, laat het ons weten.
Door feedback te stimuleren, krijg je geregeld na het leveren van een product of dienst te horen wat er mankeert. Stimuleren kan door een briefje te stoppen bij een pakket dat op de post naar de klant gaat. Maar het kan ook gaan om een korte vraag met een QR-code - scan de code en deel je mening - in een e-mail na levering. Voeg er een winactie aan toe en de feedback stroomt meestal binnen.
Maar die winactie hóeft niet per se. Vooral bij diensten is het contact dat je voor en tijdens de levering had van belang. Loopt dat lekker, dan zijn mensen veel sneller bereid ook inhoudelijk op je prestaties te reageren. Wat ze je teruggeven, is waardevolle input voor jouw bedrijfstoekomst.
Met deze twee slimme en betaalbare marketingtips kom je als ondernemer of bedrijf een heel eind.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.