
Een goede en aantrekkelijke website hebben, is één ding. Zelfs met een goede sales funnel ben je er nog niet, je hebt uiteindelijk ook mensen nodig die je website bezoeken. Websitebezoekers kan je op verschillende manieren naar je website trekken. Mailings en SEO zijn er voorbeelden van, maar ook het belang van Google Ads mag niet worden onderschat. Hoewel het nieuwste Google Ads campagnetype; Performance Max, aanvankelijk op veel weerstand kon rekenen, zijn veel mensen er intussen enthousiast over.
Performance Max: targeten met de hulp van AI
Performance Max is een recente toevoeging van Google, waarbij Google-advertenties op een vernieuwde wijze kunnen worden ingekocht. De focus ligt daarbij op automatisering, slimme algoritmes en kunstmatige intelligentie. Hierdoor is het voor adverteerders mogelijk om nog meer uit hun budget te halen. De kunstmatige intelligentie wordt onder andere ingezet om automatisch te targeten. Met Performance Max-campagnes kan je niet alleen nieuwe klanten vinden, maar ook de conversiewaarde verhogen, nieuwe inzichten vergaren en tijdswinst realiseren. Deze nieuwe manier van inkopen kent dan ook veel fans.
Automatisering en een geschiedenis van weerstand
Zoals wel vaker kent automatisering tegenstanders. Dat was vroeger ook al zo. Aan het eind van de achttiende eeuw was er bijvoorbeeld onvrede bij de Engelse vakmannen die het weefgetouw als een grote bedreiging zagen. Het waren de hoogtijdagen van het luddisme, een sociale beweging waarbij het verzet tegen de industriële ontwikkelingen centraal stond. Dichter bij huis was er dan weer de weerstand bij de Rotterdamse havenarbeiders die vreesden hun baan te verliezen door het automatiseren van de containeroverslag. Ook bij de vernieuwde automatisering binnen Google was er weerstand, voornamelijk bij marketeers die vreesden hun baan te verliezen.
Performance Max: weerstand tegen automatisering is overwonnen
Zoals wel vaker blijkt het uiteindelijk allemaal wel goed mee te vallen. Er blijken namelijk nog altijd veel dingen te zijn die je zelf kan beïnvloeden om je Performance Max-campagnes te optimaliseren, bijvoorbeeld met een slimme campagnestructuur of door je landingspagina’s en assets te optimaliseren. Er zijn ook nog heel wat bedieningselementen waaraan je moet denken, zoals het kiezen van een biedstrategie en het kiezen van locaties en talen. Maar uiteindelijk gaat Google voor jou aan de slag. Google zal bijvoorbeeld automatisch de advertenties weergeven aan gebruikers waarbij de kans op conversie het grootst is. Eventueel kan dit proces worden versneld door zelf doelgroepsignalen door te geven. Het stroomlijnen van de campagnes over de verschillende kanalen wordt over het algemeen als positief ervaren.
Ook professionals reageren intussen tevreden op de nieuwe mogelijkheid van Google. PPC specialist Adchieve geeft bijvoorbeeld aan dat het Performance Max een verbetering vindt ten opzichte van Smart Shopping. De softwarespecialist benadrukt wel dat men er zich van bewust moet zijn dat Google voorrang geeft aan Performance Max en dat dit het meteen ook moeilijk maakt om een eerlijke vergelijking te maken. Desondanks adviseert men om met Performance Max aan de slag te gaan, zeker indien je in meerdere landen actief bent en in het verleden reeds Smart Shopping hebt ingezet.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.