Next level ondernemen:
12 december 2022 16:23
7 Slimme tips om je onderneming naar een hoger niveau te brengen.
Destijds heb je de grote stap gezet en je droom waargemaakt: je eigen onderneming. Inmiddels ben je gegroeid en loopt alles goed. Nu is het tijd om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Daarbij zijn er een aantal factoren waar je aan kunt werken. Next level ondernemen begint met onderstaande tips!
1.Marketing- en salesplan
Marketing en sales worden vaak in 1 adem genoemd. Geen enkele, zichzelf respecterende ondernemer kan er omheen. Maar vaak hebben we geen achtergrond of opleiding op dat gebied. Toch is het van essentieel belang om je erin te verdiepen, tenzij je het kunt uitbesteden. Het opstellen van een helder sales- en/of marketingplan is minder moeilijk dan je denkt en de beste stap die je kunt zetten. Zeker wanneer je groeit, moet je de klanten zien te bereiken en de wereld van je bestaan op de hoogte brengen.
Een goede marketingstrategie en een salesplan zijn dus essentieel. In een salesplan omschrijf je de verkoopdoelen, de manier om deze te bereiken en welke middelen daarvoor nodig zijn. In je marketingplan benoem je jouw USP’s, je doelstelling en doelgroep. Stel vast welke marketingkanalen het beste bij je onderneming en je doelgroep passen. Denk aan advertenties en marketing door middel van zendtijd op radio of via de social media kanalen.
2.Heldere doelstelling
Om je onderneming naar een hoger niveau te tillen is een goede doelstelling cruciaal. Je neemt je doelen ook op in je marketingplan. Ze moeten duidelijk en realistisch zijn, zodat je ze om kunt zetten in een daadwerkelijke planning en strategie. Dus, wat wil je precies bereiken, op welke manier wil je groeien en welke stappen zijn nodig om deze doelen te bereiken?
3.Analyseer je markt
De volgende stap die je neemt is een gedegen marktanalyse. Zo kom je erachter hoe de markt is voor jouw product of dienst. Waar zijn je klanten, hoe groot is je doelgroep, hoe zit het met concurrentie? Met duidelijke antwoorden op dit soort vragen, krijg je een goed beeld van de mogelijkheden die je hebt en waar de ruimte is om te groeien.
4.Stel je USP vast
Elke onderneming heeft haar eigen specifieke kenmerken, ook wel de Unique Selling Points genoemd. Deze USP’s zijn de kenmerken die jouw onderneming uniek maakt en waarmee je je onderscheidt van je concurrenten. Je sterke kanten dus! Het is daarom cruciaal om je USP’s te benoemen en concreet te maken. Op die manier kun je ze inzetten om je doelgroep mee aan te spreken en klanten mee te binden.
5.Herken je zwakheden; uitbesteden van diensten
Als ondernemer moet je een ware duizendpoot zijn en dan kan je wel eens de focus verliezen van waar jouw onderneming om draait. Je bent dan niet meer bezig met je product of dienst, maar met alle randactiviteiten die ook gedaan moeten worden. Ben jij niet zo goed met cijfertjes of computers? Dan is het aan te bevelen om je boekhouding of IT uit te besteden. Het kost je misschien wat, maar levert je nog meer op. Het geeft je rust, meer tijd om datgene te doen waar je wél goed in bent en je profiteert van de zekerheid dat dit soort klussen goed en adequaat worden gedaan.
6.Zorg voor een goede, mooie website
In deze tijd van digitalisering en globalisering kun je met goed fatsoen niet meer zonder een website. Het is vaak het eerste aanspreekpunt en visitekaartje van je bedrijf. Dit is nou typisch zo’n taak die je misschien beter uit kunt besteden. Een webdesigner zet alles voor je op, zorgt dat het goed functioneert en verzorgt het onderhoud.
7.Een fijne werkplek en bedrijfscultuur
Een fijne werkplek en bedrijfscultuur zijn dé basis voor de groei van je onderneming. Je werknemers zorgen er namelijk voor dat alles goed loopt. En het maakt eigenlijk niet uit of je enkele of al enkele tientallen werknemers in dienst hebt. Zorg voor een comfortabele, schone werkplek en besteed aandacht aan teambuilding en de mentale weerbaarheid van je werknemers. Een ander punt waar je wellicht aandacht aan kunt besteden, is aan jouw leiderschap. Dat is wat anders dan simpelweg de baas zijn. Doe een cursus of workshop om te leren hoe je jouw werknemers het beste leidt en stimuleert. Dat komt ook de teamspirit weer ten goede.
Kortom, waar het om draait is dat er voor degenen die het werk verrichten een fijne plek is en een cultuur waar men zich thuis voelt. Zelfs als je zzp’er bent. Want alleen als dát goed zit, is er ruimte voor groei!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.