
Per 1 januari 2023 komt de tweede, herziene druk uit van het boek ‘Dealen met de Green Deal’. Dit boek is speciaal geschreven voor ondernemers die zich aan het oriënteren zijn op duurzaamheid. Het geeft antwoord op de vraag wat de nieuwste regels uit de Green Deal nou precies voor gevolgen heeft voor jouw bedrijfsvoering.
Vorige maand zijn door het Europees Parlement en de Europese Raad de Green Deal regels goedgekeurd, die direct invloed hebben op de manier van meten en rapporteren over alle activiteiten rond duurzaamheid. Deze worden behandeld in dit boek en er worden tips gegeven hoe je hier als ondernemer het beste mee kunt omgaan. Er blijkt veel vraag naar deze up-to-date informatie en praktische tips, daarom is al snel na het verschijnen van de eerste druk besloten tot een tweede herziene druk.
Voor veel ondernemers is duurzaamheid nog een ‘ver-van-je-bed-show’. Zo is bij 70% van de bedrijven nog niet bekend wat hun CO2-uitstoot is. Laat staan dat er een plan is om CO2 in het bedrijf te reduceren. Door de nieuwe regels is de verwachting dat de grotere bedrijven bij aanbestedingen en contracten hun leveranciers gaan vragen om aan te geven welke maatregelen rond duurzaamheid zijn getroffen. Dit kan gaan over het terugbrengen van CO2-uitstoot, het verminderen van afval of ervoor zorgen dat er minder grondstoffen worden gebruikt. Maar het kan ook zijn dat je klanten meer zicht willen krijgen op de productieketen; waar zijn de door jouw onderneming geleverde spullen geproduceerd én zijn ze daar duurzaam en met eerlijke arbeid geproduceerd?
Het wordt dus steeds belangrijker voor ondernemers om een beleid rond duurzaamheid te hebben. Een aantal aspecten die in dit makkelijk leesbare boek worden behandeld én waarover veel tips worden gegeven:
- Nieuwe Green Deal regels, zoals CSRD, Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid en het Greenhouse Gas Protocol
- Hoe rapporteer je eenvoudig over duurzaamheid?
- Je eigen, innerlijke drive als ondernemer; welke maatschappelijke bijdrage biedt je bedrijf?
- Welke voordelen kan samenwerking met de overheid opleveren?
‘Dealen met de Green Deal’ blijkt in de praktijk veel te worden ingezet als relatiegeschenk, om de duurzame intenties met jouw klanten te onderstrepen. Het is derhalve mogelijk om dit boek grotere aantallen te bestellen. Belangstelling voor het boek, klik dan hier!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.