
Data verzamelen willen we allemaal, want zonder data ben je online stuurloos. Google Analytics is hét platform om activiteiten van, naar en op je website te meten en inzichtelijk te maken. Op dit moment doen de meeste organisaties dit nog via Universal Analytics, maar vanaf volgend jaar is deze versie van Google Analytics verleden tijd. Google heeft namelijk Google Analytics 4 (GA4) uitgerold en vanaf 1 juli 2023 is GA4 nog de enige mogelijkheid om data te verzamelen. Hoog tijd dus om over te stappen, wegwijs te worden en de voordelen te ervaren. Maar voordat we het over de voordelen gaan hebben, wat is Google Analytics 4 precies?
Wat is Google Analytics 4?
Google Analytics 4 is de vierde grote release van Google Analytics en daarmee de opvolger van Universal Analytics. Het is een gratis platform dat helpt bij het verkrijgen van inzicht in het verkeer op je website en apps en meet de interactie van je bezoekers. GA4 is ontwikkeld om beter om te kunnen gaan met privacy van bezoekers en biedt meer geavanceerde features dan zijn voorganger. De belangrijkste verschillen ten opzichte van Universal Analytics zetten we hieronder voor je op een rij.
Google Analytics 4 vs. Universal Analytics
Het grootste verschil tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 is dat GA4 op een compleet nieuwe architectuur is gebouwd. Waar Universal Analytics gericht is op sessies, is GA4 gebouwd rondom events. Sessies houden een serie van pageviews in, maar events kunnen bijvoorbeeld pageviews naar kliks zijn of ingediende formulieren.
GA4 geeft je veel meer waardevolle inzichten in de prestaties van je website of app. Je krijgt namelijk niet alleen meer inzicht in het verkeer, maar ook in wat dit verkeer doét. Dit is dan ook de reden waarom Google Analytics 4 in het leven is geroepen. Een aantal key features die GA4 zo waardevol maken zijn de volgende:
Custom events
Je kunt met Google Analytics 4 custom events laten doormeten, afhankelijk van welke data voor jou het meest relevant is. Dit houdt in feite in dat je met GA4 dus veel meer data kunt verzamelen dan met Universal Analytics. Hoe eerder je overstapt hoe meer data je verzamelt. Wij adviseren om de inrichting van GA4 uiterlijk 31 december gereed te hebben, zodat je een jaar lang kunt schaduwdraaien. Zorg er dus voor dat je zo snel mogelijk GA4 instelt!
Cross-platform tracking
Een van de belangrijkste features is cross-platform tracking. Dit houdt in dat je gebruikers kunt tracken over verschillende platforms zoals je website en apps. Het geeft een veel completer beeld van het gedrag van gebruikers dan wanneer je slechts een van de twee platforms kunt tracken.
BigQuery integratie
GA4 heeft een integratie met BigQuery, Google’s dataopslag in de cloud. Het mooie hiervan is dat je jouw gegenereerde data kunt exporteren naar BigQuery om deze op te slaan en te gebruiken voor analyses.
Zonder twijfel is dit een van de grootste voordelen van Google Analytics 4. Je hebt namelijk bijna ongelimiteerde opslag voor je data en nog belangrijker; met BigQuery kun je veel geavanceerdere analyses maken wat bij Universal Analytics zonder externe connector niet mogelijk was!
Geavanceerde analyses en machine learning
GA4 heeft een nieuwe Google reporting sectie met een geheel nieuwe toolset. Deze toolset stelt je in staat om analyses te draaien op een zelfgekozen pagina of event.
Daarnaast is een voordeel dat machine learning een belangrijke rol speelt binnen GA4. Je krijgt hiermee slimmere inzichten omdat data aan elkaar gekoppeld wordt vanuit verschillende bronnen. Zo laat GA4 bijvoorbeeld in een oogopslag zien hoe één campagne op verschillende kanalen presteert.
3 redenen waarom je nu over moet stappen op Google Analytics 4
Het moge duidelijk zijn dat Google Analytics 4 vele voordelen kent ten opzichte van Universal Analytics. De drie belangrijkste redenen om zo snel mogelijk over te stappen liegen er dan ook niet om:
- Je krijgt een realistischer beeld van je bezoekers doordat (custom) events gemeten worden in plaats van sessies, en dus ook cross-platform!
- Door machine learning heb je niet alleen méér data, maar ook meer waardevolle data.
- Er wordt meer gefocust op privacy, een blijvend hot-topic. Dit is dan ook must om gehoor aan te geven!
GA4 uitbesteden of zelf doen?
Overstappen naar Google Analytics 4 kan een uitdaging zijn als je weinig ervaring hebt met het verzamelen van data, of niet goed weet welke data het meest relevant voor jou is. Denk dus goed na over of je zelf wilt overstappen, of dat je een extern bureau vraagt om je hierin te ondersteunen. Met de ervaring van een professional weet je in ieder geval zeker dat:
- Alle data die voor jou relevant is wordt doorgemeten;
- De privacy van jouw gebruikers wordt gerespecteerd en volgens de regels behandeld wordt;
- Een hoop tijd en frustratie bespaard wordt bij het correct instellen van GA4!
Wil je dat we met je meedenken over hoe jij Google Analytics 4 optimaal kunt benutten? En maandelijks in een overzichtelijk dashboard jouw belangrijkste resultaten zien? We helpen je graag op weg!
Converseon Digital Agency
Nijverheidslaan 3a18
1382 LE Weesp
Telefoon: 0294-267984
Email: info@converseon.nl

Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.