Linkbuilding in 2023, hoe ziet dat er uit?

7 september 2022 16:32

Linkbuilding in 2023, hoe ziet dat er uit?

In het afgelopen decennium hebben we de groei mogen ervaren online marketing. De trends wisselen elkaar frequent af, maar wat al jarenlang een factor van succes blijk te zijn is SEO-linkbuilding. Linkbuilding is onmisbaar wanneer jij jouw bedrijf online wilt laten groeien. Als onderdeel van zoekmachine optimalisatie is SEO-linkbuilding dan ook iets wat je altijd gebruiken moet. Anno 2022 maken wij van The Brandboost Company dan ook nog steeds veelvuldig gebruik van linkbuilding voor onze klanten om een betere positie in de zoekresultaten te genereren. Dit betekent niet dat wij dit altijd op dezelfde manier doen en er niets veranderd is. Hoe linkbuilding in 2023 er uit gaat zien? We vertellen je er in dit artikel alles over.

Hoe linkbuilding begon

Om te weten waar het naar toe gaat is het goed om te weten waar het allemaal begon. Om goed gevonden te worden in de zoekresultaten van zoekmachines, zijn online marketeers sinds de jaren negentig bezig met linkbuilding. Dit was een fractie van wat het vandaag de dag is, maar het was de basis van het begin van linkbuilding. Je kon relatief eenvoudig zorgen dat de website meer organisch verkeer aantrok, door de juiste zoekwoorden te gebruiken en deze zoveel mogelijk op de pagina te plaatsen.

Sinds het jaar 1996 werden daarbij inboudlinks geïntroduceerd door de zoekmachine BackRub. Dit zijn links die verwijzen naar een andere pagina op de website. De zoekmachine BackRub groeide uiteindelijk tot de bekendste zoekmachine van het moment. Je kent deze zoekmachine nu natuurlijk als Google. Google leerde ons al snel dat linkbuilding ontzettend belangrijk is. Hoe anders is linkbuilding tegenwoordig in 2023?

Backlinks genereren

Backlinks zijn ontzettend belangrijk voor iedere website. Hoe beter de backlink is die jij genereerd, hoe beter dit zal zijn voor jouw website. Een backlink is een link van een externe website die naar je eigen website linkt. Google gebruikt deze links om te kunnen bepalen hoe autoritair een website is. En de kwaliteit van die backlinks bepaalt of de autoriteit van jouw eigen website groter wordt of juist kleiner.

De juiste backlinks zorgen ervoor dat de autoriteit van jouw website toeneemt en dit resulteert in betere vindbaarheid in de zoekmachines. Backlinks zijn ontzettend belangrijk om op een natuurlijke of ook wel organische wijze hoger in Google te komen staan, dit geldt ook zeker voor linkbuilding in 2023. Maar er gaat wel zeker iets veranderen.

Zijn backlinks vandaag de dag nog belangrijk?

Backlinks zijn nog steeds ontzettend belangrijk. Wanneer je een succesvolle langetermijnstrategie aan wilt gaan, zijn waardevolle backlinks onmisbaar. Hoe hoger de relevantie en kwaliteit van de links, hoe relevanter Google jouw website zal vinden. Wij zijn van mening dat dit ook in 2023 nog een beetje belangrijk zal zijn, maar dat er daarna geen links meer nodig zullen zijn. Wij verwachten dat de tekst en benamingen op de website zelf straks al voldoende zal zijn. De kwaliteit van de tekst zelf zal daarmee wel belangrijker worden.

Linkbuilding, een dynamisch proces

Even een paar linkjes uitwisselen of kopen en je denkt dat je hoger in google komt te staan? Niets is minder waar. Linkbuilding is een dynamisch proces dat niet te onderschatten is. Het vergt veel aandacht en je moet mee vloeien in het algoritme van Google.

Zijn alle backlinks goed?

Kort: nee! Niet alle links die je naar jouw website weet te genereren zijn goed. Zo kan het zijn dat wanneer je veel links laat plaatsen en veel ervan spamlinks zijn, dit nadelig is voor jouw website. Beter ga je voor wat minder links die kwalitatief goed zijn. Het is dan ook belangrijk om goed op te letten welke links gebruikt worden voor linkbuilding.

Wat heeft invloed op het backlinkprofiel van mijn website?

Een backlinkprofiel moet betrouwbaar zijn en hier zorg je voor door middel van linkbuilding. De volgende factoren hebben er invloed op:

  • Betrouwbaarheid van de backlink
  • Het domein of subdomein waar jouw link geplaatst wordt
  • De autoriteit van de link
  • Het aantal links
  • De aard van de link. Is deze follow of no follow?

Een sterk backlinkprofiel genereren kost veel aandacht en tijd. Dit wordt nog wel eens onderschat. Bovendien kunnen updates van Google ook nog wel eens voor bederf zorgen. Het is daarom altijd erg belangrijk om een linkbuilding specialist jouw linkbuilding te laten verzorgen en niet zelf aan te klooien. Voor je het weet maak je meer kapot dan je lief is. Als je dit samen met een ervaren linkbuilding specialist wilt doen, dan kun je bijvoorbeeld terecht bij The Brandboost Company uit Hengelo.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Linkbuilding heeft verschillende doelen die er voor zorgen dat jouw bedrijf zo goed mogelijk gevonden zal worden. Denk hierbij aan:

  • Stabiele online groei van jouw bedrijf
  • Een hogere organische positie in zoekmachines
  • Hogere autoriteit van je website
  • Zorgen voor meer relevante bezoekers naar de website.

Welke backlinks zijn het beste?

Veel bedrijven denken dat zoveel mogelijk backlinks genereren of kopen het beste is. Dat is helaas niet zo. Wanneer iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat in veel gevallen ook zo. Daarom is bij SEO-Linkbuilding meer zeker niet beter.

Veel online marketeers proberen ook vandaag de dag nog steeds zoveel mogelijk links te plaatsen om de DA en PA van een website zo hoog mogelijk te laten scoren. Mede deze waardes zorgen er namelijk voor dat jouw websites beter rankt in Google. DA staat voor domein autoriteit en PA voor page autoriteit.

Hoe hoger de DA en PA van een backlink, hoe beter voor mij zou je denken. Dit is gedeeltelijk waar. Een backlink met een goede DA en PA kan namelijk relevant zijn, maar wanneer de spamscore van de backlink hoog is, heb je er weinig aan.

De toekomst van linkbuilding

Met grote zekerheid kunnen wij aangeven dat backlinks ontzettend belangrijk blijven voor zoekmachine optimalisatie. Ze zijn en blijven onmisbaar. Ze zijn namelijk een erg belangrijk onderdeel van zoekmachines. Toch denken we dat hier wel wat in gaat veranderen. Wij verwachten dat de losse linkplaatsingen op de typische linkbuilding websites straks geen waarde meer zullen hebben. Of sterker nog, we zien nu al een afname in de waarde daarvan.

Als je even goed nadenkt over een website met een linkpagina, zoals /links/ of /linkpartners/. Of welke naam die pagina dan ook heeft. Denk je dat zo’n pagina met tientallen of soms zelfs honderden links naar allemaal verschillende externe websites makkelijk of moeilijk te traceren zijn door Google? En denk je dan dat Google dit als prettig of als niet-prettig ervaart? Dat je op die manier de autoriteit van jouw website probeert te verhogen. Wij denken dat Google al updates heeft doorgevoerd die dit soort backlinks als minder waardevol acht.

Google waardeert websites waarop kennis gedeeld wordt en zo laten zien dat ze betrouwbaar zijn en weten waar ze het over hebben. Dat ze laten zien dat ze ervaring hebben. Het schrijven van een artikel waarin je jouw expertise deelt op andere relevante websites zal 100x waardevoller zijn dan iedere andere losse geplaatst link.

Dus de toekomst zal zeker veranderen. Het linkbuilding zal meer gaan verschuiven naar websites die artikelen delen. Ja het gaat straks wat duurder zijn, omdat het meer tijd kost om 1 link te plaatsen.  Een sterk backlinkprofiel opbouwen zal echter wel jarenlang profijt geven aan je posities in Google.

Linkbuilding in 2023, wat is het meest relevant?

Wanneer je in 2023 jouw website beter wilt laten scoren zijn er een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo is de hoogte van de DA, PA en spamscore zeker belangrijk.

Daarnaast is een link in een artikel dus vele malen beter dan een losse link in een zoekwoord op een linkpagina. Zoals net uitgelegd geeft een link in een artikel aan dat er veel informatie gegeven wordt op deze pagina. Wat betreft linkbuilding in 2023 is dit dus ook een echte must. Ga geen losse links (meer) genereren, maar ga voor links in artikelen. Een goede SEO-tekstschrijver zal de tekst SEO optimaliseren en ervoor zorgen dat de link op de juiste plek geplaatst wordt. Daarnaast kan het ook erg nuttig zijn om een link in het artikel mee te nemen van een andere website dan alleen jouw eigen website. Laat bijvoorbeeld 3 links in het artikel plaatsen. Wij adviseren daarbij 2 links met relevante zoekwoorden naar de website die je wilt laten ranken en 1 link naar een andere website. Deze moet natuurlijk ook wel een sterke connectie hebben met het onderwerp. Anders kun je het beter niet doen.

Linkbuilding uitbesteden in 2023

Zoals gezegd: linkbuilding is complex en kan je het beste aan een professional uitbesteden. Hiervoor raden we je de experts van The Brandboost Company aan. Een gepassioneerd bedrijf uit Hengelo dat er alles aan zal doen om jouw backlinkprofiel zo goed mogelijk te maken. Daarnaast ben je er ook welkom voor SEO, zoekmachine adverteren, online marketing strategieën, websiteoptimalisatie en alle andere dingen die betrekking hebben op jouw website.

Het sterke aan dit bedrijf is dat ze 100% transparant werken. Ze doen er alles aan om jouw als klant zo veel mogelijk inzichten te geven in zowel hun werkzaamheden als de groei die gerealiseerd wordt. Zo ontvang je een persoonlijk online marketing dashboard waarin niet alleen alle belangrijkste data uit Google zichtbaar is, maar bevat dit dashboard ook het overzicht van de posities in Google, een overzicht van de content planning, het overzicht van alle geplaatst links t.b.v. linkbuilding en bevat dit dashboard zelfs een logboek. Er zijn maar weinig online marketing bureaus die dit op deze manier zo transparant laten zien.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.