Krachten bundelen: effectieve sociale hulp

18 juni 2021 13:25

Krachten bundelen: effectieve sociale hulp

Ondernemers gaan voor professionalisering in maatschappelijk middenveld

Het goede doelen landschap in ons land is rijk, maar tegelijk onoverzichtelijk voor velen. Wie een bijdrage wil leveren moet zich eerst door de enorme hoeveelheid aan verschillende initiatieven worstelen – en dan is het nog maar de vraag of het initiatief echt staat voor wat je zoekt. Ondernemers Mathys van Abbe (Kinder), Julius Weise (Welcome App) en Marnix Geus (The Present) versterken allemaal op hun eigen manier het maatschappelijke middenveld. Zij geloven dat door professionalisering en het bundelen van krachten efficiënter sociale hulp kan worden geboden aan hen die deze steun het hardst kunnen gebruiken. In lijn daarvan lanceerde deze maand versie 2.0 van het initiatief Welcome App, de gebruiksvriendelijke app die nieuwkomers en locals verbindt, hun aanbiedersprofiel. Dat betekent dat naast locals nu ook initiatieven zoals events via Welcome App kunnen worden gedeeld.

Welcome App - Julius Weise

Als je ergens nieuw bent, is het ontzettend fijn als iemand je wegwijs maakt en je de cultuur leert kennen. Maar hoe doe je dat als je de taal (nog) niet spreekt en geen locals kent? De helft van de nieuwkomers voelt zich weleens eenzaam en slechts 25% heeft een baan. Dat kan beter! Daarom werd Welcome App in 2017 door Julius Weise in het leven geroepen. Julius heeft culturele antropologie gestuurd in Amsterdam en is al sinds jongs af aan geïnteresseerd in verschillende culturen en manier van kijken naar de wereld. Op zijn 19e heeft hij zijn eerste bedrijf opgericht, genaamd MIPACHA. Na een reis in Peru was hij zo geraakt door de oneerlijke kansen in de wereld en geïnspireerd door de prachtige handgemaakte producten in Zuid Amerika, dat hij besloot om in Europa Peruaanse schoenen te ontwikkelen en verkopen. Na een paar jaar heeft hij zijn aandelen verkocht en zijn studie afgemaakt. Voor zijn studie heeft hij een half jaar in Italië gewoond, waar hij toevalligerwijs bevriend raakte met West Afrikaanse vluchtelingen. Zij leefden in uitzichtloze situaties, maar waren nog steeds ontzettend positief en krachtig. Dit was een enorme inspiratie voor Julius. Door hen heeft hij besloten om naar Lesbos te gaan in december 2015 en zich daarna in Amsterdam op te geven als vrijwilliger bij een noodopvang. Daar kwam hij op het idee van Blendin wat inmiddels is omgedoopt tot Welcome App.

Kinder - Mathys van Abbe

Net als Julius Weise wil serie-ondernemer Mathys van Abbe met zijn nieuwste project Kinder (spreek je uit als “Kainder”) de goede doelen sector de 21ste eeuw in brengen. Het begon met een klein idee, een app om doneren makkelijker te maken, maar groeide al snel uit tot een heel ecosysteem waarin storytelling, tools, en onderzoek samen de liefdadigheidssector hervormen. Al 25 jaar richt hij zich in zijn ondernemingen op een combinatie van het optimaliseren van zijn eigen leven en het innoveren van de dingen om hem heen. Kinder gelooft dat er geen probleem te groot is om samen op te kunnen lossen. Het online, datagedreven platform verbindt mensen met de voor hen meest urgente wereldproblemen - het stelt ons allemaal in staat om een ‘force for good’ te zijn - en transformeert de goede doelen sector naar een transparante en efficiënte industrie. Do good, better. Be Kinder. Simpel. Effectief. Voldoenend.

The Present - Marnix Geus

Ook ondernemer Marnix Geus deelt het doel om het maatschappelijke middenveld te professionaliseren. Daarom verkocht hij zo’n 3 jaar geleden zijn aandelen van Het PR Bureau in Amsterdam, wat hij oprichtte samen met Jacqueline Bosselaar. Na zijn bezoek aan de vluchtelingenkampen op Lesbos realiseerde hij zich de rijkheid van het goede doelen landschap, maar ook de enorme versnippering ervan. In plaats van een eigen stichting op te zetten voor vluchtelingen besloot hij The Present (voorheen The Present Movement) op te richten, waar ondernemers hun kennis en netwerk inzetten om bestaande initiatieven te ondersteunen. Dit model heeft zich ook bewezen op andere gebieden, waardoor The Present zich nu ook inzet voor andere sociale initiatieven zoals bijvoorbeeld voor dak- en thuislozen. Marnix is naast The Present ook nog actief als ondernemer/investeerder in pr-bureau Blyde Benelux, aandeelhouder van SeePeople én hij vertelt naar aanleiding van zijn boek Mensenhandel. Hoewel dat opgeteld al een baan lijkt, gaat verreweg het leeuwendeel van zijn tijd naar de ontwikkeling en uitbouw van The Present. Hij hoopt de komende jaren zo veel mogelijk ondernemers te inspireren en vooral te activeren om - direct of indirect - een positieve bijdrage te leveren aan het leven van anderen.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.