KoRo breidt uit in Europa en vervijfvoudigt zijn omzet in Nederland in slechts één jaar
17 december 2021 12:11
De snelle groei op de nieuwe EU-markten van het Berlijnse voedings- en technologiebedrijf KoRo laat zien hoeveel potentieel nieuw bedachte direct-to-consumer-concepten ook buiten Duitsland hebben.
De Nederlandse shop van KoRo doet het uitzonderlijk goed sinds de lancering in 2019. In de periode januari-juli 2021 behaalde zij een omzet van 180 000 euro, wat neerkomt op een omzetstijging van 429% ten opzichte van het voorgaande jaar. Bovendien verkoopt de detailhandel onderneming haar producten in 15 andere EU-landen. Door strikt de basisprincipes van kwaliteit, korte leveringsketens, bulkverpakking, eerlijke prijzen en transparantie te volgen, verwacht KoRo een omzet van ongeveer 65 miljoen euro in 2021 (vergelijking: 4,9 miljoen euro omzet in 2019). De volgende grote mijlpalen zijn al gepland: KoRo mikt op de lancering van zijn producten in Tsjechië en de distributie in de VS in 2022. Deze doelstellingen zijn gekoppeld aan een snelle toename van het aantal werknemers: eind 2021 zal de jonge onderneming ongeveer 250 mensen in dienst hebben, in begin 2020 waren dit nog maar 30 werknemers.
Groei in de crisis
Als online shop voor houdbare voeding en accessoires, profiteert KoRo van de stijgende online vraag als gevolg van de coronacrisis. CEO Florian Schwenkert: “Wij zijn zeer tevreden met de ontwikkeling op de Nederlandse markt. In de periode van januari tot juli 2020 bestelden gemiddeld 73 mensen per maand, en in dezelfde periode in 2021 was dit aantalal gestegen tot 420. Wereldwijd steeg het aantal bestellingen in deze periode met 230%. Van 2019 tot 2021 zal de wereldwijde verkoop voor KoRo vertwaalfvoudigen!“
De reden hiervooris, naast de productvariatie en de overtuigende kwaliteit van KoRo, het veranderde koopgedrag van de doelgroep tijdens de crisis. Uit een studie van McKinsey, waarbij mensen in 45 landen werden ondervraagd, blijkt dat het aantal onlineklanten in de levensmiddelen- en huishoudelijke categorieën in alle landen gemiddeld met meer dan 30% is gestegen. In Nederland heeft meer dan de helft van de consumenten verschillende koopgewoonten uitgeprobeerd, waaronder nieuwe merken en koopmethodes, waarvan sommige misschien voor de lange termijn zullen aanhouden. 1 Zij verwachten ook méér online boodschappen te doen dan vóór de crisis, waarbij 16% zegt méér of voor het eerst sinds de pandemie online levensmiddelen te hebben besteld. 2 Om aan de Europese vraag naar boodschappen uit de KoRo Shop te voldoen, verstuurt de online detailhandelaar bijna 100.000 pakketten per maand.
Groeicijfers van de KoRo Onlineshop Nederland
|
Omzet jan-jun |
Totaal aantal bestellingen jan-jun |
Gem. nieuwe gebruikers per maand |
2020 |
34.000 € |
540 |
73 |
2021 |
180.000 € |
3.000 |
420 |
KoRo tot leven brengen
Met een ruime keuze aan kwaliteitsproducten tegen eerlijke prijzen, bijzondere eigen creaties, transparante communicatie en zeer humoristische en klantgerichte communicatie op social media heeft KoRo een trouwe klantenkring weten op te bouwen. Het assortiment wordt voortdurend uitgebreid; naast een enorme keuze aan food basics en innovatieve producten, biedt KoRo ook non-food producten aan. Het begon met keukengerei, en vanaf 2022 zal het assortiment worden uitgebreid met hygiëneproducten en cosmetica.
CEO Piran Asci: “KoRo heeft momenteel ongeveer 1.000 producten in zijn online winkel; tegen eind 2021 zal dat aantal al rond de 1.250 liggen. Het inkoopteam is het grootste van KoRo en heeft zich als doel gesteld om, de klanten de hoogst mogelijke kwaliteit tegen een eerlijke prijs te bieden; dit idee zal ook in het non-food segment worden voortgezet.“
Om nog onafhankelijker te worden van de producenten en om nog onafhankelijker nieuwe producten te creëren, zal KoRo in 2021 een eigen notenpasta productie openen in Duitsland.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.