Klantloyaliteit: leren van automerken en modelbouw

19 april 2024 12:10

Klantloyaliteit: leren van automerken en modelbouw

Iedere ondernemer droomt van loyale klanten die blijven terugkomen. Binnen verschillende branches zijn er uiteenlopende methodes om dat voor elkaar te krijgen. In dit blog richten we ons op de loyaliteit aan automerken en de rol van miniatuurauto’s. Want laten we eerlijk zijn: van de marketing van bekende automerken kunnen we allemaal wat leren. Zelfs mensen zonder auto en rijbewijs kunnen er probleemloos tientallen merken en modellen opnoemen. Wat kan jij daar als ondernemer van leren?

Automodellen zichtbaar in de woonkamer

Modelbouw is enorm veelzijdig. Sommige hobbyisten bouwen hele werelden, terwijl andere kiezen voor losse miniaturen van auto’s, vliegtuigen en schepen. Maar wat de insteek ook is, uiteindelijk worden ze in huis trots tentoongesteld. Zelfs wanneer een modelbouwtrein in de kelder staat is iedere gast verplicht om er tenminste even naar te komen kijken. Voor automerken is het natuurlijk helemaal prachtig als je een model in de vitrinekast in de woonkamer tentoonstelt. Zo wordt iedereen continu herinnerd aan het model en het automerk.

Meer weten over de rol van automerken in de modelbouw of ben je op zoek naar een miniatuurmodel van je eigen auto? Kijk eens bij Modelo Mondo.

Het bereiken van een jonger publiek

In Nederland is 18 jaar de minimumleeftijd om auto te rijden. Om het geld bij elkaar te leggen om een eigen auto te kopen moeten de meesten in de jaren daarna nog even flink sparen. Maar autobedrijven beginnen graag al veel eerder met het maken van reclame en het binden van klanten. Want kinderen en jongeren zijn daar nou eenmaal gevoeliger voor. Wie had er vroeger niet een hele collectie speelgoedautootjes? Dat zijn vaak goedkope versies van modelbouwauto’s, maar ze lijken wel al erg veel op de echte modellen. De levensechte miniatuurauto’s komen iets later, maar als het even kan wel ruim voor de 18e verjaardag. Een modelbouwtrein of een miniatuurstad zie je zelden zonder auto’s die gebaseerd zijn op echte modellen van bekende merken.

Miniaturen uitdelen aan trouwe klanten

In de modelbouw vind je bekende modellen van allerlei automerken. In bepaalde gevallen worden miniaturen zelfs gratis uitgedeeld. Bijvoorbeeld aan trouwe klanten die al een decennium bij dezelfde garage komen. Klanten ontvangen soms zelfs standaard een schaalmodel wanneer ze een luxe automodel kopen. Daaruit ontstaat een bepaald gevoel van verbondenheid en waardering. Bovendien voelt een model net ietsje specialer aan wanneer er miniaturen van worden gemaakt. Is mijn auto echt zó mooi dat een kleine versie in een vitrine thuishoort?

Loyaliteit geboren uit kwaliteit

Automerken verhogen de loyaliteit onder klanten door miniatuurauto’s op verschillende manieren. Als klap op de vuurpijl verdienen ze ook nog geld aan de modellen. Daar kunnen de meeste marketingstrategen alleen maar van dromen. Bovendien worden kinderen en jongeren al betrokken bij het merk voordat ze oud genoeg zijn om klant te zijn. Daarmee wordt naamsbekendheid en een emotionele band opgebouwd. Maar het allerbelangrijkste is dat de autootjes gewoon erg mooi en een verrijking voor je vitrinekast zijn. Want loyaliteit bouw je op door het leveren van kwalitatief hoogstaande producten die je reputatie hoog houden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.