Bart Canini (Creneau International): “Jammer als talent weggaat, maar ik ben er trots op als iemand voor zichzelf begint”

19 oktober 2023 13:19

Bart Canini (Creneau International): “Jammer als talent weggaat, maar ik ben er trots op als iemand voor zichzelf begint”

Van horecagelegenheden in Dubai en shopping malls in België tot kantoren en hotels in Nederland: met hulp van interieurdesignbureau Creneau International veranderen ze in gastvrije, sfeervolle omgevingen met een prettige en luxueuze uitstraling. Waar veel designbureaus ophouden bij het ontwerp, houdt Creneau er bij de bouw ook rekening met hoe een ondernemer geld kan verdienen. Ook bij eigen concepten, want behalve CEO van Creneau is Bart Canini zelf ook uitbater van horecabedrijven in Dubai en België, waar honderden mensen werken. “Als ik een week vakantie vier op een zeilboot gaat de laptop mee en kom ik toch tot rust.”

Bart Canini komt uit een echte ondernemersfamilie. Al voor de Tweede Wereldoorlog trok zijn Italiaanse grootvader naar België. Hij kreeg dertien kinderen, waarvan er veel goede ondernemers werden die meerdere internationale successen boekten. Deze familieleden waren een voorbeeld voor Canini en wakkerden zijn passie voor ondernemen aan. “Mijn ouders hebben mij altijd heel vrij opgevoed. Ze hadden veel vertrouwen in mij en lieten veel toe. Op mijn vijftiende ging ik al alleen met mijn rugzak naar Ibiza. De liefde voor reizen en de wereld verkennen had ik al van jongsaf aan.”

Jong en toegewijd

Toch koos Canini voor een serieuze studie: bouwkundig ingenieur. “Mijn ouders waren achttien toen ik geboren werd. Mijn vader heeft nooit een studie kunnen doen; hij ging direct aan het werk. Daarom hebben m’n ouders mij altijd gestimuleerd om wel te gaan studeren.” Na zijn studententijd leerde hij op een reis naar Ibiza de oprichter van Creneau International, Will Erens, kennen. Destijds was Creneau International vooral een designbureau van retailmerken als G-Star en Pepe Jeans, waarvoor flagship stores in heel Europa werden ontworpen. Canini: “Hij had iemand nodig om al die projecten op te volgen. Kort na mijn afstuderen ging ik naar het buitenland om winkels te bouwen in heel Europa. Een heel leerzame en leuke ervaring.”

 

In 2001 kwam Creneau in financiële problemen. Het bedrijf had voldoende klanten, maar het financieel management was niet op orde. Het bureau ging failliet, maar maakte twee dagen later al een doorstart, doordat Werner Vanherle het overnam. Samen met Canini, die vandaag de dag zijn compagnon is, voert hij nog steeds het management over Creneau. Werner werkt inmiddels vooral aan de projecten in Dubai, terwijl Canini zich meer richt op België en Nederland.

Creativiteit én verdiencapaciteit

Bedrijven kiezen Creneau vooral vanwege haar creativiteit. Alle projecten die het bureau doet zijn heel verschillend. Canini: “We hebben niet één art director die alles bepaalt, maar juist veel goede designers die hun eigen projecten leiden. Zij zorgen voor uitvoerbare ontwerpen die binnen het budget passen en niet onbelangrijk: projecten die succesvol zijn en waar de opdrachtgevers geld mee kunnen verdienen. Of het nou een vijfsterrenhotel is of een hamburgerketen. Daarmee onderscheiden we ons.” 

 

Inmiddels heeft het bureau vanuit hun kantoren in Hasselt en Eindhoven veel bekende concepten gerealiseerd. “Heel trots ben ik op de Ageas Headquarters in de Manhattan-toren, een van onze grootste projecten ooit. Manhattan is een kantoorgebouw met 29 verdiepingen in Brussel. We hebben dit project in minder dan tien maanden tijd gerealiseerd op een logistiek heel moeilijke plek, waarbij alles binnen budget bleef en ook volgens planning is opgeleverd. Maar ik ben ook erg trots op verschillende Nederlandse projecten, zoals die in voor HMSHost in Schiphol, meerdere mooie projecten voor Vermaat, de Carlton Hotel Groep en ING. Voor die laatste hebben we in Amstelveen het bankkantoor van de toekomst ontworpen. Niet als klassiek bankkantoor, maar als lobby van een hotel. Dat bevalt zo goed dat ook alle andere grote advieskantoren van ING volgens dit concept worden gebouwd.”

Behalve designbureau is Creneau ook uitbater van een aantal horecabedrijven. Het bedrijf heeft negen restaurants in Dubai, waar zo’n 430 medewerkers werken en vier restaurants in België waar 180 mensen werken. Canini: “De overeenkomst is dat het bij design en horeca allebei draait om mensen. Beide zijn echte people businesses, waar mensen met een hospitality-mindset essentieel zijn om deze draaiende te houden. Ik ben dan ook omringd door dit soort mensen en ben constant op zoek naar talent. We geven gastlessen op hogescholen en universiteiten, zitten in jury’s voor interieurwedstrijden en hebben goede relaties met docenten. Daardoor hebben we goed zicht op wie de toppers zijn van de opleidingen. Het is de kunst om het evenwicht te vinden tussen jong talent en ervaren mensen die complementair aan elkaar zijn en zorgen voor een goede sfeer en communicatie.”

Bij Creneau werken pas afgestudeerden vanaf dag één al mee aan projecten en krijgen zij veel verantwoordelijkheid. “Ik sta iedere keer versteld van wat zij al kunnen. Er zijn ook altijd jonge designers die bij ons zijn begonnen en na een paar jaar vertrekken om voor zichzelf te beginnen. Het is jammer dat ze weggaan, maar ik ben er ook trots op als iemand een eigen bedrijf begint. Ik haal er veel voldoening uit om mensen dingen te leren.”

Leren van verkeerde keuzes

Als ondernemer maak je ook wel eens verkeerde keuzes, erkent Canini. “We hebben alle Belgium Beer Cafés wereldwijd ontworpen en gebouwd. Op een gegeven moment werden we franchisehouder voor de vestigingen in de Verenigde Staten. De eerste vestiging openden we op Fifth Avenue in New York, een prachtige locatie, maar met een enorm hoge huur. Hier kregen we bovendien problemen met een lokale aannemer, waardoor het project veel meer kostte dan verwacht. We hebben toen besloten de stekker eruit te trekken en onze activiteiten in de VS tijdelijk te staken. Van dergelijke gebeurtenissen leer je veel. We hadden nooit voor zo’n premium locatie moeten kiezen, maar beter drie kleinere Belgium Beer Cafés kunnen openen. We waren er toen nog niet klaar voor.”

 

The dream job

Alles waar Canini enthousiast van wordt, zit verpakt in zijn werk: reizen, het internationale aspect, de verschillende culturen, de mensen, hospitality, eigen restaurants bouwen en uitbaten. “Ik ben creatief en werk graag met creatieve mensen. Daarnaast ben ik een echte Bourgondiër. Ik bezoek graag nieuwe hotels en restaurants om nieuwe concepten te ontdekken. Het gaat dan niet alleen over het uiterlijk van een restaurant, maar ook over de sfeer en wat er op je bord ligt. Ik krijg zoveel energie van mijn job, dat zelfs áls ik de loterij zou winnen, ik niet met pensioen zou gaan.”

 

Werk en privé lopen bij Canini dan ook naadloos in elkaar over. Zijn werk stopt niet na 17:00 en in het weekend heeft Canini ook afspraken met klanten. “Als ik een week vakantie vier op een zeilboot gaat de laptop mee en kom ik toch tot rust. Ik wil op de hoogte blijven van wat er gebeurt. Juist als ik een week niets hoor, vraag ik me af of alles wel goed gaat.” Deze mindset komt het sterkst naar voren in Canini’s grote droom: een restaurant openen op Ibiza. “Dat blijft mijn favoriete plek. Je hebt de hippe gedeeltes waar gefeest wordt en de rustiger plekken. Als ik een geschikte locatie heb, dan ga ik ervoor. Dat is direct een goede reden om er vaker naar toe te gaan!”

Creneau International is een interior design & branding agency met een focus op realiseren van totaalconcepten. Het bureau groeide uit tot interieurbouwer én horeca-exploitant (design, build & operate). Het bureau is de bedenker van de Belgian Beer Cafés. Het is opgericht in 1989. Creneau heeft 40 medewerkers in hun kantoren in België en zo’n 600 in haar horecazaken in België en Dubai. Inmiddels is er ook een vestiging in Eindhoven.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.