Internationaal succes door dicht bij jezelf te blijven

12 juli 2022 08:59

Internationaal succes door dicht bij jezelf te blijven

Een gesprek met Ad Kornet, CEO bij Peinemann, staat garant voor een bevlogen conversatie. Hij stuurt als algemeen directeur een internationale organisatie aan met vestigingen over de hele wereld en in totaal zo’n duizend collega’s. Het bedrijf maakt al sinds 1954 een gezonde groei door, en is vooral groot geworden door altijd echt betrokken te zijn bij klanten én eigen mensen.

Wat in de jaren ’50 begon met de verhuur van heftrucks en magazijnuitrusting is uitgegroeid tot een internationaal familiebedrijf waar al de derde generatie is aangetreden. Die oorsprong zie je terug in de informele sfeer, de korte lijnen maar vooral ook in oprechte betrokkenheid. Hier staan mensen centraal, en samen zorgen ze voor het optimaal bedienen van de markt. De Peinemann Mobilift Groep is een zakenpartner en dienstverlener in veel sectoren en vakgebieden.

In 1975 werd begonnen met de verhuur van kranen, vijf jaar later al kwam er allerlei materieel voor de petrochemische industrie bij. Zo groeide Peinemann gestaag door. Tegenwoordig bieden deze specialisten ook onder meer hoogwerksystemen en allerlei transportmiddelen aan voor container handling, havendiensten en logistiek. Inmiddels is het bedrijf wereldwijd actief in twaalf landen.

Innoveren en er zijn als het nodig is

Wat Peinemann uniek maakt, legt Ad uit, is het tempo waarmee service verleend wordt. Dan gaat het niet alleen om snel leveren maar tevens om direct beschikbaar zijn als er eens wat mis gaat. “Het gaat om toegevoegde waarde. Innovatieve oplossingen en er zijn voor je klant, zeker als het erop aankomt. Al moet het ’s nachts, dan zijn we er ook.” Dat verzorgt zijn bedrijf voor sectoren als de petrochemie, industrie, de bouw, defensie en autoproducenten. Het blijft niet bij materieel leveren en het bijbehorende advies. Met de onderdelen Project Logistics, industriële verhuizingen en Port Services behoren logistieke uitdagingen en havenprojecten eveneens tot de geboden ondersteuning.

Een structuur die wérkt

‘Dicht bij de klant blijven’ lukt door heel bewust aparte onderdelen en vestigingen aan te houden. Iedere BV heeft een eigen adjunct-directeur, die zeer autonoom opereert. Anderzijds heeft de groep als geheel veel te bieden; “We kunnen alles leveren. Niet alleen voor grote klanten, ook als een MKB’er twee heftrucks nodig heeft. Ze moeten wel vooral voor service en kwaliteit willen kiezen.”

Je verantwoording nemen

Peinemann is een bedrijf met een hart, dat is ook precies waarom mensenmens Ad zich er zo thuis voelt. “Het is mooi om jong talent kansen te geven, naast de trouwe medewerkers die veel kennis hebben en overdragen.” MVO is belangrijk hier, zo veel is duidelijk. Het welzijn van mensen staat centraal. Zo wordt het Sophia Kinderziekenhuis ondersteund en het bedrijf financiert zelfs een weeshuis in Roemenië. Die mensgerichte houding straalt af op de organisatie, mede daarom is medewerkers vinden en behouden minder lastig dan gemiddeld in de sector.

Toekomstgericht

Ook qua duurzaamheid staat de organisatie ergens voor. Van de 5.000 machines die wereldwijd worden aangeboden zijn er ruim 3.000 volledig elektrisch. Ad: “We produceren volledig elektrisch en hebben zelfs 120.000 vierkante meter bos gekocht in Hardenberg om de CO2 uitstoot te compenseren. Daar zijn we heel bewust mee bezig.” Het wordt gezien als investering in de toekomst.

Niet alleen op duurzaam vlak heeft Peinemann een duidelijk beeld van waar de organisatie naar toe wil. Tactisch gezien zijn er eveneens volop plannen en een duidelijke visie. “We kijken gericht naar verbreding en uitbreiding”, aldus de CEO. “Maar het dient wel bij ons te passen, als we bedrijven overnemen. Om succesvol te blijven moet je ook selectief zijn en nee durven zeggen als je er geen goed gevoel bij hebt.” Het is niet alleen van belang omdat je anders je identiteit mogelijk verliest maar tevens de enige manier om de aansluiting met klanten en je eigen mensen te borgen, is zijn stellige overtuiging.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.