Hoe is het gesteld met jouw netwerk?

27 januari 2022 11:52

Hoe is het gesteld met jouw netwerk?

Hoe ga jij om met je zakelijk netwerk?

Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een account op een of meerdere social media platformen, zoals LinkedIn, Facebook, Twitter of Instagram en heeft op deze platforms veel contacten en is soms ook lid van een groep.

Vaak gaat de dialoog daar verloren, berichten op social media zijn openbaar en daardoor niet echt persoonlijk, ook wordt social media ingezet als advertentiekanaal.

Toch zijn de social media als zakelijk netwerk inzetten iets om serieus te overwegen en te gebruiken als netwerk. Er wordt bijna geen gebruik gemaakt van de kracht van deze netwerken.

Communicatie via social media is grotendeels het zenden van boodschappen om kennis te delen en worden de social media ingezet voor directe communicatie, denk daarbij aan de messenger functies, in plaats van direct contact per telefoon of via e-mail.

Hoe is het gesteld met jouw netwerk?

Wij hebben allemaal vrienden, kennissen, zakelijke relaties, personen die we wel eens zijn tegengekomen, we zijn online verbonden bekenden en met onbekenden. Toch zal niet iedere relatie dezelfde waarde voor je hebben.

Is je echte netwerk een grote verzameling van personen? En geef je daarbij ook verschillen aan tussen de verschillende relaties?

Een zakelijk netwerk bestaat ruwweg uit 5 groepen.
1. Vrienden (Warme contacten)
2. Personen die je goed en persoonlijk kent (Lauwe contacten)
3. Personen die je wel eens ontmoet hebt (Koude contacten)
4. Onbekende personen (bijvoorbeeld relaties van relaties)

5. Klanten en prospects, een erg belangrijke groep die goed onderhouden moet worden.
Een zakelijk netwerk gaat verder dan privé of zakelijk, je komt ze bijna allemaal tegen op internet, de grens tussen privé en zakelijk wordt steeds vager.

Elke groep kent een eigen wijze van communiceren. Met vrienden, klanten en prospects heb je waarschijnlijk meer persoonlijk contact, veel “in real life” gesprekken en gebruik je de telefoon, Whatsapp, e-mail en messenger. Voor andere groepen wordt veel gebruik gemaakt van de mogelijkheden van social media en nieuwsbrieven.

Zakelijk netwerken en het uiteindelijk komen tot zakendoen, kan via social media tot stand komen waar het eerste contact gelegd wordt om vervolgens via een persoonlijk ontmoeting een order te kunnen scoren. Je wil tenslotte elkaar in de ogen kijken, elkaar leren kennen en vertrouwen.

Neem de tijd om je zakelijke netwerk inzichtelijk te maken.

Bouw per groep of per relatie contactmomenten in om je relatie warm te houden. Bij personen die voor jou belangrijk zijn kom je dan “in top of mind” en die zullen dan ook eerder geneigd zijn om je aan te bevelen bij anderen.

Een CRM-systeem kan daarin uitkomst bieden. Contactmomenten kan je ook in Outlook of Gmail inbouwen bijvoorbeeld via de takenlijst er een terugkerende taak van maken.

De social media platformen kunnen deels ingericht worden om groepen weer te geven, je zal er wel tijd en energie in moeten steken.

  • Op LinkedIn kan je via ‘contacts’ zien wie je relaties zijn en daar ‘tags’ aan koppelen. Ook je doelgroep kan je hier selecteren.
  • Op Facebook kun je lijsten van categorieën aanmaken voor je groepen en je vrienden en relaties indelen. Ook lid worden van groepen is handig om daarop regelmatig te publiceren en in “Top of Mind” te blijven.

Bij alle social medianetwerken zal je eerst zelf de contacten moeten leggen of uitgenodigd worden om te connecten.

Het Ondernemers Netwerk: Anders dan anderen en zonder reclame.

Netcircuit is een open netwerk waar je je zakelijk netwerk kan opbouwen en onderhouden. Een netwerk waar alle deelnemers zichtbaar zijn en je direct contact mee kan opnemen via een internbericht of gewoon via e-mail.

Je zichtbaarheid kan je zelf aangeven.

Je activiteiten bij het Ondernemers Netwerk worden niet vastgelegd en je wordt dus niet gevolgd. (geen tracking).

Deelnemen aan het Ondernemers Netwerk Netcircuit is een kleine investering van € 60,00, exclusief BTW per jaar.  Inclusief publiceren op de website, een vermelding op de Nationale Bedrijvenlijst én in de nieuwsbrief en meer.

Voor meer informatie neem gerust een kijkje op onze website

Met vriendelijke groet,

Jacques Bais
Netcircuit

Naar alle berichten van De Online Society terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.