Hoe ga je om met een werknemer met slechte hygiene en vervelende lichaamsgeur?

1 september 2023 17:55

Hoe ga je om met een werknemer met slechte hygiene en vervelende lichaamsgeur?

Het kan een hekel punt zijn als je ondernemer bent en je hebt een werknemer die niet fris ruikt of zich niet goed verzorgt. Je werknemer is natuurlijk het visitekaartje van je bedrijf, maar het kan ook vervelend zijn voor andere medewerkers, zeker als het om een onfrisse lichaamsgeur gaat. Hoe ga je daar dan goed en effectief mee om?  Ik geef je een aantal tips!

Welke functie heeft jouw medewerker? 

Als jouw desbetreffende medewerker alleen werkt en geen klantencontact heeft, is een overhemd met vlekken of ongekamd haar misschien nog overkomelijk, maar dat komt eigenlijk nauwelijks voor. Medewerkers hebben over het algemeen dagelijks contact met collega’s, wonen regelmatig een werkoverleg bij of nuttigen een lunch in de bedrijfskantine. U wilt dan natuurlijk dat uw medewerkers er verzorgd uitzien.

Onaangename geur en onverzorgd uiterlijk kan verstrekkende gevolgen hebben voor je bedrijf!

Zorg ervoor dat uw medewerkers zich ervan bewust zijn dat schone kleding en een verzorgd uiterlijk noodzakelijk zijn. Als dat niet het geval is, kunnen klanten ook minder vertrouwen hebben in het werkt dat hij of zij moet afleveren.
Naast het verminderde vertrouwen van ( toekomstige ) klanten, kan het ook erg vervelend zijn voor collega’s. Door een slechte persoonlijke hygiëne kan een medewerker onaangenaam ruiken, bijv. naar zweet of uit zijn mond. Dat kan zelfs zo erg zijn dat collega’s letterlijk en figuurlijk met een grote boog om diegene heen lopen. Vaak zie je dat er dan over geroddeld wordt of zelfs allerlei flauwe grappen en bijnamen worden bedacht, kan dit leiden tot een slechte sfeer op in je bedrijf. Het valt zelfs niet uit te sluiten dat het werk er onder gaat lijden, omdat er onvoldoende wordt samengewerkt en gecommuniceerd.

Zorg voor bewustwording

Je kan je werknemers al op een subtiele manier bewust maken van goede hygiëne door dit bijvoorbeeld in een arbeidscontract op te nemen of het in het algemeen te bespreken in een teamoverleg. Want eigenlijk zou het niet meer nodig hoeven zijn dat een werknemer in deze tijd onfris ruikt of onverzorgd is.

Hoe bespreek je dit gevoelige punt?

Er zit een groot verschil tussen er tiptop opgemaakt en verzorgd bijlopen en onverzorgd zijn. Uiteraard heeft iedereen daar een eigen visie op, maar echt onverzorgd dat zou echt niet meer hoeven in deze tijd. Schoon zijn zou voor iedereen mogelijk moeten zijn.
De lichaamsgeur van iemand is erg persoonlijk. En niet iedereen kan daar altijd iets aan doen. Iemand daarop aanspreken is dan ook erg lastig. 

  • Nodig uw medewerker uit voor een gesprek en bespreek onder 4 ogen de slechte adem of  de onaangename lichaamsgeur. Zeker als dit nog nooit met de collega is besproken, bent u de brenger van dit slechte nieuws. Hoe pakt u zo’n gesprek goed aan?
  • Vertel aan het begin van het gesprek dat u het moeilijk vindt het onderwerp te bespreken, maar dat u dit in uw rol als leidinggevende moet doen. U wilt gewoon helpen.
  • Vertel de medewerker heel feitelijk wat u heeft waargenomen. Dat kan misschien ter plekke door te wijzen op die vuile broek en het ongekamde haar. Bij onaangenaam ruiken kan dat als volgt: ” Misschien ben ik de eerste die het tegen je zegt en is het je niet bekend, maar je verspreidt een bepaalde lichaamsgeur die onaangenaam is. Ik wil met je bespreken wat daaraan te doen is.”
  • Tips: Vermijd het woord ‘stinken’ en gebruik het woord lichaamsgeur. 
  • Vraag of ze weten wat de eventuele oorzaak is omdat je ze graag wilt helpen.
  • Bespreek effectieve oplossingen

Vaak werkt zo’n gesprek heel effectief. Uiteraard is het goed om even een momentje te plannen voor jezelf om na een bepaalde tijd eens te kijken of het beter gaat. Je kunt dan ook vragen aan de medewerken hoe hij / zij vindt dat het nu gaat.

Effectieve maatregelen tegen onfrisse lichaamsgeuren en slechte hygiene.

Misschien vind je het lastig om je klant te begeleiden, daarom heb ik hier een lijstje gemaakt waarmee je je kant kunt helpen.

  • Hulp bij vieze kleding: Geef aan om niet langer dan 1 of 2 dagen hetzelfde shirt of overhemd te dragen en kledingstuk daarna direct te wassen. Ook is het verstandig om na een werkdag even aan een kledingstuk te ruiken of te checken op vlekken.
  • Hulp bij onfrisse lichaamsgeuren: Adviseer je werknemer ieder ochtend te douchen. Het hoeft geen lange douchebeurt te zijn, maar het kan wel heel effectief werken. Met een stukje zeep van bijvoorbeeld Happysoaps doe je bijvoorbeeld minimaal 3 maanden als je het iedere dag gebruikt. Als een klant last heeft van een penetrant luchtje afscheiden dat veroorzaakt wordt door huidbacteriën is het waarschijnlijk slim om even door te sturen naar de bedrijfsarts of huisarts om te bespreken of een bepaald dieet (geen eieren of knoflook) de onaangename geur kunnen verminderen. Stel de medewerker in de gelegenheid om zich halverwege de dag te douchen of, als dat niet mogelijk is, zijn kleding te verwisselen.
  • Hulp bij onfrisse zweetgeuren;  Sommige werknemers zullen zich wellicht niet goed ( genoeg) wassen om zweetgeuren tegen te gaan. Die adviseer je dan vaker te douchen of te wassen en een deodorant te gebruiken. Ook wil het soms helpen om geen synthetische kleding te dragen maar kleding van natuurlijk materiaal zoals katoen.

Maar helaas is een slecht hygiene niet altijd de reden van stinkzweet. Pubers, mensen met stress of hormonale schommelingen kunnen zich soms nog zo goed verzorgen en toch na verloop van tijd naar zweet gaan ruiken. Deze medewerkers gebruiken waarschijnlijk nog niet de goede deodorant, want helaas werkt niet iedere deodorant goed tegen hormonaal, puberaal en stress zweetgeur.   

Mocht je meer willen weten over de Loveli deodorant? Klik dan hier

Stralende Groetjes Sandra van Viva Donna

Naar alle berichten van Viva Donna terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.