Hoe een goede verpakking ontwerpen je merkidentiteit kan versterken
23 mei 2025 13:06
Verpakkingen zijn meer dan alleen een beschermlaag of een manier om je product naar de klant te krijgen. Je verpakking speelt namelijk ook een cruciale rol in het vormen en versterken van je merkidentiteit. Een goed doordachte verpakking ontwerpen kan er voor zorgen dat je merk herkenbaar is en onderscheidend blijft. En het is niet alleen het eerste wat een klant van je product of merk ziet, maar het is ook de kans om een blijvende indruk achter bij de klant achter te laten. En wat dacht je van alle mensen die tijdens het transport je verpakking te zien krijgen? Een goede marketing tool, dus! En hoe andere merken verpakkingen ontwerpen die hun merkidentiteit goed overbrengen, dat lees je in dit artikel.
Een verpakking ontwerpen draait rondom kleuren, vormen en lettertypen
Het design van een verpakking bepaalt grotendeels hoe je merk wordt waargenomen. Zoals je waarschijnlijk al weet van toen je je logo of huisstijl ging ontwerpen, hebben kleuren de neiging om bepaalde emoties op te roepen. Die kunnen zowel positief als negatief zijn. Zo straalt blauw rust en vertrouwen uit, maar is het ook een ‘koude’ kleur die soms te formeel over kan komen. Rood staat voor passie en energie, maar kan ook als waarschuwing voor gevaar worden ervaren. Groen wordt geassocieerd met duurzaamheid en gezondheid, maar sommige mensen vinden groen ook de kleur van afgunst.
Het is dus belangrijk dat je goed rekening houdt met de kleuren van je verpakking. Maar eigenlijk heeft dat betrekking op je gehele huisstijl: je wil namelijk een verpakking ontwerpen die herkenbaar is en die mensen meteen aan jouw merk linken. Kleuren gebruiken die niet in je huisstijl voorkomen, raden we dan ook af.
Lettertypen spelen ook een belangrijke rol. Denk aan strakke en moderne fonts, die professionaliteit uitstralen, terwijl sierlijke lettertypen een ambachtelijke of nostalgische uitstraling geven en daarmee beter bij een bakkerij zouden passen. Ook de keuze qua lettertype bij het ontwerpen van een verpakking zou dus moeten passen bij je algehele merkidentiteit. Consistency is key!
Een verpakking ontwerpen is een vak apart
Er komt veel kijken bij het ontwerpen van een verpakking. Zo moet je niet alleen rekening houden met je merkidentiteit en huisstijl, maar ook met de functionaliteit van je verpakking. Tegenwoordig is ook duurzaamheid een belangrijke pijler als het aankomt op een goede verpakking ontwerpen.
Sterke merken maken al slim gebruik van verpakkingsontwerp om zich te onderscheiden van de rest. Denk bijvoorbeeld aan Apple, dat gebruikmaakt van zeer minimalistische verpakkingen die het imago van het merk perfect onderstrepen. Functioneel, innovatief en vooral premium luxe. Coca-Cola en Pepsi zijn ook goede voorbeelden van merken die slim hun verpakking ontwerpen: hoewel beiden hetzelfde product verkopen, zijn ze door hun kleuren, vormen én iconische logo’s direct te herkennen als twee compleet andere merken.
In het kader van duurzaamheid kunnen we eigenlijk niet om hét ideale voorbeeld heen: Tony’s Chocolonely. Door hun slimme, kleurrijke en makkelijk herkenbare verpakkingen trekken ze niet alleen de aandacht voor hun producten, maar ze gebruiken die aandacht ook meteen om hun boodschap over eerlijke handel over te brengen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.