Hoe belangrijk is de juiste verpakking voor webshops?

11 mei 2022 15:39

Hoe belangrijk is de juiste verpakking voor webshops?

Verpakkingen werden vroeger gezien als een noodzaak, om producten te beschermen en ze van verkoper naar koper te vervoeren. Omdat er geen verwachtingen van de consument waren, besteedden fabrikanten niet veel aandacht aan branding. Tot voor kort werd de verpakking beschouwd als een klein onderdeel van een product of merk. Nu is het echter een fundamenteel element geworden.

Het gaat bij e-commerce om meer dan alleen maar online artikelen verkopen. Het heeft ook te maken met hoe je je producten verpakt. Dat komt omdat je productverpakking de potentie heeft om je bedrijf van de concurrentie te onderscheiden.

Een van de redenen is klantenbinding

Een mooie en stevige verpakking of wikkelfolie zal je consument inspireren, mogelijk tot herhaalaankopen. Je moet er vanuit gaan om de koper het gevoel te geven dat zijn aankoop persoonlijk is. Door ongewoon te durven zijn, creëer je unieke ervaringen die een nieuwsgierige consument snel omvormen tot een loyale klant. Als het op verpakkingen aankomt, ga er dan voor om de verwachtingen van je klanten te overtreffen. Tevreden consumenten zijn namelijk eerder geneigd hun vrienden en familie over hun positieve ervaringen te vertellen.

Bescherming en transportgemak

Een pakket moet zo gemaakt zijn dat het vervoerbaar en tilbaar is. Een pakket met een gebruikelijke vorm kan eenvoudig gestapeld worden zonder al te veel ruimte te verspillen. Dit betekent dat een vervoerder meer producten kan vervoeren. Wanneer je meer dan honderd pakketjes per dag verstuurd, kan de vorm van de verpakking enorm schelen in de kosten. Als eigenaar van een webshop moet je ervoor zorgen dat je je geld verstandig uitgeeft om je winst te maximaliseren.

Het beveiligt het product

Niet te vergeten is het originele doel van de verpakking: productverpakking helpt op het meest basale niveau het product van binnen te beschermen. De verpakking moet het product beschermen tijdens het hele traject tussen de productieplaats en de winkel. Daarom moet de productverpakking of de wikkelfolie duurzaam en betrouwbaar zijn. Veel webshops gebruiken zegels op hun goederen om de veiligheid en integriteit van het product te handhaven. Consumenten willen dat hun producten werken zoals ze bedoeld zijn, en de beste manier om dat te bereiken is via veilige, betrouwbare productverpakking. Denk aan stevige dozen of een stevige envelop.

Ook niet onbelangrijk: kopers voelen zich erdoor aangetrokken.

Bij het overwegen van de productverpakking is het van cruciaal belang na te denken over de eisen van de consument. Het voornaamste doel van elk product is immers om klanten aan te trekken en hen over te halen het te kopen. Omdat de eerste indruk zo essentieel is in het koopproces, kan een goed ontworpen verpakking helpen je producten bij potentiële klanten te krijgen. Het is van cruciaal belang een ontwerp en kleuren te kiezen die de klanten aanspreken. En om daarbij verpakkingsmateriaal van hoge kwaliteit te kiezen. De productverpakking weerspiegelt zowel de inhoud van de verpakking als het merk als geheel. Daarom doen veel webshops bij het maken van productverpakkingen veel onderzoek naar de wensen en eisen van de klant om te garanderen dat hun verpakking aantrekkelijk genoeg is.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.