Hoe BAM en Manutan kantoormeubilair een tweede leven geven

21 oktober 2025 11:57

Hoe BAM en Manutan kantoormeubilair een tweede leven geven

Wat doe je met kantoormeubilair dat overbodig is geworden? Voor veel bedrijven is dit een lastige vraag. Elk jaar belandt in Nederland maar liefst 250.000 ton meubilair op de afvalberg. Maar wat als dat ‘afval’ geen kostenpost is, maar een kans om waarde te creëren? De recente samenwerking tussen bouwer BAM en Manutan laat zien hoe een circulaire aanpak voor overtollig meubilair niet alleen afval elimineert, maar ook meetbare ecologische, sociale en bedrijfseconomische waarde creëert. 

Het herkenbare circulaire vraagstuk 

Bij BAM ontstond een herkenbaar probleem: door de herinrichting van kantoren werd een grote hoeveelheid meubilair overbodig. De afdelingen BAM Inkoop en BAM Huisvesting werkten gezamenlijk aan een duurzame oplossing. De traditionele oplossing – afvoeren en vernietigen – paste niet bij de duurzame ambities van het bedrijf. Daarom koos BAM voor een circulaire aanpak in samenwerking met Manutan. Een aanpak die goed aansluit op de duurzaamheidsstrategie van BAM.  

Bij BAM geloven ze in de kracht van circulair ondernemen en het verlengen van de levensduur van materialen. Meubilair dat niet langer wordt ingezet maar nog in uitstekende staat verkeert, wordt gezien als een waardevolle grondstof voor een tweede leven. Dankzij de samenwerking met Manutan wordt dit meubilair niet afgedankt, maar vakkundig hersteld en elders opnieuw gebruikt. Zo draagt BAM actief bij aan een circulaire economie, vermindert het afval en laat het zijn toewijding zien aan duurzaam ondernemen. 

Controle over de keten bij een partner 

Om deze uitdaging aan te gaan, werd de Manutan Collect & Re-Use (MCR)-service ingezet. Deze aanpak verschuift de focus van afvoeren naar herbestemmen. De kern van de dienstverlening is het overnemen van de regie over het volledige proces, van eerste contact tot nieuwe bestemming. 

Manutan Collect & Re-Use-service 

Met de Manutan Collect & Re-Use service werd het overtollige meubilair niet weggegooid, maar hergebruikt. Dat proces verliep in vijf stappen: 

Inventarisatie – In gesprekken met BAM werd in kaart gebracht welk meubilair overtollig was maar nog in goede staat verkeerde. 

  • Matchen binnen het netwerk – Op basis van dit overzicht werd gezocht naar de nieuwe bestemming. 
  • Logistiek en ophalen – In goed overleg werd het gefaseerde ophalen van de meubels gepland. 
  • Refurbishment – Waar nodig werden meubels opgeknapt en klaargemaakt voor hergebruik. 
  • Tweede bestemming – De meubels kregen een nieuwe plek, waardoor hun levensduur werd verlengd. 

Zo werden bijvoorbeeld grote kasten door een lokale partner refurbished en ingezet bij andere circulaire projecten. 

Wat levert het op? 

Het succes van een circulaire strategie wordt pas echt duidelijk wanneer de impact wordt gekwantificeerd. Het MVO-rapport dat na afloop van het project werd opgeleverd, vertaalde de inspanningen naar harde cijfers: 

100% hergebruik – Van de 3.600 kg aan materialen werd niets verspild. 

12.867 kg CO-reductie – Een milieuwinst vergelijkbaar met de uitstoot van zes retourvluchten tussen Amsterdam en Curaçao. 

30 uur sociale werkgelegenheid – Gecreëerd voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, in samenwerking met een gespecialiseerde sociale partner. 

Naast deze mooie meetbare impact op sociaal en ecologisch vlak, levert het BAM ook operationele voordelen op. BAM bespaart op de opslagkosten door niet langer overtollig meubilair op te hoeven slaan. Daarnaast komt de opslagruimte vrij voor andere doeleinden en worden de facility managers ontzorgd. Tot slot is de herbestemming volledig traceerbaar, wat aansluit bij de rapportageverlichtingen.  

Vier lessen voor een circulaire toekomst 

Logistiek vormde in dit geval de grootste uitdaging: het ging om een groot aantal kasten van fors formaat. Door het ophalen gefaseerd te plannen en de afstemming strak te houden, kon deze uitdaging soepel worden gemanaged. 

Deze casus biedt waardevolle lessen voor elke organisatie die serieus werk wil maken van de circulaire economie:

  • Zie meubilair als een asset, niet als afval. 
  • Maak de impact meetbaar en zichtbaar.  
  • Zorg voor de regie in de keten. 
  • Combineer ecologische, economische en sociale doelen.  
De samenwerking tussen BAM en Manutan is meer dan een succesvol project; het is een blauwdruk. Het MCR-proces van Manutan wordt steeds vaker ingezet en brengt de circulaire economie stap voor stap dichter. Het toont aan dat met de juiste strategie en partnerschappen, circulaire ambities kunnen worden omgezet in een win-win-win: voor de organisatie, voor de maatschappij en voor de planeet. 
terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.