
OpenAI en ChatGPT en de toepassingen ervan worden momenteel breed besproken. Dit artikel gaat in op hoe bedrijven gebruik kunnen maken van generatieve AI voor B2B e-commerce en wat ze daarbij in gedachten moeten houden.
Hoe kan B2B e-commerce profiteren van AI? ChatGPT geeft antwoord. Volgens de bot kan AI worden ingezet op gebied van klantervaring, bijvoorbeeld door een chatbot te laten helpen met het beantwoorden van vragen van klanten en het verbeteren van de verkoop. AI kan helpen fraude te detecteren, prijzen te optimaliseren en daardoor betere deals te bieden. Ook optimalisatie van de toeleveringsketen komt voorbij in de reactie van de bot.
Stuk voor stuk relevante toepassingen natuurlijk. En het is ook precies hoe ChatGPT werkt: het geeft antwoorden gebaseerd op de informatie die op internet staat. Het is geweldige technologie en ik gebruik het nu elke dag, voor verschillende taken.
Maar als we echt naar onze klanten luisteren, merken we dat de door ChatGPT genoemde toepassingen zeker interessant gevonden worden, maar dat veel van hen momenteel nog voor een veel grotere uitdaging staan: ze staan pas aan het begin van e-commerce. Ze moeten hun online verkoopkanaal nog inrichten, of willen de prestaties ervan verbeteren.
Persoonlijk zou ik de vraag hoe B2B e-commerce kan profiteren van generatieve AI dan ook anders beantwoorden. Mijns inziens kunnen bedrijven vooral voordeel behalen door de beschikbare AI tools te gebruiken om data te verbeteren om daarmee sneller online te kunnen gaan of de e-commercemanager te helpen versnellen.
Praktische tips om snel te profiteren van generatieve AI
We weten dat onze klanten op zoek zijn naar automatiseringstools, omdat ze slimmer willen werken, maar ook omdat ze hun mensen beter willen inzetten. Naar mijn mening liggen de grootste kansen op korte termijn dan ook in het automatiseren van processen die tijdrovend zijn, gerelateerd aan productbeschrijvingen of afbeeldingen.
We zien bijvoorbeeld vaak dat veel producten beperkte beschrijvingen hebben in het BIM-systeem of ERP. Soms wordt er zelfs nog gewerkt met een Excelbestand waarin alleen de producttitel, een streepjescode of een artikelnummer staat vermeld. Dit soort informatie is voor productpresentatie in een webshop onvoldoende. Klanten hebben meer gegevens nodig over een product om een aankoopbeslissing te kunnen nemen, en zonder volledige informatie zal een webshop nooit een hoge adoptie bereiken.
Bedrijven kunnen generatieve AI inzetten om productbeschrijvingen te genereren op basis van attributen. Met alleen een paar steekwoorden kan ChatGPT al een mooie artikelbeschrijving formuleren. Andersom kan de tool ook een voor zoekmachines geoptimaliseerde titel voor een product maken op basis van de beschrijving.
Generatieve AI kan tevens helpen bij de visuele presentatie van producten, zo kan het naast tekst ook productafbeeldingen genereren. Een tool die daarvoor gebruikt kan worden, en die ik persoonlijk leuker vind dan OpenAI, is DALL-E.
Na het uploaden van een productafbeelding kan de tool bijvoorbeeld de kleur van het product aanpassen. Dat is handig als het in meerdere kleuren beschikbaar is, maar afbeeldingen daarvan ontbreken. Ook het genereren van een ander formaat, bijvoorbeeld om te gebruiken als banner, is geen probleem, zelfs als de afbeelding daar niet groot genoeg voor is. Vraag de AI dan om een achtergrond te genereren.
De visuele presentatie van producten kan voor bedrijven - zeker als het assortiment groot is - een enorme bottleneck zijn. Generatieve AI levert dan al snel enorme tijdwinst op.
Dat geldt ook voor het gebruik van generatieve AI op het gebied van analytics en inzichten. Binnen Sana Commerce Insights is het bijvoorbeeld mogelijk om een vraag te stellen als ‘Wat was de grootste klant of order van 2022?’. AI geeft antwoord.
Versnelling van processen
Tools zoals ChatGPT en DALL-E kunnen een uitkomst zijn, in het het bijzonder voor kleinere B2B-bedrijven met kleine budgetten voor marketingondersteuning. Het stelt hen in staat om processen te versnellen en zich te richten op andere taken. Maar het rechtstreeks posten van iets dat is gegenereerd, voelt nog steeds een beetje vreemd. Gebruik de tools daarom als co-piloot of inspiratie, en maak de content daarna eigen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.