
Talen zijn misschien wel één van de mooiste dingen die er bestaan op de wereld. Het maakt iedereen uniek, maar verbindt ook heel veel mensen. Het is aan de ene kant heel leuk als je een taal leert en dus op vakantie of voor je werk kunt communiceren met anderen, maar het is ook fascinerend om te weten dat andere mensen misschien wel jouw taal aan het leren zijn. Engels, Spaans en Chinees zijn de meest gesproken talen ter wereld, maar hoe groot is de kans dat er iemand in jouw bedrijf ook werkelijk vloeiend Chinees kan? Die is relatief klein, maar kennis van talen is wel enorm belangrijk om goed zaken te doen.
Begrijpen van context
Net zoals in veel situaties in het dagelijks leven maakt de context veel verschil. Hoe iets gebeurd is, hoe iets verteld is of hoe iets gedaan is: als je de hoe-vraag niet weet, kom je niet verder. Dit geldt ook voor talen, in de zin van het begrijpen van de tekst of het verhaal eromheen. Om bijvoorbeeld een juridisch document of een tekst vol marketingjargon te begrijpen, is het noodzakelijk om veel en brede kennis van de taal te hebben. Het gaat dus verder dan de basis. Hier gaat veel tijd in zitten, aangezien je niet zomaar een taal leert. Het kan wel een aantal jaren duren voordat je een taal relatief goed onder die knie hebt, maar dan nog loop je tegen veel struikelblokken aan. Een fulltime taalcursus of een verblijf in het buitenland is dan aan te raden. Ook kun je een vertaalbureau inschakelen die deze taken overneemt; dit kan veel tijd en geld schelen.
Cultuurkennis
Kennis van een buitenlandse taal gaat verder dan enkel de woorden begrijpen. Je leert ook een heel gebied, land of continent kennen. Taal en cultuur gaan namelijk hand in hand: je kunt geen taal leren als je de cultuur niet kent en vice versa. Als bedrijf dat internationaal zakendoet, moet je namelijk ook genoeg kennis hebben van andere culturen. Het is niet nodig om raar op te kijken als een antwoord op een e-mail uit Spanje wat langer duurt of dat zakenlui uit China niet gelijk nee zeggen op jouw voorstel uit respect. Als je dit van te voren weet, kun je hier op inspelen en rekening mee houden: uiteindelijk kun je er namelijk niks aan veranderen. Des te beter je ermee omgaat, des te beter de zakenrelaties worden. Win-win dus!
Verdiepen in de taal
Het belang van talenkennis voor jouw business is wel duidelijk: je onderhoudt betere relaties, je kunt elkaar beter begrijpen en je bouwt meer wederzijds begrip op. Uiteindelijk vertaalt dit zich in meer verkoop en omzet. Wel is investeren in talenkennis geen kleine uitgave. Op deze website vind je meer informatie over hoe een vertaalbureau jou zou kunnen helpen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.