Het belang van internal linking (interne links) op je website

14 april 2022 12:23

Het belang van internal linking (interne links) op je website

Als ondernemer met een website wil je jouw doelgroep naast offline natuurlijk ook online bereiken. En er is één plek waar je perfect de mensen kunt bereiken die jouw product of dienst willen of nodig hebben: de zoekmachine, en dan met name Google. Er zijn verschillende dingen die aan jouw positie in Google kunnen bijdragen, maar internal linking is waarschijnlijk het belangrijkste. Als je interne links op de juiste manier inzet, kunnen ze ervoor zorgen dat je uiteindelijk hoger in de zoekresultaten komt te staan. In dit artikel lees je meer informatie over internal linking: we leggen uit wat het precies is, wat de voordelen ervan zijn en hoe je er op de juiste manier gebruik van maakt.

Wat is een interne link?

We beginnen bij de basis. Want om interne links goed op je website te plaatsen, is het belangrijk om te weten hoe ze werken. Een interne link is een link op een website die verwijst naar hetzelfde domein. Als je op een interne link klikt ga je dus niet naar een nieuwe website, maar naar een andere pagina van de website waar je je al op bevond. Er zijn verschillende soorten interne links: het menu van de website, dat vaak duidelijk in beeld is, bevat een hoop interne links. Daarnaast kennen we de sitemap, een pagina met een overzicht van de hele website. Ook breadcrumbs, een broodkruimelspoor van een aantal links achter elkaar die aangeven waar je je precies bevindt op de website, zijn interne links. Als laatste kennen we cross-links. Dit zijn links die verwerkt zijn in een tekst die verwijzen naar een bepaald onderwerp, uitleg van een term of een bepaald product.

De voordelen van interne links

Het gebruik van interne links levert je op verschillende manieren iets op. Een voorname reden om internal linking te gebruiken is vanwege de websitebezoekers. Door voor een goede interne linkstructuur te zorgen krijgen je bezoekers snel een duidelijk overzicht van de mogelijkheden die jouw website ze biedt. Je website wordt er daarnaast gebruiksvriendelijker van. Wanneer bezoekers maar enkele keren hoeven te klikken om op de juiste pagina te komen, is dat erg fijn. Idealiter hebben ze maar twee kliks nodig om op de juiste pagina te komen.

Naast de bezoekers zijn interne links ook cruciaal voor de positie van je website in zoekmachines. Google wordt erg blij van een goede interne linkstructuur. De Google Spider, zoals we hem noemen, komt af en toe langs en crawlt door jouw website. Hoe beter je interne linkstructuur, hoe beter je website wordt beoordeeld. Google ziet door interne links snel welke pagina’s van jouw website belangrijk zijn: de pagina’s waar de meeste interne links naartoe gaan. Als er geen interne link naar een bepaalde pagina gaat, dan wordt hij niet gevonden door Google en dan komt hij ook niet in de zoekresultaten terecht.

Het belang van een goede anchor tekst

De woorden waar je een bepaalde link van maakt en die dus ‘klikbaar’ worden, noemen we de anchor tekst. Wanneer je gebruik maakt van goede anchor teksten, neemt Google dit ook weer mee in de zoekresultaten. Je anchortekst moet relevant zijn en duidelijk maken wat iemand op de landingspagina van de interne link kan vinden. Een tekst als “klik hier”, is dus geen sterke anchor tekst: Google zal denken dat dit gaat over klikken. Een anchortekst moet dus de juiste key words bevatten en gelijkwaardig zijn aan het onderwerp van de landingspagina. Een SEO-expert kan je helpen met het optimaliseren van de anchorteksten op jouw website.

Hoeveel interne links gebruik je gemiddeld?

Nu je weet wat de voordelen zijn van interne links, kan het verleidelijk zijn om op iedere pagina van je website een hoop interne links in te voegen. Toch is dat niet altijd wenselijk: je wilt niet dat je teksten blauw kleuren van de vele interne links die je gebruikt. Een goede maatstaf is de lengte van je tekst. Hoe langer de tekst, hoe meer interne links je kunt gebruiken. Houd daarbij een maximum aan van ongeveer 3 interne links per artikel of blog.

Gebroken interne links

Het kan voorkomen dat een interne link niet meer werkt. Dat noemen we een gebroken interne link: je krijgt dan een 404-foutmelding wanneer je erop klikt. Dat is niet wenselijk, want de Google Spider ontdekt dit meteen. Met bepaalde tools kun je je website scannen op gebroken links – zowel gratis als betaald. Daarmee optimaliseer je je website en weet je direct of de gebroken link slechts hoeft te corrigeren of dat je aan de serverkant een fout moet herstellen.

Investeer in internal linking

Door te investeren in goede interne links wordt jouw website gebruiksvriendelijker voor je bezoeker. Deze zal jouw website dus prettiger vinden om te bezoeken en daardoor terugkomen of jouw website verkiezen boven een andere. Daarnaast is het gebruik van interne links belangrijk voor de positie van jouw website in de bekende zoekmachines. Tijd investeren voor een goede structuur in je interne links en de juiste anchorteksten is dus waardevol. Het levert je meer positieve naamsbekendheid op en dat resulteert uiteindelijk in meer klanten!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.