Groene arbeidsvoorwaarden als employer branding.
4 juni 2025 13:34
Het aantrekken en vasthouden van talent. Anno nu een aardige uitdaging die verder gaat dan het schrijven van een aansprekende vacature. Hoe je als goed werkgever in deze tijden toch in het oog springt? Mogelijk vormen groene arbeidsvoorwaarden het antwoord op die vraag. Dit relatief nieuwe fenomeen wint de laatste maanden sterk aan populariteit. Alle reden om dieper in dit onderwerp te duiken. Wat verstaan we onder groene arbeidsvoorwaarden, welke voorbeelden zijn er en welke impact hebben ze op je employer branding? Tijd voor antwoorden. Lees je mee?
Wat zijn groene arbeidsvoorwaarden?
Beginnen bij het begin. Alle arbeidsvoorwaarden die een positief effect hebben op duurzaamheid of het milieu rekenen we tot groene arbeidsvoorwaarden. Ze triggeren medewerkers om milieubewuste, duurzame, en gezonde keuzes te maken. Voor de organisatie en voor henzelf. Meer dan eens brengen ze medewerkers namelijk aantoonbaar meer in beweging, wat de interne vitaliteit van medewerkers ten goede komt. Alles met een sterk toenemende kans op lager verzuim als bijkomend en welkom voordeel. Een voordeel dat binnen iedere organisatie tot tevreden gezichten zal leiden.
Voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden
- Verhoog de reiskosten voor hen die met het ov, de fiets of te voet komen
Zo'n 70% van de medewerkers die reizen voor hun werk maakt hiervoor gebruik van de auto. Zo blijkt uit cijfers van het CBS. De optie om het maken van een groenere keuze extra te belonen heeft mogelijk een snel en positief effect. Zo kan het aanbieden van een hogere reiskostenvergoeding een onderdeel vormen van de secundaire arbeidsvoorwaarden. Een optie die al door meerdere organisaties omarmd wordt. Daarbij is de afspraak dat medewerkers in dat geval met de fiets, te voet of met het ov richting kantoor komen. In ruil voor een bedrag dat per gemaakte ‘groene’ kilometer hoger ligt dan de standaard gehanteerde kilometervergoeding. - Maak gebruik van een fietsplan
Via een fietsplan bied je jouw personeel aan om via een gunstige regeling een nieuwe fiets aan te schaffen. Uiteraard met de intentie dat deze ook (regelmatig) gebruikt wordt voor ritjes van en naar kantoor. - Hoger budget bij de keuze voor een elektrische leaseauto
Dat een hybride of elektrische auto milieutechnisch beter is dan eentje die rijdt op diesel of benzine is geen nieuws. Het aanmoedigen van deze keuze, via een hoger leasebudget, valt daarom met recht in de categorie groene arbeidsvoorwaarden. Onderaan de streep vergroot dit de kans dat een (nieuwe) medewerker de keuze voor een hybride of een elektrische auto maakt.
- Motiveer en faciliteer het werken vanuit huis
Niet voor iedere job is het een must om dagelijks naar kantoor te komen. Met het toestaan en het faciliteren van 1 of 2 thuiswerkdagen per week daalt het aantal reisbewegingen van je personeel snel. Naast het toestaan en het aanmoedigen van deze thuiswerkdagen, dient het personeel voorzien te worden van de faciliteiten om vanuit huis te kunnen functioneren. Denk bijvoorbeeld aan een laptop, een goede bureaustoel of een (tweede) beeldscherm. - Verzorg een gezonde en duurzame lunch op kantoor
Een slimme en effectieve manier om medewerkers dagelijks te laten genieten van een gezonde, groene maaltijd.
Het effect op je employer branding
Uniek is het aanbieden van groene arbeidsvoorwaarden niet. Toch is het ook zeker (nog) niet de norm, wat maakt dat het kansen biedt. Bijvoorbeeld richting potentiële nieuwe medewerkers. Eerder onderzoek toont aan dat 46% van de werkenden waarde te hechten aan aandacht voor duurzaamheid en vitaliteit bij een werkgever. Met die kennis leert een snelle, fictieve rekensom je dat zij die proactief handelen in het aanbieden van groene arbeidsvoorwaarden, bij huidige en potentiële medewerkers al snel met 1-0 voorstaan. Met een boost voor je employer branding tot gevolg.
Wat de gevolgen zijn wanneer je deze koers niet volgt? Daar valt voor nu enkel naar te gissen. Prijs je jezelf hiermee op termijn uit de markt? Een antwoord op die vraag wacht je mogelijk liever niet af. Lees hier meer over groene arbeidsvoorwaarden en de toekomst van belonen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.