Groeien als ondernemer? 3 tips van ervaren ondernemers

14 oktober 2022 15:43

Groeien als ondernemer? 3 tips van ervaren ondernemers

Zoals iedere ondernemer weet is het lastig om stil te zitten. Met veel nieuwe ideeën die door het hoofd schieten werd het voor ondernemers Hanneke, Luuk en Erik tijd om daar ook echt iets mee te doen en nog meer te groeien. Voor hen werd het jaar 2021 een jaar van beton ciré en keukenachterwanden. Maar wat hebben deze producten met elkaar te maken?

Daarvoor gaan we even terug naar de ondernemersdrang van deze drie ondernemers.

Hanneke en Luuk zijn ervaren online marketeers. Al jaren doen zij de online marketing voor verschillende organisaties. Met specialisaties op het vlak van zoekmachinemarketing, social marketing en e-mailmarketing weten ze bedrijven online op de kaart te zetten. Maar precies daar is waar het begint te kriebelen. Want waarom zouden ze wat ze voor andere klanten doen ook niet voor zichzelf kunnen doen? Deze stap wordt gezet wanneer ze in contact komen met ondernemer Erik: een ervaren ondernemer en fabrikant van beton ciré.

De start van een succesvolle samenwerking

Met beton ciré creëer je betonlook in het interieur. Betonlook groeit al jaren in populariteit. Het rustige design werkt aanstekelijk en ook het onderhoudsvriendelijke karakter heeft haar charme. Ondernemer Erik verkoopt beton ciré aan bedrijven en stukadoors. Maar er is nog een markt waar veel kansen te behalen zijn: de consumentenmarkt. Doe-het-zelvers die zin hebben in een uitdaging. Erik, Hanneke en Luuk slaan de handen ineen en richten het bedrijf Betonlook123 op. Een mooie samenwerking tussen marketeers en de beton ciré specialist. Voor Luuk en Hanneke wordt het een nieuwe uitdaging: niet alleen voor eigen klanten werken, maar ook voor een eigen project.

Na het bouwen van een nieuwe website, het schrijven van goede teksten geoptimaliseerd voor zoekmachines en adverteren op Google en social media hebben ze de smaak snel te pakken. Mede-eigenaar Hanneke vertelt: “Het is mooi om bij het gehele proces betrokken te zijn. Van klantvragen tot het optimaliseren van de website en het zien van eindresultaten.”

Verder groeien met Keukenprint

Niet lang nadat de website van Betonlook123 live gaat, komt er een nieuwe kans op hun pad. Het bedrijf Keukenprint staat te koop. En daar zegt Betonlook123 geen nee tegen. Vol enthousiasme beginnen ze onder het bedrijf Betonlook123 B.V. met het nieuwe project en nemen ze Keukenprint over. Een bedrijf gespecialiseerd in gepersonaliseerde en unieke keukenachterwanden. Iets totaal anders, maar niet minder leuk. Met de eerder opgedane kennis gaan ze van start. De oude website wordt omgebouwd naar een nieuwe, moderne website die beter aansluit bij de doelgroep en er wordt een online marketing plan geschreven om deze doelgroep te bereiken. In één jaar tijd zijn deze ondernemers een bedrijf met twee projecten rijker.

Drie belangrijke lessen

Wat zij van deze twee projecten geleerd hebben? Dat vertellen ze je graag aan de hand van deze drie tips:

Tip 1: Doe uitgebreid vooronderzoek
Natuurlijk is dit een cliché en zal iedere ondernemer van tevoren goed nadenken of het product goed in de markt ligt. Maar in deze tijden is de online wereld een erg belangrijke manier om goed zichtbaar te zijn. Kijk daarom waar mensen online naar zoeken, doe een zoekwoordonderzoek en ontdek waar hun interesses liggen.

Zo kwamen wij erachter dat er veel naar ‘achterwand keuken’ wordt gezocht. En limiteer je niet tot een bepaalde variant van het woord. Wat we daarmee bedoelen? Ook andere zoekwoorden zoals keukenwand en ‘spatscherm keuken’ zijn voor ons relevant.

Tip 2: Ga actief op zoek naar feedback
Zodra er leads zijn die informatie hebben achtergelaten, maar niet zijn geconverteerd is het belangrijk om erachter te komen wat hen ertoe heeft bewogen om nog niet te converteren. En hoe kom je er beter achter dan het ze te vragen? Bel potentiële klanten op en vraag of je nog ergens mee kunt helpen. Wellicht laten ze weten toch niet meer geïnteresseerd te zijn en hierop kun je inhaken door vragen te stellen. Sta open voor feedback, want dit brengt jou verder als ondernemer en biedt kansen om je diensten te verbeteren en beter aan te laten sluiten op de doelgroep.

Tip 3: Voorkom de bekende tunnelvisie
De welbekende tunnelvisie. Het is belangrijk om verder te kijken dan naar alleen jouw product of dienst. Bij concurrenten denk je bijvoorbeeld al snel aan bedrijven die in dezelfde branche zitten. Maar dit hoeft niet het geval te zijn. Bij ons bedrijf Betonlook123 nemen we het niet alleen op tegen producenten van betonlook verf, maar ook tegen producenten van iets heel anders, zoals tegels. Heb je concurrenten dus goed in beeld, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.