Grensverleggend optreden, wil jij dat ook als ondernemer?

18 maart 2024 14:18

Grensverleggend optreden, wil jij dat ook als ondernemer?

Als interimmer en als oprichter van Ondernemers NLP ben ik gewend om met regelmaat uit mijn comfortzone te stappen. Toch werd ik onlangs gedwongen om een nog grotere stap te zetten tijdens `LINK2024’, waar LinkedIn-actievelingen elkaar live (in levenden lijve dus) mochten ontmoeten.

Het evenement was stijf uitverkocht aan leergierige ondernemers (vooral MKB’ers en zzp’ers) en ik mocht een deel van het programma invullen. De deelnemers hadden 31 keuzes, verdeeld over 5 rondes met steeds zo’n 7 alternatieve sprekers of workshops. Keuzestress dus. Ik volg altijd met aandacht de tips van de vleesgeworden LinkedIn-specialist en omzetcoach Franck Fielemon. Ik citeer losjes een van zijn tips: “Content met veel betrokkenheid en dus zichtbaarheid voldoet in veel gevallen aan een aantal criteria. Ten eerste gaat het vaak over alledaagse thema's waarin veel mensen zich herkennen; emoties, actualiteit, humor. Daarnaast wordt deze content vaak op een unieke en authentieke wijze gepresenteerd. Met eigen materiaal…” Daar kan ik me ook in het echte leven goed in vinden.

Mijn domein van de dag was in het stiltetheater. Een heel bijzondere ervaring, niet alleen omdat iedereen met een koptelefoon was uitgerust. Het theater is een complete cirkel, waarbij de deelnemers op blokken op verschillende hoogtes zitten. En in die – licht – verwarrende setting (laat ik het dynamisch noemen) kwamen ook al snel de verschillen tussen de deelnemers tot uitdrukking.

Ik kreeg 45 minuten per sessie en dat is aanpoten. Ik heb me dan ook geconcentreerd op de verbanden tussen voorkeurszintuigen en de woorden en uitdrukkingen die mensen gebruiken. In mijn introductie viel ik met de deur in huis, door vragen te stellen in verschillende bewoordingen. Dit is kortweg hoe NLP werkt, hoe je jezelf kunt uitdagen en de (lichaams)taal van anderen leert lezen.

Vervolgens moest iedereen aan de slag. Aan de hand van verschillende scores konden ze uitvinden wat hun dominante stijl is. Aan de hand van de uitkomsten hebben we de verschillende types even aangeraakt, als volgt:

  • Visueel dominant zijn degenen die denken in plaatjes, in beelden. Waar het uiterlijk een rol speelt of die van de wijs worden gebracht door slordigheden. Ze leren door het te zien of voor zich te zien.
  • Is je gesprekspartner auditief ingesteld? Dan vang je de interesse als een voorstel goed klinkt. Ze onthouden en leren door te luisteren. Let op, ze kunnen ook snel afgeleid worden door geluiden of muziek en zijn gevoelig voor de tone-of-voice.
  • Mensen met een kinestetisch voorkeurssysteem reageren vooral vanuit hun gevoel en emoties. Vaak bewegen en spreken ze rustig, maar zullen ook anderen aanraken. Learning by doing is voor hen belangrijk. En effectief.
  • Tenslotte zijn er nog mensen die je kunt meenemen met logica. Zij onthouden en leren door procedures en volgordes. Een logisch verhaal kan hen overtuigen.

Vervolgens werd er in duo’s met de kenmerkende stijlen op elkaar geoefend. De oh’s en ah’s van herkenning waren niet van de lucht. Tegenpolen beseften opeens dat, zodra je de voorkeurszintuigen bij de ander weet te herkennen, je daarop inspelen. Niet geforceerd, maar eigenlijk heel natuurlijk. In de setting van deze snelkookpan leidde dit tot een vanzelfsprekende onderlinge verbinding. Met de buurman of -vrouw, maar ook op degene voor of onder je. De heer met de verbeelding hielp de rationele dame: “een plaatje kan ook een grafiek zijn hoor”. En er werden ervaringen uitgewisseld: “ik moet een verhaal altijd even laten bezinken.”

Daag jezelf uit met Ondernemers NLP

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt”, is een typische Cruijff-uitdrukking, die ook geldt voor Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP). Ik richt mijn inzichten specifiek op ondernemers en bied je een gereedschapskist vol communicatietools, waaruit je kunt putten om meer inzicht in jezelf en anderen te krijgen en te ervaren hoe je effectiever kunt omgaan met de mensen om je heen. De beste leerweg is om het gewoon te DOEN. Ik daag je wel uit met praktijkvoorbeelden, vragen, situaties en confrontaties.

Jezelf uitdagen en verbeteren, dat doe je dat liever niet in je dagelijkse werkomgeving. Wil je je teen in het water steken, dan kies je voor Ondernemers NLP in één dag. Ga je voor echte groei en rendement, dan kies je voor de 15-daagse Ondernemers NLP Practitioner (verdeeld over 6-7 maanden), waarbij de interactie tussen de deelnemers je op de toppen van je kunnen brengt. En niet alleen binnen je onderneming of organisatie, maar ook hoe je als persoon meer rendement en balans in je leven kunt brengen.

Charlotte Krielaart heeft als eerste in Nederland een doelgroepspecifieke opleiding voor NLP ontwikkeld. Exclusief voor ondernemers, managers en zelfstandige professionals. Krielaart is interimmanager bij toonaangevende organisaties. Onder haar bruisende persoonlijkheid schuilt een unieke combinatie van intuïtief inzicht en scherpe strategische invulling. Haar expertise zet in als ‘blikopener’ en laat met Ondernemers-NLP mensen en bedrijven groeien. Volg Charlotte op .

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.