Generatie Z kijkt verder dan salaris: secundaire arbeidsvoorwaarden steeds bepalender
16 mei 2025 11:29
Nieuw Europees onderzoek: 62% van Nederlandse werknemers laat beeld van werkgever afhangen van aanvullende regelingen
Werknemers vinden secundaire arbeidsvoorwaarden steeds belangrijker. In Nederland geeft 62% van de werknemers aan dat het benefitspakket hun beeld van de werkgever beïnvloedt. Vooral voor jongere generaties – zoals Generatie Z – speelt een goed aanbod voor vitaliteit een opvallend grote rol. Dat blijkt uit de jaarlijkse Europese Global Employee Benefit Study (GEBS) van Epassi, marktleider in digitale employee benefits en het moederbedrijf van Bedrijfsfitness Nederland. De data onderstrepen het belang van passende, flexibele én goed gecommuniceerde benefits.
Secundaire voorwaarden als bepalende factor
In een krappe arbeidsmarkt, waar vooral jonge talenten kritisch zijn op werkgevers, kunnen secundaire arbeidsvoorwaarden steeds meer het verschil maken. Deze uitkomsten zijn in lijn met onze buurlanden: in het Verenigd Koninkrijk geeft 76% van de werknemers aan dat benefits het werkgeversimago mede bepalen, gevolgd door Finland (71%) en Italië (70%). Bedrijfsfitness Nederland, sinds 2024 onderdeel van het Europese fintechbedrijf Epassi, helpt organisaties om in te spelen op deze veranderende behoeften. Met hun sportplatform bieden zij werknemers keuzevrijheid: van een vast abonnement bij één sportschool tot flexibel sporten op meerdere locaties met hun dienst Workit. Daarmee sluit het aanbod aan bij de voorkeuren van jongere generaties, die flexibiliteit, digitale toegankelijkheid en welzijn centraal stellen. Antonio Barradas, CEO van Bedrijfsfitness Nederland: “Werkgevers realiseren zich steeds meer dat vitaliteit en werkgeluk belangrijke elementen zijn in het aantrekken en behouden van talent. Voor werkgevers betekent dit dat passende secundaire arbeidsvoorwaarden niet langer een ‘extraatje’ zijn, maar een strategisch instrument.”.
Antonio Barradas, CEO van Bedrijfsfitness Nederland
Mismatch tussen aanbod en gebruik
In Nederland zou 61% van de werknemers een baan kunnen afwijzen als het pakket aan secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende aansluit op hun behoeften. Ook voor behoud van personeel speelt het aanbod een belangrijke rol: 75% van de Nederlandse werknemers overweegt van baan te wisselen als elders een beter passend pakket beschikbaar is – mits de rest van de functie gelijk blijft. Voor werkgevers is het dus van belang om deze voordelen goed over de bühne te brengen. Toch blijkt er een kloof tussen intentie en ervaring: 71% van de Nederlandse werkgevers erkent het strategische belang van employee benefits, maar slechts 62% van de werknemers herkent dit ook in de praktijk. Een opvallend en tevens het grootste verschil vergeleken met andere Europese landen. Het onderzoek laat ook zien dat alleen goed afgestemde en duidelijk gecommuniceerde benefits daadwerkelijk impact maken. “Het aanbod moet aansluiten bij de wensen van werknemers,” zegt Barradas. “Maar minstens zo belangrijk is dat je als werkgever helder communiceert wat je precies biedt.” Bedrijfsfitness Nederland presenteert vandaag een vernieuwde uitstraling: dezelfde vertrouwde dienst, maar met een frisse look en heldere positionering die past bij de moderne werknemer. Deze vernieuwing markeert hun aansluiting bij The Epassi Group en onderstreept een hernieuwde focus op vitaliteit en het ondersteunen van werkgeluk in Nederland.
Generatieverschillen
De generatieverschillen springen in het onderzoek duidelijk in het oog. Generatie Z is het meest ‘benefit-gedreven’: 45% van hen zou bereid zijn om een lager salaris te accepteren in ruil voor een uitgebreider of meer gepersonaliseerd pakket aan voordelen. Ook Millennials (35%) laten die bereidheid zien. Naast persoonlijke ontwikkeling (82%) en opleidingsbudgetten (67%), scoren fysieke vitaliteitsprogramma’s (78%), de fietsregeling (73%) en woon-werkvergoedingen (83%) bijzonder hoog bij Nederlandse werknemers. Beide generaties maken duidelijk: een flexibel aanbod met ruimte voor eigen invulling is toekomstbestendig.
Opvallende onderzoeksresultaten:
* 54% van de Nederlandse werknemers geeft aan dat het huidige aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende aansluit bij hun persoonlijke voorkeuren. Daarmee scoren we relatief hoog in vergelijking met andere Europese landen.
* Werknemers in Nederland voelen zich minder gestimuleerd om gebruik te maken van benefits. Slechts 45% ervaart actieve aanmoediging vanuit de werkgever, terwijl dat in het Verenigd Koninkrijk 67% is. Finland scoort het laagst met 43%.
* In elk land blijkt dat werkgevers optimistischer zijn over hun stimulerende rol dan werknemers dit daadwerkelijk ervaren. In Finland is dit verschil het grootst (41 procentpunt), in het VK (19 procentpunt) en Zweden (22 procentpunt) is het verschil het kleinst.
* Oudere werknemers (71%) begrijpen het benefitsaanbod doorgaans beter, maar voelen zich minder aangemoedigd om het te gebruiken (slechts 38%).
* Bij Generatie Z is dit juist omgekeerd: zij voelen zich vaker gestimuleerd (55%), maar hebben minder duidelijkheid over wat er precies wordt aangeboden.
Over Bedrijfsfitness Nederland
Bedrijfsfitness Nederland is specialist in bedrijfsfitness in Nederland en onderdeel van Epassi Group, een toonaangevend Europees platform voor employee benefits. Als betrouwbare partner voor werkgevers bieden ze een landelijk platform dat werknemers de mogelijkheid biedt voordelig te sporten bij ruim 4.600 aangesloten sportlocaties, of flexibel bij meer dan 1.000 locaties via Workit, het flexibele sportabonnement van Bedrijfsfitness Nederland. Inmiddels maken bijna 4.600 bedrijven gebruik van de services van Bedrijfsfitness Nederland. Met hun missie om sport en bewegen laagdrempelig en aantrekkelijk te maken voor alle werkenden in Nederland, helpt Bedrijfsfitness Nederland bedrijven om vitaliteit te stimuleren, verzuim te verlagen en werkgeluk en retentie te verhogen. http://www.bedrijfsfitnessnederland.nl/
Over Epassi
Epassi, opgericht in 2007 in Helsinki, is een pionier op het gebied van digitale employee benefits en betalingen. Als toonaangevend, wereldwijd multi-benefitsplatform heeft Epassi een sterke aanwezigheid in de Nordics, Duitsland, Nederland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De innovatieve, schaalbare oplossing van Epassi bundelt alle werknemersvoordelen in één gebruiksvriendelijke mobiele app en biedt een digitaal platform voor employee benefits. Epassi Group bedient bijna 40.000 werkgevers en meer dan 20 miljoen werknemers, met circa 90.000 aangesloten dienstverleners. Epassi is een toonaangevend fintechbedrijf en werd in 2022, 2023 en 2024 door de Financial Times erkend als een van de snelst groeiende bedrijven van Europa. In 2025 staat Epassi op plek 32 van de lijst ‘Europe’s Long-term Growth Champions’.
Epassi – Boosting everyday wellbeing.
http://www.epassi.com/
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.