Geef je bedrijf een visuele identiteit met een sterk logo
19 mei 2022 08:43
McDonalds heeft de gele M. Nike heeft de swoosh. Apple heeft het appeltje. De grootste bedrijven ter wereld hebben allemaal een ding met elkaar gemeen: ze hebben een logo dat je uit duizenden herkent. Een logo dat soms niet eens een naam bevat, en toch weet iedereen direct om welke organisatie het gaat.
Die bedrijven hebben dankzij hun logo een sterke visuele identiteit. Ze zijn herkenbaar en wekken een bepaald gevoel op. Of je nu schoenen verkoopt, financieel advies geeft of biefstukjes bakt: een logo is onmisbaar. Maar hoe en met welk programma kun je een sterk logo maken? Waar let je op, en wat zijn de valkuilen? Dat en meer ontdek je hier.
Verschillende soorten logo’s
Een logo is een beeldmerk dat met een bedrijfs- of productnaam in verband wordt gebracht. Een logo kan een woord zijn maar ook een tekening of andere grafische uiting. Er zijn veel verschillende soorten logo’s die je kunt (laten) maken voor je bedrijf:
- Typografische logo’s: een logo dat herkenbaar is door een bepaald lettertype. Voorbeeld: Coca Cola, Microsoft.
- Logo met een associatief symbool: logo dat herkenbaar is door een grafische afbeelding die een connectie heeft met het bedrijf of de dienst. Voorbeeld: Shell, Apple.
- Logo met initialen: een logo dat herkenbaar is door de gebruikte letters plus het lettertype. Voorbeeld: Albert Heijn, Chanel.
- Logo met een mascotte: een logo met een karakter dat staat voor het bedrijf. Voorbeeld: WNF, Monopoly.
- Logo met bedrijfsnaam en onderschrift of slogan: een logo met onderschrift dat het doel van het bedrijf versterkt. Voorbeeld: Nokia, KFC.
De meeste merken hebben bovendien verschillende versies van hun logo. Zo heeft fastfoodketen Kentucky Fried Chick een logo met mascotte (colonel Sanders), een logo met initialen (KFC) en een logo met slogan (It’s fingerlickin’ good). Het is aan te raden om een aantal versies van je logo te hebben, zodat je de beste versie kunt kiezen voor iedere toepassing. Een logo dat mooi op je website staat is misschien niet geschikt voor op je briefpapier, en andersom.
Waarom een bedrijfslogo belangrijk is
De voornaamste reden om een bedrijfslogo te maken, is om herkenbaar te zijn. Herkenbaarheid betekent dat je (potentiële) klant direct weet om welk product of welke dienst het gaat, als ze het logo zien. Een logo is een identificatiepunt: het is het symbool dat een klant gebruikt om je bedrijf te herkennen. Maar er zijn meer redenen waarom een bedrijfslogo belangrijk is:
- Het trekt de aandacht: een opvallend logo doet soms meer dan een inleidende zin.
- Het is de basis van je merkidentiteit: met je merk vertel je een verhaal. Een logo is daarvoor de basis.
- Het bevordert merkloyaliteit: je logo maakt je herkenbaar, en herkenbaarheid zorgt voor een gevoel van vertrouwdheid.
- Het helpt je onderscheiden van de concurrent: jij hebt het enige koffietentje dat géén koffieboon in het logo heeft opgenomen, maar het over een heel andere boeg gooit. Dat valt op.
Zelf een logo maken
Grote bedrijven als Nike en Apple hebben een gigantisch team aan marketingprofessionals en designers achter hun merkidentiteit staan. Dat is niet voor iedereen een optie. Begin je net en wil je zelf een logo maken? Dat kan.
Een handig programma daarvoor is de Wix logo maker. Het is belangrijk dat je een logomaker gebruikt als je nog geen ervaring hebt met design. Via de logomaker van Wix kun je een logo in hoge resolutie maken, waardoor je het op verschillende plekken kunt gebruiken.
Inventariseer hoe je het logo gebruikt
Ga je een logo afdrukken op facturen en offertes? Wil je pakketten versturen met stickers van je logo? Wil je T-shirts maken, of een bedrijfsauto met logo? Dit zijn allemaal zaken om rekening mee te houden als je je logo gaat ontwerpen.
Inventariseer vooraf hoe je het logo wil gebruiken en maak eventueel een logo én een submark. Een submark is een afgeleide van het primaire logo, vaak zonder tekst of met alleen initialen. Een submark kun je ook zien als een soort watermerk van je logo.
Bepaal de kleuren van het logo
Kleur is niet alleen een belangrijk onderdeel van de herkenbaarheid van je logo. Kleuren hebben ook een psychologisch effect op de mens. Rood zien de meesten bijvoorbeeld als een emotionele kleur, waar blauw geassocieerd wordt met kalmte en succes. Groen heeft een rustgevend en verfrissend effect.
Vergeet ook niet dat men associaties heeft met kleuren als het gaat om bestaande logo’s. Groen zien we bijvoorbeeld vaak in logo’s die relatie hebben tot duurzaamheid en groen ondernemen.
Simpel is beter
Houd het logo simpel. Dat maakt het beter herkenbaar. Bovendien kun je het dan makkelijk op verschillende manieren inzetten. Een logo moet in één oogopslag herkenbaar zijn, ook van een afstand. Daarvoor is een eenvoudig ontwerp het beste.
Laat je niet verleiden door trends
Trends komen en gaan. Je logo gaat als het goed is wel even mee. Maak je dus niet te druk over wat nu hip is en kies iets dat past bij je organisatie. Het zou vervelend zijn als jij (en nog erger, je klant) snel uitgekeken bent op het logo. Zo kun je een vliegende start maken met je prachtige nieuwe merk!
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.