Gerelateerde berichten
Onmisbare inzichten die je wil weten over een verzuimverzekering
Wat is een verzuimverzekering precies? Welke keuzes kun je maken? En welke risico’s dek je hiermee? Als werkgever ben je hier niet dagelijks mee bezig. Zeker als je nog niet eerder met zieke werknemers te maken hebt gehad. We helpen je graag met antwoorden op de meestgestelde vragen over een verzuimverzekering. Vraag 1: wat is een verzuimverzekering? Met een verzuimverzekering bescherm je je als werkgever tegen de kosten van een zieke werknemer. Het kan gebeuren dat een werknemer door ziekte tijdelijk niet kan werken. Je bent als werkgever wettelijk verplicht om de eerste twee ziektejaren (104 weken) minimaal 70% van het loon door te betalen. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor de re-integratie en begeleiding van je zieke werknemer. Een verzuimverzekering ondersteunt je daarbij. Dit helpt om de financiële lasten van loondoorbetaling te verlichten. En om je werknemer weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Vraag 2: is een verzuimverzekering verplicht? Een verzuimverzekering is niet verplicht. De financiële risico's van verzuim binnen je bedrijf kunnen hoog oplopen. Maar je maakt als werkgever zelf de keuze of je die risico's draagt. Of dat je een verzuimverzekering sluit om (een deel van) die risico’s af te dekken. Vraag 3: hoe kies je de juiste verzuimverzekering? Het kiezen van de juiste verzuimverzekering is niet iets waar je je dagelijks mee bezighoudt. Je hebt verschillende mogelijkheden in dekkingen en dienstverlening. Het is belangrijk om te kijken wat bij je bedrijf past en welk risico’s je wilt afdekken. Je leest hier meer over de verschillende keuzes die je hebt bij een verzuimverzekering. Er komt veel bij kijken. Een adviseur helpt je bij het maken van de juiste keuze. Vraag 4: wat kost een verzuimverzekering? De kosten voor een verzuimverzekering zijn voor ieder bedrijf verschillend. Je premie is namelijk een percentage van het totaal verzekerd loon. De premie van een verzuimverzekering ligt gemiddeld tussen de 1,5% en 5,5% van het totaal verzekerd loon. Daarnaast zijn er andere onderdelen die de premie bepalen. Denk bijvoorbeeld aan de eigenrisicoperiode of de contractperiode die je kiest. Vraag 5: is een contract met een arbodienst of bedrijfsarts verplicht? Iedere Nederlandse werkgever is volgens de Arbowet verplicht om een basiscontract arbodienstverlening te hebben. Hierin staan de minimale rechten en plichten voor de werkgever, werknemer en de arbodienstverlener. De Nederlandse arbeidsinspectie voert controles uit. Heb je geen basiscontract? Dan kun je een boete krijgen. De hoogte van de boete is afhankelijk van meer factoren. Wil je meer weten? In dit artikel beantwoorden we nog eens vijf meestgestelde vragen. Verzuim verzekeren? Wil je weten welke verzuimverzekering bij je bedrijf past? Neem contact op met een adviseur voor advies op maat. Of lees meer over onze verzuimverzekeringen. Advies aanvragen
Gezonde lucht op kantoor is essentieel voor productiviteit
Een gezonde werkomgeving zou vanzelfsprekend moeten zijn, zeker op kantoren. Toch geven kantoormedewerkers aan dat naast lawaai, onder meer de luchtkwaliteit een van hun grootste zorgen is. Uit onderzoek blijkt ook dat de binnenluchtkwaliteit op veel werkplekken te wensen overlaat. De lucht in kantoren kan wel drie tot vijf keer sterker vervuild zijn dan de buitenlucht. Dat komt niet alleen door een tekort aan frisse lucht, maar ook door te veel fijnstof en schadelijke uitstoot van materialen. Zo kunnen veelgebruikte materialen zoals computerapparatuur, printers en schoonmaakmiddelen zogeheten Vluchtige Organische Stoffen (VOS) uitstoten. Een slechte binnenluchtkwaliteit kan leiden tot klachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid en luchtwegproblemen, die het functioneren van medewerkers direct beïnvloeden. Nu steeds meer grote bedrijven hun medewerkers weer stimuleren of zelfs verplichten om vaker naar kantoor te komen, wordt het belang van een gezond binnenklimaat opnieuw duidelijk. Tegelijkertijd zijn werkgevers in de huidige arbeidsmarkt flexibeler geworden als het gaat om de behoeften van kantoormedewerkers. Dit terwijl vervuilde binnenlucht ook directe invloed heeft op de productiviteit en kan leiden tot hoger ziekteverzuim. Een vaak onderbelichte factor zijn de materialen waarmee kantoren worden ingericht. Juist hier ligt een kans om met relatief eenvoudige maatregelen de gezondheid van werknemers structureel te verbeteren. Een gezonde werkomgeving begint niet bij het openzetten van een raam, maar bij doordachte keuzes aan de ontwerptafel. Zo speelt het beperken van fijnstof een belangrijke rol: zachte materialen zoals tapijt houden fijnstof vast, terwijl dichte kasten stofophoping verminderen. Kantoren kunnen veel winst behalen door te kiezen voor materialen met een lage VOS-uitstoot. Slimme productkeuzes kunnen bovendien het gebruik van schoonmaakmiddelen verminderen, wat de uitstoot verder verlaagt. Zo draagt het aanleggen van effectieve schoonloopzones bij aan het verminderen van vervuiling van buitenaf en neemt hierdoor de noodzaak voor onderhoud met (schadelijke) chemische middelen af. Door al deze maatregelen vanaf het ontwerp- en renovatieproces mee te nemen, wordt een gezonde werkomgeving geen luxe, maar een voorwaarde voor goed functioneren op de werkvloer. Nu investeren in een gezond binnenklimaat betekent structureel bijdragen aan het welzijn, de productiviteit en het werkplezier van medewerkers. Ronald Geukema is Workplace Specialist bij Tarkett

Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.