eHerkenning voor organisaties: voordelen & tips

17 mei 2023 13:15

eHerkenning voor organisaties: voordelen & tips

Als organisatie wil je in de digitale wereld veilig kunnen werken en communiceren met andere partijen. Hiervoor is eHerkenning in het leven geroepen, een veilig en betrouwbaar inlogmiddel voor bedrijven en overheidsorganisaties. We bespreken de voordelen van eHerkenning en geven we handige tips voor het gebruik ervan.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een inlogmiddel waarmee bedrijven en overheidsorganisaties op een veilige en betrouwbare manier kunnen inloggen bij diverse online diensten. Het is vergelijkbaar met DigiD voor particulieren. Met eHerkenning kun je bijvoorbeeld inloggen bij de Belastingdienst, Kamer van Koophandel en UWV. Het niveau van eHerkenning dat je nodig hebt, hangt af van de dienst waar je gebruik van maakt en de gevoeligheid van de informatie die je wilt inzien of delen.

Voordelen van eHerkenning

Het gebruik van eHerkenning brengt verschillende voordelen met zich mee. Met eHerkenning log je in met een persoonlijke code en een fysiek beveiligingsmiddel, zoals een token of app. Hierdoor is de kans op fraude en identiteitsdiefstal veel kleiner dan bij bijvoorbeeld een gebruikersnaam en wachtwoord.

En doordat je met eHerkenning bij verschillende overheidsorganisaties en bedrijven kunt inloggen, hoef je niet voor elke dienst aparte inloggegevens te hebben. Dit scheelt tijd en gedoe. Door het gebruik van eHerkenning weet een organisatie met wie ze te maken hebben en of deze persoon gemachtigd is om bepaalde informatie in te zien of te delen. Dit vergroot de betrouwbaarheid van de communicatie tussen organisaties.

Tips voor het gebruik van eHerkenning

Kies het juiste niveau! Zorg ervoor dat je het juiste niveau van eHerkenning kiest voor de diensten waar je gebruik van wilt maken. Het is zonde om te betalen voor een hoger niveau dan nodig, maar een te laag niveau kan voor problemen zorgen bij het inzien van gevoelige informatie.

Als organisatie is het verstandig om meerdere medewerkers te machtigen voor het gebruik van eHerkenning. Hierdoor voorkom je dat het werk stil komt te liggen als de persoon die gemachtigd is uitvalt of afwezig is.

Houd de gegevens up-to-date

Zorg ervoor dat de gegevens van de organisatie en de gemachtigde personen up-to-date zijn. Hierdoor voorkom je dat er problemen ontstaan bij het inloggen en het gebruik van eHerkenning.

Blijf alert op phishing. Phishing is een veelvoorkomende manier waarop criminelen proberen om inloggegevens te stelen. Blijf alert op verdachte e-mails en telefoontjes en deel nooit inloggegevens of beveiligingscodes met anderen.

Als organisatie is het belangrijk om veilig en betrouwbaar te kunnen werken in de digitale wereld en eHerkenning kan hierbij helpen. Door de juiste maatregelen te treffen en alert te blijven, kunnen organisaties op een efficiënte en veilige manier gebruik maken van diverse online diensten.

Laatste handige tips

In deze blog hebben we de voordelen van eHerkenning besproken en handige tips gegeven voor het gebruik ervan. Als laatste tip willen we nog benadrukken dat het belangrijk is om goed te onderzoeken welk niveau van eHerkenning jouw organisatie nodig heeft. Zoals eerder benoemd zijn er namelijk meerdere niveaus: je hebt bijvoorbeeld niveau 2 en eHerkenning niveau 3. Lees je goed in welk niveau relevant is voor jouw organisatie, zorg dus dat je goed geïnformeerd bent en maak gebruik van de mogelijkheden die eHerkenning biedt.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.