Een veerkrachtige toeleveringsketen als spiegel van je bedrijfscultuur

13 november 2025 15:48

Een veerkrachtige toeleveringsketen als spiegel van je bedrijfscultuur

Waarom een gedegen toeleveringsketen niet alleen een operationele uitdaging, maar ook een cultureel vraagstuk is. 

Een veerkrachtige toeleveringsketen, wat is dat precies?

Een toeleveringsketen is afhankelijk van vele factoren. Geopolitieke spanningen, economische onzekerheid en nationale uitdagingen zoals problemen met het elektriciteitsnet of stikstof kunnen onverwacht verstoringen veroorzaken. Dit heeft gevolgen voor klanten en impact op de omzet. Daarom is het cruciaal om flexibel te blijven en de keten snel aan te passen aan veranderende omstandigheden. GEP, wereldwijd marktleider in software voor digitale transformaties van toeleveringsketens, omschrijft veerkracht als “het vermogen van het netwerk van toeleveringsketens om verstoringen te weerstaan en daar een competitief voordeel uit te halen'.1 Dat vermogen zit hem niet alleen in de operationele aspecten, maar vooral in de samenwerkingen met mensen. Precies dat is dé uitdaging voor veel bedrijven die hun toeleveringsketen willen versterken. De vraag is dus: hoe draagt cultuur bij aan een sterke keten?

Denk duurzaam én lokaal

Het eerste grote voordeel is te behalen in het verkorten van de keten door minder afhankelijk te worden van verre leveranciers. Dit vereist een andere manier van denken. Dat realiseert men door:

  • leveranciersbestanden te diversifiëren;
  • te kiezen voor lokale en regionale partners en;
  • in te zetten op circulaire oplossingen en het hergebruik van materialen.

Het doorvoeren van bovenstaande aspecten, verkleint niet alleen risico's, maar draagt ook bij aan een cultuur van verantwoordelijkheid. Een lokale keten is robuuster en draagt bij aan de wettelijke Corporate Social Responsibility doelstellingen.

Maak transparantie een versterking voor de keten

Om veerkracht te vergroten, is transparantie essentieel. De inkoopafdeling speelt een sleutelrol in de waardeketen, met tevreden klanten als doel. Klanten willen steeds vaker weten waar producten vandaan komen, waardoor een zichtbare en afgestemde inkoopstrategie in de hele keten noodzakelijk is. Uit onderzoek van Procurement Leaders en Ivalua blijkt dan ook dat 77% van de inkoopmanagers transparantie van de keten als ‘cruciaal’ of ‘zeer belangrijk’ ziet.2 Open communicatie draagt bij aan betere zichtbaarheid van de keten, snellere en betere besluitvorming en meer vertrouwen van partners.

Voorkom en beperk verstoringen

Veerkracht is van belang vóórdat de crisis uitbreekt. Proactief risicomanagement helpt om de verstoringen te voorkomen of beperken. Risicobeheersing kan onder andere door alternatieven leveranciers te identificeren, waarschuwingssystemen en rapportagetools te implementeren en samen met partners planningen te maken. Een organisatie die in staat is om preventief en proactief te denken, laat zien dat zorgvuldigheid en voorbereiding onderdeel zijn van haar DNA en cultuur. Dit versterkt naast de keten ook het vertrouwen van de klanten, partners en medewerkers.

Ondanks alle voorbereiding blijven onvoorspelbaarheid en onzekerheid bestaan. Daarom is wendbaarheid cruciaal. De logistieke structuur dient flexibel genoeg te zijn om snel te schakelen. Een mooi voorbeeld hiervan: tijdens de opkomst van thuiswerken schakelden sommige bedrijven direct over van levering op kantoor naar levering aan huis. Creativiteit en het vermogen om te schakelen spelen dus een belangrijke rol.

Cultuur als fundament voor veerkracht

Een keten is uiteindelijk net zo veerkrachtig als de gedeelde cultuur van de mensen die de keten vormgeven. Waarden als verantwoordelijkheid, communicatie en vertrouwen moeten voelbaar zijn in elke schakel: van magazijnmedewerker tot leverancier. Veerkracht in de keten is dus niet alleen een logistieke of operationele uitdaging. Het is óók een menselijk en cultureel vraagstuk. Organisaties die hierin in investeren bouwen niet alleen een robuuste keten, maar juist een sterke, verbonden en toekomstbestendige organisatie. En vroeg of laat gaat die investering zich uitbetalen.

Geschreven door: Boris Vildosola Bustos, Managing Director Manutan Benelux & Germany en Kruizinga

1. www.gep.com

2. Report: The Supply Chain Transparency Challenge | Ivalua

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.