Een infographic zegt meer dan duizend woorden

17 oktober 2019 09:58

Een infographic zegt meer dan duizend woorden

Heb je dat ook: dat je steeds meer informatie krijgt in de vorm van blogs en data. Door veel lappen tekst weet je soms niet meer wat de essentie van het verhaal is. Daarom is de infographic in opkomst. Is een infographic ook voor jouw bedrijf handig? In dit artikel lees je wanneer je het beste een infographic kunt laten maken en vind je waar een infographic aan moet voldoen.

Wat voor boodschap wil je overdragen?

Voor dat je een infographic wilt laten maken moet je eerst zelf helder voor ogen hebben wat je met je boodschap wilt bereiken. Je kan mensen aanzetten tot actie, mensen overtuigen en mensen informeren.

Vervolgens bepaal je wie de doelgroep is. Hoe beter je de doelgroep kunt beschrijven, hoe effectiever de communicatieboodschap. Segmenteer hiervoor op demografische kenmerken (bijv. geslacht, leeftijd en gezinssamenstelling), geografisch (bijv. in welke regio wonen ze?) en psychografisch (wat zijn hun interesses). Hiervoor kan je een persona opstellen. Dit is een fictief ijkpersoon die een typische consument van je voorstelt.

Onderzoek hoort ook bij een infographic

Voordat je een infographic laat maken is het verstandig om vooraf zelf onderzoek te doen. Onderzoek kansen en pijnpunten van consumenten, trek de aandacht van je doelgroep met een opvallende statistiek of onderbouw een advies. Het is slim om hiervoor getallen in te zetten. Getallen komen krachtiger over. Wist je dat titels met cijfers 36 procent meer kliks krijgen?

Vertel een leuk verhaal

Overdrijf het onderzoek echter niet! Na het onderzoek vat je het samen tot het kern van het verhaal. Vervolgens vertel je in de infographic het verhaal. Tip: gebruik een metafoor om je verhaal extra kracht bij te zetten!

Controleer of de infographic een logisch verhaallijn heeft. In een infographic zit een logische opbouw, waarbij de ene stap in verband staat bij de ander. Bedenk vooraf dus een goed verhaallijn.

Kies een leuk ontwerp

Wanneer je je verhaal en cijfers op orde hebt is de volgende stap om een leuke lay-out uit te kiezen. Hiervoor gebruik je tools als Canva en Pinterest. Voor Canva moet je voor bepaalde ontwerpen voor betalen, dus kijk hiervoor goed uit!

Bedenk voor jezelf welke infographic het meeste zal aanspreken bij het publiek. Welke cijfers of grafieken passen hier het beste bij? Waar moet het accent op gelegd worden?

Nogmaals: het voordeel van een infographic is dat het juist kort en bondig is. Zet daarom niet te veel informatie in deze afbeelding. Hou de essentie dus goed in de gaten!

Iedere infographic heeft feedback nodig

De keuze is aan jou om zelf een infographic te maken of het uit te laten besteden. In ieder geval moet je in beide gevallen aan je collega’s om feedback vragen. Staat het verhaal goed, vloeiend en logisch weergegeven? Begrijpt een leek na de informatie de essentie van het verhaal? Staat duidelijk vermeld wat je doelgroep moet doen?

Is de infographic goedgekeurd? Optimaliseer je afbeelding dan voor Google. Het moet immers wel goed vindbaar worden op deze zoekmachine. Voeg bijvoorbeeld de ‘like-butten’ en de deelknoppen toe en moedig interactie met je publiek aan. De kans is groter dat Google je zal belonen!

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.