Een duurzame strategie voor een toekomstbestendig bedrijf

29 augustus 2022 09:00

Een duurzame strategie voor een toekomstbestendig bedrijf

De beslissingen die je nu neemt bepalen voor een groot deel de toekomst van je bedrijf. Het is dus zaak om je budget te investeren in de mensen en middelen die op lange termijn waarde brengen voor je onderneming.

Met aandacht voor deze vijf elementen ontwikkel je een duurzame strategie voor een toekomstbestendig bedrijf.

  1. Doelstelling

Je doelen vormen de basis van je langetermijnstrategie. Het kan zijn dat eerdere doelen niet meer passen bij de wereld of je ambities van nu. Evalueer daarom regelmatig je doelen en stel ze zo nodig bij. Ga hiervoor terug naar de kern. Waarom bestaat je bedrijf? Welke verandering wil jij ermee teweegbrengen in de wereld? Aan de hand van SMART doelstellingen werk je stap voor stap toe naar die stip op de horizon. Door heldere doelstellingen te formuleren maak je vanaf nu alleen nog maar keuzes die je dichterbij dit ultieme doel brengen.

  1. Aanbod

Welke producten of diensten dienen je doel? Welke niet (meer)? En hoe maak je ze van nóg betere kwaliteit? Om te overleven en te concurreren moet je in de eerste plaats je aanbod op orde hebben. Maar heb je geen klanten? Dan komt er van je doelstelling natuurlijk weinig terecht. En dien je behalve in je product, ook te investeren in je marketing en netwerk. Met welke leveranciers en partners kun jij je klanten het beste bedienen, nu en in de toekomst?

  1. Team

Als bedrijf ben je nergens zonder je team. Tenminste, als je de juiste mensen in huis hebt. Dus wie heb je nodig om je doelstellingen te bereiken? Welke kennis en vaardigheden? Wanneer je weet over welke specialisten je al beschikt en welk talent je nog moet aantrekken, kun je investeren in het trainen en vinden van de juiste medewerkers.

Maar daarmee ben je er helaas nog niet. Want om je bedrijf aantrekkelijk te maken en te houden voor je personeel, dien je jouw medewerkers op de eerste plaats zetten. Hoe? Door een veilige en gezonde werkomgeving te creëren waar je personeel graag werkt. Dat betekent een prettige bedrijfscultuur én (fysieke) werkplek. Daarmee houd je je medewerkers gelukkig, gezond en gemotiveerd.

  1. Processen

Om mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen in je markt is wendbaarheid belangrijk. Je processen vormen hierbij een belangrijke factor. En dus is het slim om regelmatig je processen te evalueren en waar nodig anders in te richten. Soms kun je al met kleine veranderingen productiever, efficiënter of zuiniger werken. Of kun je vooral voordeel behalen door te automatiseren?

  1. Tools & technologie

Welke tools heb je nodig om je doelstellingen te bereiken? En welke technologie? Data zijn inmiddels niet meer weg te denken. Zo baseert een toekomstbestendig bedrijf beslissingen op relevante data. Met inzichten uit data maak je sterk onderbouwde keuzes waarmee je inspeelt op de realiteit. Nu én later. 

Luchtzuivering als onderdeel van je strategie

Ook bij Zehnder Clean Air Solutions werken we hard aan een toekomstbestendig bedrijf. Niet alleen onze eigen organisatie, maar vooral ook die van jou. Onze luchtzuiveringssystemen vangen namelijk stofdeeltjes op voor ze neerslaan op je werkplek, producten, machines en apparatuur. Ook kunnen ze zo niet door medewerkers worden ingeademd. Dat betekent o.a.:

  • Gezondere, tevredenere en productievere medewerkers (en daarmee lagere kosten door minder ziekteverzuim)
  • Hogere productkwaliteit
  • Lagere schoonmaakkosten
  • Lagere reparatie- en onderhoudskosten
  • Minder stilstand van machines

Bovendien staan we op dit moment op het punt een nieuwe technologie te introduceren die zorgt voor een toekomstbestendig bedrijf.

Meer weten? Bekijk de video.

Naar alle berichten van Zehnder Clean Air Solutions terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.