Duurzaam ondernemen krijgt steeds meer prioriteit

26 april 2023 10:05

Duurzaam ondernemen krijgt steeds meer prioriteit

Steeds meer organisaties geven duurzaam ondernemen prioriteit. Gek is dat allerminst, daar men de noodzaak ziet van het leveren van een bijdrage aan een betere wereld. Daar komt bij dat ook voor consumenten duurzaamheid belangrijker wordt. Niet alleen investeren zij zelf massaal in zonnepanelen en een verbetering van de isolatie in huis; ook letten zij vaker op de manier waarop aanbieders duurzaam ondernemen. Bezorgen aanbieders hun producten bijvoorbeeld uitsluitend met elektrische voertuigen? Probeert een onderneming zo energieneutraal mogelijk te werken, door een groot deel van de benodigde energie zelf op te wekken met zonnepanelen of een kleine windturbine? Enzovoorts. Verlies de slag met concurrenten niet, door vast te houden aan een niet-duurzame manier van opereren. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden om in te zetten op duurzaamheid. 

Verschillende vormen van duurzaamheid 

Duurzaamheid kent verschillende vormen; het gaat veel verder dan slechts het beperken van het energieverbruik en het terugdringen van de hoeveelheid restafval. De zeventien Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties beschrijven de duurzaamheidsdoelstellingen waarop moet worden ingezet de komende jaren. Inzetten op de SDG in Nederland betekent bijvoorbeeld dat bedrijven bewust aan de slag gaan met innovatie, om de industrie te verduurzamen. Ook zetten zij in op betaalbare en duurzame energie, door dit grotendeels zelf op te wekken. Een derde voorbeeld van een SDG waarop kan worden ingezet: duurzame partnerschappen om doelstellingen te bereiken. Ga de samenwerking met andere ondernemers aan, om gezamenlijk voor een optimalisering en daarmee verduurzaming van processen te zorgen. 

Gamificatie als impuls voor duurzaam ondernemen 

Niet alleen zijn er verschillende vormen van duurzaamheid die van elkaar onderscheiden kunnen worden; datzelfde geldt voor de methodes die gebruikt kunnen worden om duurzaam te ondernemen. Gamificatie, wat in het Engels ook wel gamification genoemd wordt, is daar een goed voorbeeld van. Door als organisatie te werken aan gemeenschappelijke uitdagingen worden medewerkers gemotiveerd om duurzamer te werken. Duurzamer werken kan al betekenen dat men op de fiets of met het openbaar vervoer naar het werk komt in plaats van met de auto. Of denk aan het gezamenlijk scheiden van afval op kantoor om het recyclen van afval te faciliteren. 

Er zijn platforms waarop de mogelijkheid geboden wordt om dergelijke uitdagingen aan te gaan als organisatie. Je kunt hierbij kiezen voor bestaande uitdagingen, maar ook voor uitdagingen die je zelf bedacht hebt. Slaagt jouw organisatie erin om duurzaam te ondernemen? 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.