Drie manieren om jouw verpakking eruit te laten springen

13 maart 2023 11:55

Drie manieren om jouw verpakking eruit te laten springen

Als ondernemer weet je hoe belangrijk het is om je te onderscheiden van de concurrentie. Je bijt je stuk op jouw unieke USP’s (unique selling points), maar je vergeet misschien wel het belangrijkste element van je product: de verpakking. Misschien ken je het Engelse gezegde wel ‘’Don’t judge a book by it’s cover’’. Dit gezegde klopt vaak bij mensen, maar in de marketing zijn we echt nog steeds heel gevoelig voor het uiterlijk van een product. Het is het eerste wat de klant ziet en op basis daarvan kiest de klant ervoor om het product te bekijken of door te lopen naar de concurrent. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw verpakking eruit springt?

Kleur

Is het je weleens opgevallen dat bepaalde producten in dezelfde branche altijd dezelfde kleur gebruiken in hun verpakking? Denk maar aan een melkpak wat altijd in een witte of blauwe verpakking zit. De kleuren passen bij het product maar in de supermarkt zie je echt door de bomen het bos niet meer. Alle merken lijken op elkaar waardoor de kans klein is dat de klant jouw melkpak uitkiest. Wees dus brutaal in het kiezen van een kleur van je verpakking. Je wilt je onderscheiden dus kies voor de kleur die geen enkele concurrent heeft en juist dan val je op. 

Tekst

Met je verpakking wil je een verhaal vertellen. De klant moet in een oogopslag kunnen zien waarom dit product geweldig is en ze het moeten kopen. Het is dan ook essentieel om de belangrijkste informatie op de voorkant van je verpakking te zetten. Denk hierbij aan je logo, de merknaam en natuurlijk de USP’s. Gebruik een lettertype wat onderscheidend is van de rest en past bij jouw merknaam. Arial, Times New Roman en Comic Sans zijn echt verleden tijd nu en een dikke no go. 

Luxe uitstraling 

Wij mensen zijn gevoelig voor exclusiviteit en luxe. Het is niet voor niets dat we allemaal een geschenkdoos van de Rituals geven met kerst in plaats van een Nivea pakket van de Kruidvat. Hoe luxer een product eruit ziet, hoe aantrekkelijker het wordt om te hebben. Een van de manieren om een verpakking chiquer te maken is door een waxzegel toe te voegen. Hierbij laat je wax beads smelten en giet je dit op je verpakking. Vervolgens druk je een wax seal stamp in de hete wax en laat je hem een paar seconden staan. Na het optillen van de stempel verschijnt er een prachtige zegel die de luxe uitstraling geeft aan je verpakking. 

Met deze drie manieren kan je gelijk aan de slag om jouw verpakking te verbeteren. Wees creatief, think outside the box en durf risico’s te nemen. Zo valt jouw verpakking zeker op en kiest de klant voortaan voor jouw merk.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.