Downtime structureel voorkomen? Zo doe je dat
10 september 2025 12:01

Downtime kan grote gevolgen hebben voor de productiviteit, levertijden en kosten van je logistieke processen. Gelukkig is downtime in veel gevallen te vermijden. In dit artikel nemen we je mee in een week uit het leven van een operations manager. Je ontdekt hoe storingen en stilstand ontstaan en hoe je ze structureel kan voorkomen.
Maandag
06.59
De shift begint rustig, alles verloopt volgens plan. In de stand-up meeting wordt de week besproken: het wordt druk.
10.52
En daar is de eerste werkonderbreking. Eén van de transportbanden valt stil. Na bijna een half uur onderzoeken en testen is de oorzaak bekend: de wieltjes van de band lopen vast door een mengsel van olie en stof. Dankzij een grondige schoonmaak lukt het om de transportband weer aan de praat te krijgen, maar ondertussen is bijna een uur verloren gegaan. Het team werkt hard om de verloren tijd binnen de shift in te halen.

Dinsdag
Geen grote storingen of stilstand. Een dag zoals een operations manager hem graag ziet. Hij kan zich concentreren op de werkprocessen.
Woensdag
08.01
Was dinsdag een voorbode voor de rest van de week? De woensdag begint hectisch. Het automatisch kleingoedmagazijn functioneert al meer dan een uur niet zoals het hoort en levert verkeerde pakketten uit. Het service team werkt de hele ochtend aan het achterhalen van de oorzaak. Er blijkt stof op de lens van één van de barcodescanners te zitten, waardoor deze geen pakketnummers kan lezen. Het is alle hens aan dek om het tijdverlies te corrigeren en vertraging van leveringen te voorkomen. Om de productiviteit op peil te houden en leveringen op tijd de deur uit te krijgen, moet de ongeplande downtime omlaag.
Donderdag
12.11
De ochtend is goed verlopen. Alleen wat korte onderbrekingen van de transportband en één ziekmelding. Een opluchting na de hectiek van gisteren.
14.18
Te vroeg gejuicht: de motor van één van de heftrucks is oververhit en valt uit. Het duurt anderhalf uur voordat de machine is afgekoeld, schoongemaakt en weer inzetbaar is. Om alle deadlines van die dag te halen, moet het personeel overwerken.
16.42
Nog even het dagverslag schrijven. Deze week is bijzonder druk en onrustig. Is er een patroon te ontdekken in al die onderbrekingen?
Vrijdag
11.46
Tijd om de balans op te maken. Deze week is bijna 5,5 uur productieve tijd verloren gegaan aan onderzoek, schoonmaak en extra (handmatig) werk. Dat betekent hogere onderhoudskosten en extra personeelsuren. Hoewel bijna alle leveringen op tijd waren, is er onvrede merkbaar in het team. Het werk heeft deze week veel gevraagd van het personeel. Dat moet anders. Nog maar eens een blik werpen op alle incidenten van deze week.
Er moet een manier zijn om downtime, onderhouds- en personeelskosten structureel te verlagen
Na een grondige analyse blijkt: alle verstoringen – hoe verschillend ze ook leken – hadden één ding gemeen: ze werden allemaal veroorzaakt door stof.
Stof dat zich ophoopte in transportbanden en sorteermachines.
Stof dat sensoren en lasers blokkeerde.
Stof in motorruimtes.

Zolang er stof aanwezig is in de werkruimten, blijven storingen en stilstand terugkeren
Het probleem ligt dus niet in het onderhoud zelf, maar in de omgeving waarin de machines functioneren. De logische volgende stap is daarom niet méér schoonmaken achteraf, maar stof bij de bron aanpakken.
Hoe?
Met industriële luchtzuivering.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.