De voordelen van een klantenkaart voor je onderneming

27 juni 2023 16:09

De voordelen van een klantenkaart voor je onderneming

Het hebben van een klantenkaart kan aanzienlijke voordelen bieden voor je onderneming. Door het aanbieden van een dergelijk programma kunnen bedrijven loyaliteit en betrokkenheid bij hun klanten vergroten. In dit artikel vertellen we je over deze en andere voordelen die een klantenkaart kan bieden voor jouw bedrijf en geven we je tips waar je op moet letten.

Voordelen 

Hoewel wij Nederlanders echte spaarders zijn en je dus zou denken dat wij daarmee een unieke voorliefde hebben voor klantenkaarten, is het een wereldwijd fenomeen. Het begon allemaal met ouderwetse stempelkaarten. Tegenwoordig hebben we meestal een standaard afmeting pasje; een kaart met chip of magneetstrip en ook veel ondernemingen bieden een e-card aan. Dit heeft veel voordelen:

  • Een belangrijk voordeel van een klantenkaart is dat het kan helpen bij het stimuleren van herhaalaankopen en het vergroten van je omzet.
  • Met een beloning voor trouwe klanten krijg je loyaliteit van je klanten en positieve mond-tot-mondreclame.
  • De gegevens van de kaarten geven inzicht in het koopgedrag van je klantengroep, waarmee je jouw marketingstrategie en aanbod kunt verbeteren.
  • Door het promoten van het programma via bijvoorbeeld social media of e-mail nieuwsbrieven, kun je potentiële klanten over de streep trekken.
  • Tot slot biedt een klantenkaart ook mogelijkheden voor samenwerking met andere bedrijven. Door bijvoorbeeld kortingsacties te organiseren met bedrijven in dezelfde branche, kan je als onderneming profiteren van elkaars netwerk en zo nieuwe klanten aantrekken.

Hoe dan ook een goede zet dus. Maar hoe pak je het aan?

Je doel bepalen

Allereerst is het van belang om te bepalen met welk exact doel je het pasje uit wilt brengen. Is het alleen om je klantloyaliteit te verhogen, wil je meer inzicht in het koopgedrag van je klant, of gaat het je om meer traffic en naamsbekendheid? Natuurlijk kun je ook meerdere, of alle doelen voor ogen hebben.

Maar het is belangrijk te beseffen dat een het ene doel een andere aanpak vraagt dan het andere. Bedenk bijvoorbeeld of je een spaarsysteem wilt hanteren met het pasje, of juist een kortingssysteem.

Wat maakt jouw klantenkaart aantrekkelijk?

De meeste Nederlanders hebben een aantal klantenkaarten in hun portemonnee. Het concept is zo vertrouwd dat je het risico loopt dat jouw kaart tussen de andere passen terechtkomt en misschien wel vergeten wordt. Om dat te voorkomen is het essentieel om te zorgen dat jouw klantenpas speciaal is. Zo is het uiterlijk van de kaart natuurlijk van belang. Kies een stevige kaart met een mooi design die laat zien waar jouw onderneming voor staat.

Maar het klantvoordeel is natuurlijk de primaire factor. Welk voordeel je biedt, hangt samen met het doel van je klantenkaart. Voor meer omzet biedt je korting en financieel voordeel. Wanneer klantenloyaliteit je focus is, dan moet je exclusief voordeel bieden, zoals korting, deelname aan exclusieve events of bijvoorbeeld een voorproefje van de nieuwe collectie. Denk daarbij aan een sneak peek (kleding of interieur), een gratis sample (bij delicatessen of cosmetica). Kies voor een duidelijk voordeel en communiceer dit ook duidelijk naar je klant.

Kies de juiste techniek

Er zijn verschillende technieken die kunnen worden gebruikt bij het aanbieden van een creditcard en/of klantenkaart. Van een eenvoudige kaart op naam, waarbij de gegevens in de computer van de onderneming staan geregistreerd, tot een kaart met magneetstrip of NFC techniek. Ook is het mogelijk de kaart te combineren met een app, wat natuurlijk nog meer mogelijkheden biedt. De keuze van techniek is belangrijk, want het is bepalend voor de functionaliteiten van je pas. Denk dus goed na over hoe de perfecte klantenkaart eruit moet komen te zien en welke functionaliteiten deze moet bieden.

Verschillende afmetingen van pasjes

Er zijn verschillende typen pasjes die bedrijven kunnen aanbieden aan hun klanten, waaronder klantenpassen, creditcards en giftcards. Elk type pasje heeft een andere afmeting. In Nederland hebben bankpassen bijvoorbeeld afmetingen van 85,60 x 53,98 mm, terwijl gift-cards vaak afwijkende afmetingen hebben. Het is belangrijk voor bedrijven om deze afmetingen te kennen om ervoor te zorgen dat hun pasjes op de juiste manier worden geproduceerd.

Kortom, klantenpasjes, creditcards en giftcards zijn een belangrijk onderdeel van veel klantgerichte marketingstrategieën van bedrijven. Het is van cruciaal belang dat je als bedrijf de juiste functionaliteiten voor jouw pasjes bepaalt, om ervoor te zorgen dat klanten deze gemakkelijk kunnen gebruiken en meenemen. Kies een geschikte techniek en goede leverancier die je kan helpen van A tot Z. Dus vanaf de keuze van de technologie, het ontwerp van de pas, de personalisatie, de creditcards bedrukken en advies over mobiele applicaties tot het database management. Daarmee kies en creëer je de perfecte kaart voor jouw onderneming. Zo kun jij je omzet, klantenloyaliteit en merkimago vergroten en versterken!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.