De invloed van digitalisering op de koffievoorziening bij bedrijven

22 mei 2023 16:13

De invloed van digitalisering op de koffievoorziening bij bedrijven

Onze wereld digitaliseert. Eerdere generaties hebben de overstap naar de digitale informatiemaatschappij bewust meegemaakt. Nieuwe generaties, zoals millennials en gen z, zijn er mee opgegroeid en weten niet beter. Door de opkomst van mobiele telefoons, apps, internet of things en Artificial Intelligence verandert de maatschappij in rap tempo. Deze ontwikkelingen hebben ook gevolgen voor de koffievoorziening bij bedrijven.

Werken “op afstand”

We schakelen steeds frequenter tussen taken, rollen en activiteiten. Binnen jouw bedrijf merk je deze snelle veranderingen misschien ook. Medewerkers kiezen vaker voor thuiswerken waarbij er tussen de werkzaamheden door nog even een wasje wordt gedraaid. Daarbij worden ook communicatiemiddelen steeds mobieler. We zijn 24/7 bereikbaar via mobiele telefoons, email, tablets en laptops. Deze connectiviteit heeft gevolgen voor onze aandachtspanne. We willen niet 5 seconden wachten tot een webpagina opent. We willen al helemaal niet 30 seconden wachten op een kop koffie op het werk. Wij verwachten dan ook dat communicatie met het koffieapparaat in de toekomst een grotere rol gaat spelen. Nu al zijn er technologieën ontwikkeld die het mogelijk maken via je mobieltje alvast een opdracht te sturen naar de koffieautomaat. Zo kun je in die 30 seconden dat je kop koffie wordt bereid nog even dat mailtje verzenden.

Persoonlijke assistent

In de huidige koffieautomaten kunnen de automaat displays worden voorzien van jouw bedrijfslogo. Sommige automaten hebben de mogelijkheid om logo’s of foto’s digitaal in te stellen, vergelijkbaar met een screensaver. Ook zal het mogelijk zijn om koffievoorkeuren van medewerkers digitaal op te slaan in het geheugen van de koffieautomaat. Koffievoorkeuren kunnen dan op naam van medewerkers worden gezet. Zo haal je altijd de favoriete koffievariant voor je collega’s.

Telemetrie: altijd koffie

Tegenwoordig worden we overladen met informatie. We zijn deze overvloed aan informatie en directe toegankelijkheid tot gegevens inmiddels gewend. De huidige koffieautomaten zijn al deels computergestuurd. De koffieautomaten bevatten sensors en databases die interessante informatie kunnen bieden over de koffieconsumptie op het werk. Deze informatie kan worden gebruikt om op tijd koffie te bestellen of storingen sneller op te lossen. Ook geeft het inzicht in hoeveel koffie er wordt verbruikt per koffieautomaat. Het is dus een waar verlies om geen toegang te hebben tot deze informatie die de koffiemachines wél opslaan.

Contactloos betalen

Digitalisering heeft ook ons betalingsverkeer veranderd. Niet langer lopen we op straat met uitpuilende portemonnees vol muntgeld en briefjes. Zelfs pasjes hebben we niet meer nodig nu we ook met onze mobieltjes kunnen betalen. Deze betaalsystemen vind je ook al terug op sommige koffieautomaten. Dit levert een groot voordeel voor bedrijven. Doordat er bij contactloos betalen geen bewegende delen aan bod komen voor het verwerken van muntgeld, is er minder kans op slijtage en blokkeringen. Zo bespaar je reparatiekosten en loop je nooit omzet mis.

Meer weten over digitalisering en de koffievoorziening?

Als je meer wilt weten in hoeverre de digitalisering van de koffievoorziening een rol kan spelen bij jouw bedrijf, neem dan contact op met Van Duijnen Koffie

Rondebeltweg 34
1329 BB  Almere
036 – 538 78 21
customercare@vanduijnen.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.