De ideale website voor je bedrijf? Hier moet die aan voldoen

27 februari 2025 11:16

De ideale website voor je bedrijf? Hier moet die aan voldoen

Ondernemers in 2025 en de toekomst staan voor veel uitdagingen. Niet alleen krijgen ze te maken met meer regelgeving, verduurzamingsuitdagingen en extra concurrentie. Ze dienen zich ook voor een groot deel online te profileren. Consumenten en ook bedrijven zoeken in deze tijd meestal online naar diensten en producten. Online zichtbaarheid is voor ondernemers, uit welke branche dan ook, hartstikke belangrijk. En de online zichtbaarheid kun je op verschillende manieren bewerkstelligen. Enerzijds kun je advertenties plaatsen op verscheidene sociale media websites. Maar het fundament van je bedrijf is natuurlijk de eigen website. Maar waar moet een website voor bedrijven in 2025 sowieso aan voldoen? In dit artikel bespreken we de belangrijkste aspecten.

Een goede homepage

Wil je een eigen website maken, dan begin je met het fundament: de homepage. Goed om te weten is dat de meeste bezoekers hier als eerste terechtkomen en daarom is het belangrijk om te weten welke rollen deze homepage zoal heeft. De eerste rol van de homepage is je onderneming introduceren aan de bezoekers. Ze moeten in principe binnen enkele seconden weten wat er op de website te vinden is. Je kunt de homepage natuurlijk op verschillende manieren vormgeven, maar zorg er in ieder geval voor dat je duidelijke kopregels gebruikt. En daarnaast is het belangrijk om een korte alinea met tekst te hebben. Geen filler, maar een simpele tekst die voor iedereen te begrijpen is. En ondersteun de homepage eventueel ook met afbeeldingen en video's.

De homepage is ook de plaats voor de zogenaamde ‘social proof'. Wanneer je bijvoorbeeld een loodgietersbedrijf hebt, kun je de homepage voorzien van enkele testimonials. Tevreden klanten die wat positiefs over je diensten te vertellen hebben. En als laatste dien je de bezoekers via de homepage naar de ‘volgende stap' te brengen. Denk aan een duidelijke navigatiestructuur. Maar bijvoorbeeld ook enkele buttons, zoals ‘neem contact op' of ‘vraag een vrijblijvende offerte aan'. Maak het de bezoekers niet te ingewikkeld!

Snelheid

Een zeer ander belangrijk fundament van een goede bedrijfswebsite: de laadsnelheid. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat de meeste bezoekers tegenwoordig erg kritisch zijn als het om de snelheid gaat. Logisch ook, want we leven in een tijd waarin de meeste mensen gigantisch snel internet hebben en veel websites hebben zich ook aangepast aan de behoeften van de bezoeker. Uit een bijzonder onderzoek van het SEO consultancy HOBO bleek bijvoorbeeld dat 47% niet meer geduld heeft dan twee seconden als het gaat om het laden van een website. Je website kan dus nog zo mooi in elkaar steken: als de snelheid niet op orde is, dan heb je er in principe niets aan.

Goed om te weten: de laadsnelheid is om een andere reden ook nog belangrijk. Het zorgt er namelijk niet alleen voor dat mensen niet wegklikken, maar over het algemeen blijven ze ook langer hangen wanneer de laadsnelheid optimaal is. En ook is het beter voor de vindbaarheid in de zoekmachines. De algoritmes van zoekmachines belonen namelijk snel ladende websites, omdat ze daarmee de gebruikers van de zoekmachines optimaal bedienen.

Goed beveiligd

Het volgende advies klinkt wellicht als een gigantische open deur, maar toch gaan veel ondernemers hier nog de mist in. Juist in deze tijd is het bijzonder belangrijk dat websites goed beveiligd zijn. Cybercriminaliteit komt namelijk steeds meer voor, omdat betrouwbare gegevens steeds vaker worden uitgewisseld op het internet. Wanneer je website wordt gehackt, dan kan dit verstrekkende gevolgen hebben. In de eerste plaats kunnen betrouwbare gegevens van je klanten vergaard worden door mensen die kwaad in de zin hebben. Dat leidt tot reputatieschade en wellicht zelfs hoge boetes, omdat je wettelijk verplicht bent je goed te beschermen tegen cybercrime.

Maar wat kun je dan doen om je website goed te beveiligen? Welnu, veel zaken zijn tamelijk eenvoudig. Denk aan het maken van een sterk wachtwoord, een goed SSL-certificaat gebruiken, back-ups maken en ga zo maar voort. Maar ook de hostingprovider heeft een belangrijke rol. Zorg er daarom voor dat je zakendoet met een provider die een goede reputatie betreft beveiliging heeft. Een goed voorbeeld van een dergelijke provider is Strato.nl

Uitstekende SEO-teksten

We hadden het in een eerdere alinea al even over het feit dat je website met een goede laadsnelheid sneller gevonden wordt met bepaalde zoekwoorden. Maar daarnaast zijn er nog veel meer maatregelen die je kunt nemen om je website te optimaliseren voor de zoekmachines. En waarom is dat belangrijk, denk je dan wellicht. Welnu, omdat de meeste internetgebruikers de zoekmachines als startpunt nemen en het dus dé beste manier is om bezoekers te genereren. Daarom zijn er ook zoveel marketingbedrijven die ondernemers daarmee helpen.

Om je website te optimaliseren voor SEO kun je veel zaken zelf doen. Wanneer je bijvoorbeeld blogs gaat schrijven, dan is dit een ideale manier om zoekwoorden op een slimme manier in de tekst te verwerken. Zorg er dan echter wel voor dat de blogs relevante HTML titels hebben. Daarnaast dient elk blog ook een goede meta-description te hebben. Dit is de korte tekst die bezoekers onder de zoekresultaten bij een specifiek woord zien. Daarnaast is het ook belangrijk om gebruik te maken van verschillende soorten trefwoorden. Denk aan longtail trefwoorden en shorttail trefwoorden. Zoals je leest, is het allemaal best complex. De meeste ondernemers besteden SEO dan ook uit aan marketingbedrijven. Die doen zaken met professionele tekstschrijvers die precies weten hoe je een goede SEO-tekst in elkaar kunt zetten.

Autoriteit door linkbuilding

Het schrijven van goede SEO-teksten is slechts één aspect voor goede SEO. Als je nog meer autoriteit binnen de zoekmachines wilt opbouwen, dan moet je ook aan linkbuilding doen. Wat is dit precies? Welnu, als websites met een zeer hoge autoriteit, denk aan duizenden unieke bezoekers per dag, linken naar jouw website dan wordt dit door de zoekmachines zeer gewaardeerd. Linkbuilding wordt in 2025 gezien als een van de meest effectieve methodes om met belangrijkste zoekwoorden hoog in de ranking te komen. Pittig is het echter wel, want het duurt wel een tijdje voor je autoriteit hebt opgebouwd. Het is dus vooral een investering voor de lange termijn.

Maak de website gebruiksvriendelijk

En als laatste willen we je er nog even op wijzen dat een website in 2025 ook zeer gebruiksvriendelijk moet zijn. Klinkt logisch, maar hoe ziet dit er in de praktijk dan uit? Welnu, een gebruiksvriendelijke website begint al bij de keuze voor de domeinnaam. Die moet relevant zijn en gelijktijdig gemakkelijk in te typen. Daarnaast is het ook belangrijk om op de homepage direct een goede slogan te zetten. Een homepage die enerzijds catchy is, maar tegelijkertijd ook de lading van je website weet te dekken. Dat is niet heel eenvoudig, maar dat is het leven van een ondernemer nu eenmaal niet!

Een andere tip om je ondernemerswebsite gebruiksvriendelijker te maken: zorg ervoor dat je neutrale kleuren gebruikt waar weinig mensen aanstoot aan nemen. Met felle kleuren kun je weliswaar opvallen, maar gelijktijdig kan het een grote groep mensen afschrikken. Probeer alles zo daarom algemeen mogelijk te houden.

Zorg er ook voor dat de navigatiestructuur van je website klopt en maak alles niet te complex. En vergeet ook niet dat je website op alle elektronische apparaten moet werken. Dit wordt ook wel een responsive website genoemd.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.