De helft van de Nederlandse shoppers is bereid om over te stappen op nieuwe betaalmethoden als online betaling sneller kan

29 april 2025 09:32

De helft van de Nederlandse shoppers is bereid om over te stappen op nieuwe betaalmethoden als online betaling sneller kan

  • 51% van de Nederlandse consumenten stapt over op andere online betaalmethoden als ze daarmee sneller kunnen afrekenen of kortingen krijgen
  • iDEAL is online de favoriete betaalmethode in Nederland, vóór PayPal en traditionele overschrijven via de bank
  • 45% van de Nederlandse shoppers bestelt niet nog een keer bij een webshop na een slechte check-out ervaring
  • 68% van de consumenten is bereid snelheid van betalen in te ruilen voor een betere fraudebescherming

Nederlandse consumenten staan er steeds meer voor open om over te stappen op een andere online-betaalmethode als deze betaalmethode sneller en gemakkelijker is, of recht geeft op korting. Maar veiligheid van de betaalmethode is de belangrijkste factor in de afweging om over te stappen, zo blijkt uit recent onderzoek van Europees fintechbedrijf, payabl.

De bevindingen van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het rapport The State of European Checkouts. Duidelijk is dat 51% van de Nederlandse online shoppers bereid is om een nieuwe betaalmethode te gebruiken als dat voordeel oplevert. Bijna een derde (30%) van de ondervraagden zegt dit te doen wanneer het afrekenproces sneller kan. Ook betaalgemak is reden om op een andere manier online af te rekenen. Desondanks blijkt veiligheid de topprioriteit. 68% van de Nederlandse respondenten is zelfs bereid om een langzamer betaalproces te accepteren als dat een betere bescherming tegen fraude betekent.  

De Nederlandse kassa-ervaring

Uit het onderzoek blijkt dat e-commerce diep verankerd is in het Nederlandse dagelijks leven: 46% van de shoppers koopt wekelijks online en besteedt dan gemiddeld €60 per transactie.  

iDEAL is bij online aankopen de populairste betaalmethode, met een voorkeur van 39% van de Nederlanders. PayPal volgt met 35%, gevolgd door directe bankoverschrijvingen (27%) en creditcards. Opvallend is dat 65% van de Nederlandse consumenten verschillende betaalmethoden gebruikt, zowel online als in de fysieke winkel. Contant geld blijft de eerste keuze voor aankopen in de winkel (58%).  

Gemiddeld noemen Europese consumenten snelheid (46%), gemak (44%) en veiligheid (41%) als de belangrijkste redenen om voor een betaalmethode te kiezen. Die argumenten worden genoemd vóór gewoonte (21%) of brede acceptatie (29%) – wat suggereert dat de keuze voor een betaalmethode doelbewust is en niet een gewoonte.  

Eén klik? Misschien - maar alleen als al vertrouwen is opgebouwd

Bijna de helft (46%) van de Nederlandse consumenten staat open voor het gebruik van ‘one-click-check-out', waarbij betaalgegevens in het proces worden opgeslagen, zodat ze niet elke keer opnieuw hoeven worden ingevoerd. Veel consumenten blijven echter voorzichtig, vooral als de aanbieder onbekend is. Ongeveer een kwart van de respondenten is helemaal niet bereid om betaalgegevens af te geven om ‘one-click-check-out' mogelijk te maken, wat voor webshops het belang benadrukt van heldere communicatie, vertrouwen op te bouwen en een goede merkbekendheid.  

De kosten van een slechte check-out

Vertrouwen is van doorslaggevend belang, maar de totale shop-ervaring is net zo belangrijk. Een ingewikkelde of onhandige check-out leidt tot missen van commerciële kansen:  

  • 45% van de Nederlandse shoppers zegt niet meer terug te keren naar een retailer na een slechte ervaring met betalen  
  • 40% heeft de afgelopen zes maanden een online winkelmandje gevuld achtergelaten, omdat het betaalproces te ingewikkeld was  
  • Onduidelijke kosten (39%) en het verplicht aanmaken van een account (38%) behoren tot de grootste afknappers  

Veiligheid en gedeelde verantwoordelijkheid

Binnen Europa vindt 44% van de consumenten dat retailers, banken en betalingsverwerkers verantwoordelijk zijn voor fraudepreventie. Slechts 24% van de ondervraagden legt deze verantwoordelijkheid bij zichzelf. Hier ligt een kans voor retailers om met duidelijke en zichtbare beveiligingsmaatregelen consumenten gerust te stellen, vooral bij het introduceren van nieuwere betaalmethoden.

Jonathan Arler, General Manager – Nederland bij payabl., zegt: "Nederlandse consumenten zijn heel vertrouwd met digitaal betalen, maar ze zijn ook pragmatisch. Ze proberen iets nieuws als het snel en veilig is. Betaalopties zoals iDEAL blijven essentieel, maar er is een reële kans om de adoptie van nieuwe methoden te stimuleren, vooral als retailers vertrouwen opbouwen met een transparante betaalervaring zonder frictie."  

David Birch, Global Ambassadeur voor Consult Hyperion, zegt: "Het onderzoek toont duidelijk aan dat er geen universele oplossing is – regionale voorkeuren zijn belangrijk en personalisatie kan echt een verschil maken. Het aanbieden van een breed scala aan betaalmogelijkheden, van digitale portemonnees tot lokale methoden, kan het verschil maken tussen eenmalige kopers en terugkerende klanten. Daarbij geldt dat deze betaalmethodieken altijd worden ondersteund met robuuste fraudebescherming en duidelijke communicatie.”  

“Om te profiteren van de groei van online shoppen, moeten retailers prioriteit geven aan een naadloze en veilige ervaring als het om afrekenen gaat. Onduidelijke kosten, het moeten aanmaken van een account of een slechte betaalroutering kunnen leiden tot het definitief wegklikken van gevulde winkelmandjes. De online check-out omgeving moet worden gezien als meer dan een transactiepunt. Het is een manier om vertrouwen en loyaliteit te bevorderen, wat de conversie verhoogd."

payabl. is een toonaangevende aanbieder van financiële technologie die een breed scala aan betaalproducten biedt, waaronder card acquiring, zakelijke rekeningen in meerdere valuta's, lokale betaalmethoden en betaalterminals. payabl. biedt bedrijven de beste manieren om hun groei te stimuleren met betaaltechnologie, slimme fraudepreventie en toegewijde klantenondersteuning. payabl. zet zich in voor snelle en veilige betalingen met one-click betalingstechnologie en 24/7 fraudepreventietechnologie.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.