De grootste uitdagingen van duurzame ondernemers

17 december 2021 09:16

De grootste uitdagingen van duurzame ondernemers

Smyle is een Nederlands bedrijf dat plasticvrije mondverzorgingsproducten op de markt brengt. Ze hebben een abonnementsmodel op mondverzorging dat een groot succes blijkt. Hun producten zijn inmiddels in meer dan 50 landen verkrijgbaar. Ook zie je ze regelmatig voorbijkomen met interviews in bladen als Quote, FD, Linda en andere regionale en landelijke kranten. 

Afgelopen jaar lanceerde Smyle ook een succesvolle social mediacampagne waarbij mede oprichter Almar Fernhout een van de gezichten is. Ook heeft Smyle meerdere prijzen gewonnen zoals de BNR Green Quest Award voor het meest duurzame en innovatieve product van 2021. Almar Fernhout vertelt hoe het is om duurzaam te ondernemen.

Tien van de tien kopen tandpasta in plastic tube

“Veel consumenten zijn klaar voor plasticvrije producten. Als je aan tien mensen op straat vraagt of ze van plastic producten houden, zeggen ze allemaal ‘nee’. Toch poetsen veruit de meeste van de tien ondervraagden nog steeds met tandpasta waar microplastic in zit en tien van de tien kopen tandpasta verpakt in een plastic tube.” SMYLE verkoopt tandpasta zonder microplastic en zonder plastic verpakkingen het is 100% natuurlijk en vegan. De tandpasta tabs zitten in een cool glazen flesje met een papieren navul sachet de meeste duurzame oplossing. Het is ook heel makkelijk in gebruik ; kauw even op het tabletje en poets zoals je altijd doet electrisch kan ook prima. Steeds meer tandartsen adviseren of verkopen onze producten daar zijn we super blij mee.

Lessen geleerd

In de coronatijd zijn alle logistieke processen goed van slag geraakt. Inkopen vanaf de andere kant van de wereld werd daardoor een stuk lastiger. “We konden niet meer blindvaren op toeleveranciers. Daarom gaan we vanaf nu ervoor zorgen dat we niet meer afhankelijk zijn van één partij voor zowel verpakkingen als etiketten en het product zelf. We maken nu gebruik van de ‘multi sourcing’-strategie. Op deze manier ben je minder afhankelijk van één partij als er iets gebeurt en daardoor ook minder kwetsbaar.”

De volgende lessen hebben ze bij SMYLE geleerd bij het lanceren van een nieuw product: “Niks gaat in een keer goed. Zelfs als je alles goed hebt geregeld, gebeurt er altijd wel iets dat anders is dan verwacht. Dan moet je improviseren en heel snel kunnen schakelen.”

Groei is een ‘rocky road’

Het ingewikkeldste waar Smyle het afgelopen jaar tegenaan liep is de financiering van het product. Met een bedrijf zoals dat van Fernhout lopen de kosten voor de baten uit. “Als start-up en als scale-up ben je nonstop bezig met financieringsvraagstukken en probeer je niet achter de feiten aan te lopen. Groei gaat altijd schoksgewijs, in welk bedrijf je ook zit. Het is altijd een rocky road. Elk bedrijf moet daarom zijn financiering goed op orde hebben om te kunnen presteren en plannen waar te maken.” 

“Denk na over marketing en verpakking”

“Het advies dat ik mee wil geven aan startende duurzame ondernemers is dat zij goed moeten nadenken over marketing en verpakkingen,” zegt Almar. “Je moet niet denken dat je een duurzaam product hebt en dat het dan wel goed komt. Duurzaamheid is niet meer dan normaal in mijn optiek.” Je product moet er dus beter, aantrekkelijker en cooler uitzien dan het slechte alternatief en daarnaast ook makkelijk in gebruik zijn. “Als je dat voor elkaar hebt, dan heb je kans van slagen,” zegt Almar Fernhout, “anders is het een kansloze missie.”

Lees meer over Smyle op de website en de Green Quest Award 2021.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.