De do’s en don’ts van merkregistratie
26 april 2022 14:18
Hoe kan het toch dat soms producten, al zijn ze totaal anders, toch dezelfde naam hebben? Denk maar eens aan Dove chocolade en Dove beautyproducten. Of Iceberg wodka en Iceberg mineraalwater. Mag dat? Ja het mag, maar is het handig om bij de merkregistratie dezelfde naam op te geven voor je product?
Regels voor handelsnamen
Als je een bedrijf start, dan gelden er regels voor het registreren van je handelsnaam. Zo mag je binnen dezelfde branche geen bedrijfsnaam kiezen die hetzelfde is als een concurrerend bedrijf of sterk lijkt op de naam van een concurrent. Dit om verwarring bij je potentiële klanten te voorkomen. Het mag wel als beide bedrijven in andere branches werkzaam zijn of in een heel ander geografisch gebied hun werkzaamheden uitvoeren. Zo kun je best je Nederlandse restaurant ‘Keiko’s Sushi’ noemen, terwijl er in Japan ook een Keiko’s Sushi restaurant is. Dat ligt veel te ver uit elkaar om verward te worden. Toch is een unieke naam altijd een aanrader. Wanneer je je bedrijf gaat registreren bij de Kamer van Koophandel wordt er altijd een extra check gedaan of je jouw bedrijfsnaam wel zou kunnen gebruiken.
Regels voor productnamen
Bij de verkoop van je product is het veel handiger om een unieke naam te kiezen, om verwarring te voorkomen, maar de regels hieromtrent zijn heel anders. Zo mag je een exacte naam kiezen en deze gewoon laten registreren. Pas als de eerste naamgever bezwaar maakt, hoef je dan een andere productnaam te kiezen. In het geval van Dove zeep en chocolade is daar geen bezwaar geweest, omdat het niet om soortgelijke producten ging, maar bij Iceberg vs. Iceberg kwam het tot een rechtszaak.
Doen: Wees uniek
Toch is het een aanrader om voor een unieke merknaam te gaan voor je product, omdat potentiële kopers dat veel beter onthouden. In de naam van het merk hoeft de omschrijving van je product niet te zitten en ook niet per se je handelsnaam, wanneer je bijvoorbeeld verschillende productlijnen op de markt brengt. Zo heeft de Coca Cola company naast cola ook Sisi en 7Up als merken.
Niet doen: een moeilijke naam kiezen
Let wel dat uniek zijn niet betekent dat je een ingewikkelde naam voor je product hoeft te kiezen. Hou het simpel en herkenbaar. Dan word je het beste onthouden.
Doen: Maak combinaties
Ben je producent van een algemeen bekend product, zoals jam, stofzuigers of matrassen, dan hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden om het product te omschrijven. Je koppelt dan het product aan een merknaam. Dit zou kunnen overeenkomen met je handelsnaam. Denk bijvoorbeeld aan Hero Jam en Dyson Stofzuigers waarbij de naam van het bedrijf gekoppeld wordt aan het merk. Een overkoepelend moederbedrijf als Unilever zal dit niet snel doen. Zij hebben verschillende merken in huis, zoals Unox en Robijn. Deze merken zijn geregistreerd en worden gecombineerd aan de normale benaming voor wat het product inhoudt, zoals rookworst en wasmiddel.
Doen: laat je merk registreren
Heel belangrijk is om je merk, of dat nu een handelsnaam, bedrijfsnaam of een productnaam is, altijd registreren. Doe je dit bij een goed bedrijf, zoals Chiever, dan wordt tevens in de gaten gehouden of je merkregistratie niet wordt overtreden door een ander bedrijf en kun jij gewoon het beste uit je merk halen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.