Commerciële tv als hoeksteen van uw mediamix

30 augustus 2022 09:19

Commerciële tv als hoeksteen van uw mediamix

Hoe succesvolle ondernemers tv inzetten voor hun zakelijke boodschap

‘Wat moet ik als ondernemer of bedrijfsspecialist met televisie; tv is toch hopeloos ouderwets?’ Wij horen het u denken. Toch laten de statistieken een ander beeld zien: vorig jaar keek de Nederlander nog gemiddeld meer dan 2,5 uur tv per dag (bron: Stichting Kijkonderzoek). Daar schrikt u van hè? ‘Ja, maar ik richt me niet op de mensen die zo lang tv kijken iedere dag; ik heb een B2B-doelstelling.’ Wederom zijn uw gedachten hoorbaar. U heeft ongetwijfeld gelijk. Echter, uw potentiële klanten en zakenpartners kijken vast wél regelmatig naar zakelijke programma’s, op bijvoorbeeld RTLZ. Laat u dan toch kansen liggen?

Juiste zender en verwachtingen

Natuurlijk heeft tv aan importantie ingeboet in de loop der decennia; dat valt niet te ontkennen. Toch bereikt u, als u deelneemt aan een gesponsord tv-programma, nog altijd uw doelgroep. U dient hierbij wel de juiste commerciële zender te kiezen en de juiste verwachtingen te hebben. Wat bedoelen we hiermee? Welnu, de gemiddelde SBS6-kijker wil vermaakt worden. Zakelijke onderwerpen komen vaak beter tot hun recht op RTL7; of zelfs op RTLZ, een zender waar u - als zakenman of -vrouw - vast wél naar kijkt. Maar hoeveel omzet genereert u dan extra? Nou, u hoeft echt niet te verwachten dat de klanten ineens met slaapzakken bij u op de stoep zullen liggen. Er zijn vooral andere, indirecte benefits die ondernemers en specialisten doen besluiten om hun gezicht regelmatig op tv te laten zien.

Voordelen volgens deelnemers

We vroegen aan een groep deelnemers aan Ondernemerslounge (RTL7/RTLZ; met presentator Maurice Vollebregt), een programma dat inmiddels 7 seizoenen lang op televisie is, wat zij de grootste voordelen vinden van (betaald) acte de préseance geven in deze zakelijke talkshow. Zij geven vooral aan dat ze profijt van de branding hebben. Zij worden stap-voor-stap aantoonbaar dé autoriteit op specifieke zakelijke terreinen. Maar ook het mogen vermelden dat hun bedrijf bekend van tv is, werkt positief. En is het dan niet duur om in zo’n programma te komen? Nee! Zeker niet als we het vergelijken met het laten uitzenden van échte commercials. Sterker nog, u betaalt mogelijk evenveel voor een item in zo’n talkshow als voor het laten maken van een professionele video die niet op tv komt.

Hoeksteen van uw mediamix

Wellicht de prettigste bijkomstigheid van het op tv komen, is dat u de video’s die tot stand gebracht worden in de regel zelf ook commercieel mag gaan gebruiken, bijvoorbeeld op uw website(s), op social media en op beurzen. Zo maakt u van de videocontent - in combinatie met de boodschap dat u op nationale tv was - steeds opnieuw de hoeksteen van uw mediamix. En laten we eerlijk zijn: bewegend beeld spreekt toch veel meer tot de verbeelding dan louter tekst en wat foto’s? Kortom, genoeg redenen om de mogelijkheden te verkennen in de komende tijd. En wilt u vrijblijvend sparren over úw bedrijf op tv, dan denken de gedreven mediaspecialisten van Bedrijf op TV, onder meer de producent van Ondernemerslounge, altijd graag met u mee (06-15888819, info@inexorabilis.nl).

Naar alle berichten van Bedrijf op TV B.V. terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.