Checklist: wat mag je wel en niet vragen aan een zieke werknemer?
20 oktober 2025 09:00
Een ziekmelding is vervelend. Als werkgever wil je hier goed mee omgaan. Je toont begrip, maar je wilt ook weten wat nodig is voor de werkplanning. Tegelijk moet je je houden aan de privacywetgeving. Wat mag je wel en niet vragen? En hoe houd je goed contact met je zieke werknemer? Gebruik deze checklist met tips over wat je mag vragen aan je zieke werknemer.
Wat mag je wél vragen aan je zieke werknemer?
Bij een ziekmelding mag je alleen vragen en vastleggen wat nodig is om te weten. Dit is informatie om te bepalen hoe je de werkzaamheden van je zieke werknemer kunt opvangen. Je mag ook vragen stellen die nodig zijn om de loondoorbetalingsplicht te beoordelen.
Dit mag je vragen én vastleggen als je werknemer ziek is:
- Het telefoonnummer waarop je werknemer bereikbaar is en het (verpleeg)adres.
- Hoe lang je werknemer verwacht ziek te zijn.
- Welke lopende werkzaamheden en afspraken er zijn.
- Of de ziekte van de werknemer komt door een arbeidsongeval.
- Of er sprake is van een verkeersongeval. Als dit het geval is, kun je de verzuim- en re-integratiekosten terugvragen aan de veroorzaker van het ongeval.
- Of het verzuim valt onder de Ziektewet (Vangnetregeling). Je kunt dan recht hebben op een ziektewetuitkering van UWV. Meestal geeft de arbodienst aan of het ziekteverzuim onder het Vangnet van de Ziektewet valt.
Bron: Autoriteit Persoonsgegevens
Hoe blijf je goed in contact?
De bedrijfsarts bepaalt of en hoeveel je zieke werknemer kan werken en heeft contact over het herstel. Ook voor aangepast werk en de mogelijke inzet van interventies (behandelingen).
Als werkgever is het ook belangrijk om contact te hebben met je zieke werknemer. Zo voldoe je aan de wettelijke verplichtingen. En laat je zien dat je betrokken bent bij je zieke werknemer. Zo voelt je werknemer zich gehoord en gezien. Hieronder staan meer voorbeelden van vragen die je wél mag stellen.
- Hoe wil je contact houden?
Je mag vragen hoe, waar en wanneer de werknemer het liefst met je in contact wil zijn. Is dit bijvoorbeeld telefonisch of via e-mail? Verblijft hij of zij thuis of ergens anders? Bijvoorbeeld omdat er hulp nodig is. Hoe iemand graag contact houdt, is persoonlijk. Door te vragen wat prettig is, respecteer je iemands situatie en wensen. - Welke vervolgafspraak maken we?
Het is belangrijk om regelmatig contact te hebben met je zieke werknemer. Verwacht je werknemer langer ziek te zijn? Dan kun je tijdens een contactmoment afspraken maken wanneer je elkaar weer spreekt. Spreek ook af wie er belt en op welk moment. Met een duidelijke vervolgafspraak houd je goed contact zonder druk te zetten.
Wil je ondersteuning bij een zieke werknemer? De verzuimverzekering van Nationale-Nederlanden voor het mkb helpt je als je werknemer ziek is. Meer weten? Bekijk onze verzuimverzekering. |
Waarom goed contact met een zieke werknemer belangrijk is
Het omgaan met een zieke werknemer vraagt om een zorgvuldige aanpak. Je hebt een belangrijke rol in het verzuimproces. De manier waarop je het gesprek voert, maakt het verschil. Bijvoorbeeld door het tonen van begrip laat je betrokkenheid zien. Werknemers voelen zich gesteund tijdens het herstel als je goed handelt. Duidelijke communicatie en je inleven werknemer maken het verschil.
Wil je weten wat je niet mag vragen aan je zieke werknemers? Lees dit en meer op: Checklist: wat mag je wel en niet vragen aan een zieke werknemer?
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.