Besparen op bedrijfskosten? Zo houdt u geld over!

2 november 2021 09:02

Besparen op bedrijfskosten? Zo houdt u geld over!

De afgelopen periode is voor veel bedrijven zwaar geweest. Ingrijpende veranderingen binnen de samenleving én je onderneming zorgen er misschien voor dat het moeilijker is om het hoofd boven water te houden. Gelukkig zijn er diverse manieren om te besparen op bedrijfskosten. Sommige zijn ideaal om tijdelijk de kosten te drukken, terwijl andere ook op de lange termijn waardevol zijn. In deze blog helpen we je op weg met drie zaken waar vaak nog flink op bespaard kan worden: de kantoorruimte, energiekosten en kantoorartikelen. 

Kantoorruimte

De meeste bedrijven ontkomen er niet aan: een fysieke kantoorruimte, zodat medewerkers op locatie kunnen werken. Toch heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt dat het ook anders kan. Gedeeltelijk of zelfs volledig thuiswerken behoort nu tot de mogelijkheden en dat betekent vaak dat je kosten kunt besparen. Je hebt immers minder werkplekken nodig als medewerkers op verschillende dagen op kantoor werken. Door vaste werkplekken in te richten als flexplek, bespaar je ruimte en kun je eventueel een kleiner kantoor huren. Misschien kun je zelfs een ongebruikt deel van je kantoorruimte verhuren aan een ander bedrijf, zodat jullie de huurkosten kunnen delen. Richt je het geheel dan ook nog eens in met tweedehands kantoormeubilair, zoals bureaus, stoelen en vergadertafels, dan ben je helemaal voordelig bezig. Vaak zijn deze nog van uitstekende kwaliteit, zonder dat je er de hoofdprijs voor betaalt.

Energiekosten

Een kantoorruimte huren is één ding, maar de kosten zitten ook in alles eromheen. Zo is de energierekening vaak een flinke kostenpost. Net als in huis zijn er gelukkig een aantal besparingsmogelijkheden. Neem bijvoorbeeld regelmatig je energiecontract onder de loep. Is dit nog steeds je goedkoopste optie? Het is voordelig om regelmatig over te stappen van leverancier, omdat je dan profiteert van welkomstkortingen. Ook qua energieverbruik is er ruimte voor verbetering. Vervang bijvoorbeeld alle gloeilampen voor LED-lampen: deze zijn gemiddeld 75% zuiniger én gaan langer mee. Ten slotte kan het beleid rondom energieverbruik in je organisatie het verschil maken. Spreek bijvoorbeeld met je medewerkers af dat computers altijd afgesloten worden aan het eind van de dag, zet eens een raam open in plaats van de airco aan en zet de thermostaat na werktijd uit. Let er ook op dat lampen en verwarming uitstaan in (vergader)ruimtes die niet gebruikt worden. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, houd je samen de kosten laag.

Kantoorartikelen

De derde kostenpost waar je goed op kunt besparen, zijn de kantoorartikelen. Denk maar eens aan hoeveel papier, pennen, mappen, printerinkt, paperclips en post-its er in een jaar doorheen gaan. Een geldbesparende oplossing is om een ‘paperless office’ te gaan voeren, waarbij alle documentatie en communicatie digitaal gaat en er (bijna) geen papier gebruikt wordt. Dit scheelt niet alleen veel kosten voor papier, printers en cartridges, maar is ook beter voor het milieu. Voor sommige bedrijven is printen echter een noodzaak, dus dan is het verstandig om voordelig in te kopen. Koop altijd cartridges met hoge capaciteit, zodat je er het maximale uithaalt. Je herkent deze aan de toevoeging ‘XL’: van de Canon CL 546 cartridge is bijvoorbeeld ook een CL 546XL verkrijgbaar. Tot slot bespaar je flink wanneer je je kantoorartikelen in bulk bestelt bij grote aanbieders. Deze hanteren meestal voordelige tarieven voor zakelijke klanten én hebben vaak een gigantisch assortiment supplies. Zo bestel je in één klap een voorraad papier, pennen en Canon cartridges voor het hele jaar en profiteer je bovendien van de beste prijs.

Zet de eerste stappen naar besparing

Veel bedrijfskosten lijken misschien onvermijdelijk, maar kunnen bij nader inzien toch verlaagd worden. Door kritisch te kijken naar gewoontes en zaken die jij al jaren als ‘normaal’ ziet, zijn er ook in jouw bedrijf kansen voor geldbesparing. Sommige stappen zijn eenvoudig en andere zijn wat ingewikkelder, maar op de lange termijn zullen ze je bedrijf allemaal ten goede komen!

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.