Bedrijfsprofiel: Berlin Packaging
31 januari 2022 09:50
Het in 1898 opgerichte Amerikaanse bedrijf Berlin Packaging is een wereldwijde leverancier van verpakkingen en sluitsystemen van glas, kunststof en metaal. In 2016 deed het bedrijf officieel zijn intrede op de Europese markt, met de overname van Bruni Glass. Inmiddels heeft de verpakkingsleverancier een EMEA hoofdkantoor in Milaan en heeft het al negentien Europese overnames op zijn naam staan. Ook op de Nederlandse markt verstevigt Berlin Packaging zijn positie. Dario Bassetti, Chief Marketing Officer EMEA vertelt wat de Nederlandse markt interessant maakt, voor welke uitdagingen ze staan en hoe hij de toekomst voor zich ziet.
Berlin Packaging ziet zichzelf als een ‘One-Stop Packaging Shop’ waarbij ze de beste elementen van design, innovatie, productie, opslag en distributie in de verpakkingsindustrie samenbrengen. “Dankzij ons wereldwijde netwerk kunnen wij onze klanten meer dan 40.000 glazen, metalen en plastic verpakkingen aanbieden”, zegt Dario Bassetti. “Het bijzondere aan ons werk is dat we daarin een adviserende en begeleidende rol innemen. We bieden onze klanten onze complete service aan gedurende het hele proces, van ontwerp tot distributie.”
Nederlandse markt
In 2019 betrad Berlin Packaging de Nederlandse markt, nam het Novio Packaging over en verstevigde daarmee zijn marktpositie in Noord-Europa. Dit bedrijf stond reeds bekend om zijn expertise in kunststof-, glas- en metalen verpakkingen voor onder andere producten voor persoonlijke verzorging en de farmaceutische industrie. In 2020 volgden nog twee overnames. Allereerst Vinkova, een leverancier van voedsel- en drankverpakkingen gevestigd in Bussum. Daarnaast nam Berlin Packaging ook Vincap & Adolfse over, een Utrechtse leverancier gespecialiseerd in farmaceutische en voedsel- en drankverpakkingen. Bassetti: “Met deze overnames kunnen wij lokale expertise, kennis en oplossingen wereldwijd uitrollen en daarmee onze klanten uit verschillende eindmarkten een ruimere keuze aan verpakkingen bieden. Maar ook andersom biedt het voordelen. Wij werken namelijk vanuit de overtuiging dat we met ons wereldwijde netwerk en globale blik op lokaal niveau kunnen ondersteunen en onderscheiden. Onze strategie is erop gericht dat we een wereldspeler zijn met veel lokale wortels in de regio.”
Studio One Eleven
Naast de overnames heeft Berlin Packaging nog meer plannen voor de Nederlandse markt. Bassetti: “Wij hebben een in-house ontwerpbureau opgericht, Studio One Eleven. Dat is een team van ontwerpers, ingenieurs en marketeers dat klanten helpt hun merk en verpakkingen te innoveren en verbeteren. Bij Studio One Eleven brengen we de wensen en behoeften van de consument samen met de strenge, gedisciplineerde regels van de fabrikant om zo tot een eindproduct te komen. Hiermee geven we onze klanten een one-stop shop ervaring waarmee we ze kunnen voorzien in al hun vragen De eerste Studio One Eleven werd opgericht in Chicago en dit jaar openen we een designbureau in Wijchen.
Uitdagingen
Ondanks de voortvarendheid waarmee Berlin Packaging de Nederlandse markt verovert, staat de verpakkingsindustrie voor een aantal hedendaagse uitdagingen. Grondstoftekorten en de voortdurende coronapandemie maken dat de industrie in 2021 te maken kreeg met grote problemen voor de bevoorradingsketen. Dit zorgde ervoor bedrijfsprocessen fundamenteel veranderden en dat innovatie belangrijker werd dan ooit. Toch heeft Bassetti vertrouwen in het business model van Berlin Packaging: “Als leverancier van hybride verpakkingen bieden we onze klanten flexibiliteit en kijken we waar de mogelijke capaciteit van de productie het hoogst is. Zo vinden we telkens de beste oplossing. De Italiaan voorziet dan ook een grote groei: “In 2022 zetten we onze expansie in Europa voort en blijven we op zoek naar nieuwe overnames en nieuwe markten.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.