Amsterdamse festivalorganisaties geven kleur aan opvanglocaties voor dak- en thuisloze mensen
8 oktober 2021 15:30

Bezoekers van vier huizen samen met festival bouwers, DJ’s en dansliefhebbers aan de slag
In de Gemeente Amsterdam leeft het hoogste aantal dak- en thuisloze mensen in Nederland. Opvanghuizen zijn voor velen van hen de enige plek waar zij zich even thuis kunnen voelen. Echter, door een veelal praktische inrichting, stralen de locaties vaak weinig huiselijkheid uit en zijn sommigen wat verouderd. In samenwerking met vier grote Amsterdamse festivals gaan Homebass Foundation en The Paco Foundation aan de slag om hier verandering in te brengen en de opvanghuizen meer kleur te geven. Ze roepen tienduizenden dansliefhebbers op om ook in actie te komen en samen een omgeving te creëren die bijdraagt aan beter herstel van bezoekers. Het project, genaamd “Geef Kleur”, gaat in oktober van start met als doel om vier Amsterdamse opvanglocaties een make-over te geven, nog voor de Kerst.
Kleurrijk collectief
Om de opvanglocaties te ‘pimpen’ is Homebass Foundation een samenwerking gestart met The Paco Foundation, De Regenboog Groep en vier festivalorganisaties: ZeeZout, STRAF_WERK, Chasing the Hihat en Nomads. Jade, festivalmanager van STRAF_WERK zegt: ‘Als er iets duidelijk is geworden afgelopen jaar, is het wel hoe belangrijk het is om een plek te hebben waar je jezelf kan zijn, je kan uitdrukken en nieuwe mensen kan ontmoeten. Onze evenementen geven voor heel veel mensen kleur aan hun leven en daarom zagen we direct een perfecte match met Homebass Foundation.”
Healing environments
Veel van de bezoekers hebben nachten in de kou en nattigheid moeten doorbrengen. Het doel van de make-overs is om de inloophuizen om te toveren tot plekken waar iedereen zich even warm, veilig en thuis voelt. Belangrijk, omdat het merendeel van de bezoekers veel heeft meegemaakt. In de inloophuizen kunnen ze zichzelf opfrissen, omkleden, wat eten en drinken en kunnen ze maatschappelijke begeleiding krijgen. Romulus, een vaste bezoeker van een inloophuis, legt uit hoe belangrijk ze zijn: ‘Met 20 jaar op straat overleven ben ik vaak letterlijk ontmenst. Sinds ik hier kom voel ik mij beetje bij beetje weer meer mens worden’. Tijdens de make-overs gaan de bezoekers van de inloophuizen zelf aan de slag, samen met festival bouwers, bekende DJ’s, buurtbewoners en dansliefhebbers om hun opvanghuis kleurrijker maken. Dat wil zeggen nieuw meubilair, sfeervol licht, meer kleur en meer groen. Daarbij staan de wensen van de bezoekers en medewerkers centraal, het zijn immers hun woonkamers.
De kracht van festivals
Robert-Jan Glas, campagneleider van Homebass Foundation, is blij met steun uit de festivalsector: “Festivalorganisatoren zijn bij uitstek gespecialiseerd in het bedenken en realiseren van een totaalbeleving en weten in een handomdraai een plek om te toveren tot een gastvrije, veilige en kleurrijke wereld. De laatste anderhalf jaar hebben alle festivals enorme klappen gevangen. Ondanks dit alles blijven ze wendbaar en maatschappelijke betrokken en dat waarderen we.” Bovendien is de samenwerking met de festivalsector een manier om het belang van goede opvang onder de aandacht te brengen bij het jonge publiek van festivals, meent Glas: “Met de huidige woning crisis dreigen er nog veel meer mensen dakloos te worden, vooral jongeren en jongvolwassenen. En laat dat nou net de belangrijkste doelgroep van festivals zijn. Door festivals te betrekken, leggen we de uitdaging van maatschappelijke opvang op een toegankelijke manier bloot. Zo doorbreken we hopelijk ook het stigma dat heerst rondom dakloosheid. “
Geef Couleur
Om het project te financieren worden dansliefhebbers opgeroepen een bijdrage te leveren met een campagne op social media. Met video’s en fotografie krijgt iedereen een uniek inkijkje in de Amsterdamse opvanghuizen. Rondleidingen en uitleg worden gedaan door de dak- en thuisloze bezoekers zelf. Iedereen die wil, kan vervolgens een donatie doen via de website van Homebass. Dat kan bijvoorbeeld al door een doosje spijkers van 5 euro te funden, maar ook een geluidsinstallatie voor 250 euro. Het doel van de crowdfundingcampagne is om minimaal 40.000 euro op te halen om de vier Amsterdamse opvanglocaties zo mooi mogelijk aan te kleden, in te richten en kleurrijker te maken. De crowdfunding loopt tot en met 27 oktober. De actie is te vinden op geefcouleur.nl.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.