6 tips voor het overwinnen van AI-zorgen in het mkb: een gids voor ondernemers
17 januari 2024 11:02
Jeroen van Vierzen, oprichter en CEO van Rinkel
In de dynamische wereld van het midden- en kleinbedrijf (mkb) begint kunstmatige intelligentie (AI) steeds meer terrein te winnen. Hoewel de potentieel baanbrekende voordelen duidelijk zijn, brengen veel mkb’ers ook legitieme zorgen met zich mee over de implementatie van AI in hun bedrijfsvoering. Gelukkig kunnen deze zorgen relatief eenvoudig verminderd worden met een aantal tips.
1. AI is moeilijk om te begrijpen en dus is implementeren lastig
Het idee dat AI ingewikkeld is, komt vaak voort uit de perceptie dat het implementeren ervan een complex proces is dat specifieke technische kennis vereist. Maar tegenwoordig zijn er veel AI-tools en -oplossingen die heel toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn, waardoor implementatie soepel gaat. Er zal dus wellicht wat extra tijd nodig zijn om een specifieke tool te leren kennen, maar uiteindelijk kan dat zeker de moeite waard zijn als de tool veel werk uit handen kan nemen.
2. AI maakt zakendoen onpersoonlijk
Het tegendeel is waar, omdat je met behulp van AI er juist voor kan zorgen dat je zakendoen nog persoonlijker kan maken. Wanneer AI wordt toegepast om administratieve zaken over te nemen, hebben werknemers meer tijd voor andere zaken: het helpen van hun klanten en relaties. Door medewerkers gedeeltelijk of zelfs geheel vrij te spelen, kunnen ze meer tijd spenderen aan het bedenken van oplossingen en het leveren van kwalitatieve service.
3. AI vervangt werknemers
Een begrijpelijke zorg is of AI uiteindelijk werknemers zal vervangen. Hoewel AI zeker bepaalde taken zal overnemen, zal het nooit de menselijke factor kunnen vervangen. Het is eerder een aanvulling, waardoor werknemers meer tijd en energie kunnen besteden aan taken die creativiteit en improvisatie vereisen, terwijl AI zich bezighoudt met repetitieve en saaie taken.
4. De technologische ontwikkelingen zijn moeilijk om bij te houden
Met de snelheid van technologische veranderingen is het begrijpelijk dat ondernemers zich afvragen hoe ze dit alles kunnen bijhouden. De sleutelvraag om te stellen is wat een bepaalde ontwikkeling voor jou betekent als mkb’er. Het is namelijk helemaal niet nodig om AI-expert te zijn. Het is eerder belangrijk om te kijken of bepaalde AI-tools of -ontwikkelingen interessant zijn voor je bedrijf en makkelijk te gebruiken zijn.
5. Kan AI wel werken op de bestaande software?
De compatibiliteit van AI met bestaande software is een reële zorg. Het is daarom belangrijk om goed onderzoek te doen of AI wel toegepast kan worden op de software die nu wordt gebruikt binnen je onderneming. Is dat mogelijk? Dan kan het lonen om stapsgewijs over te stappen en eerst een paar testen uit te voeren met de nieuwe AI-tool op de bestaande software, voordat je geheel overgaat.
6. Is privacy en gegevensbeveiliging wel goed geregeld met AI?
Een van de meest kritieke zorgen is die omtrent privacy en gegevensbeveiliging. Bij het implementeren van AI-oplossingen is het van het grootste belang om deze kwesties serieus te nemen. Kies daarom voor oplossingen die vanaf het begin zijn gebouwd met privacy en beveiliging in gedachten. En wanneer je uiteindelijk gebruik maakt van AI, wees transparant over het gebruik ervan en hoe gegevens worden verwerkt.
Zijn alle zorgen weggenomen en is je onderneming toe aan de implementatie van AI, dan hanteert Rinkel altijd een viertal principes die je in gedachte kan houden voor het uitrollen van AI op een soepele, verantwoorde en veilige manier:
- Sta open voor discussie: zeker als het gaat om privacy, de mogelijke risico’s en de waarde die het oplevert. Klanten en werknemers kunnen wellicht zorgen hebben over het gebruik van AI, dus luister goed naar die zorgen en kijk samen naar welke oplossingen daar voor zijn.
- Houd je aan de wet- en regelgeving: Het is een open deur, maar houd je strikt aan de geldende wetgeving, bijvoorbeeld de AVG en in de toekomst ook aan de EU AI Act. Zo verplicht de AVG je om toestemming te vragen aan klanten en werknemers om hun gegevens te gebruiken. Niet (helemaal) bekend met nieuwe wet- en regelgeving? Win dan genoeg informatie in voordat je aan de slag gaat met AI.
- Minimaliseer gegevensverzameling: Verzamel alleen gegevens die waarde toevoegen en gebruik software waarmee je het niveau van gegevensgebruik en -retentie kunt beheren. Het is onnodig en bovenal risicovol om zoveel mogelijk data te verzamelen, wat vervolgens niet wordt gebruikt.
- Ga voor een ‘opt-in’ benadering: Bouw vertrouwen op door eerlijk te communiceren over het gebruik van gegevens, vraag expliciete toestemming om die gegevens te gebruiken en respecteer de keuzes die mensen maken. Bijvoorbeeld wanneer ze geen toestemming geven voor het verwerken van hun gegevens.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.