6 Tips voor betere data-analyse in jouw bedrijf

20 juli 2022 09:31

6 Tips voor betere data-analyse in jouw bedrijf

Het verzamelen van data is belangrijker dan ooit om gedegen zakelijke beslissen te nemen. Dit betekent dat het alsmaar meer van belang wordt om jouw analysemogelijkheden hoog in het vaandel te houden en verschillende databases te ontwikkelen om ervoor te zorgen dat je weet wat je meet! De bedrijven van vandaag genereren dan ook meer gegevens dan ooit tevoren, en die kunnen worden gebruikt om de besluitvorming te verbeteren en de winst te verhogen. Veel bedrijven weten echter niet hoe ze data analytics effectief kunnen gebruiken. Daarom zijn hier zes essentiële tips die je zullen helpen data-analyse te gebruiken om jouw bedrijf te verbeteren.

1. Begrijp wat data-analyse is en wat het kan doen voor jouw onderneming

Gegevensanalyse is hét proces waarbij gegevens worden onderzocht om patronen en trends te ontdekken, en deze in jouw voordeel te gebruiken. Door gegevens te analyseren kun je als bedrijf vaststellen op welke gebieden de prestaties kunnen worden verbeterd en welke data kan helpen om betere beslissingen te nemen over de toewijzing van middelen.

2. Verzamel zoveel mogelijk gegevens als je te pakken kunt krijgen

Het kan slim zijn om als een onderneming zoveel mogelijk gegevens te verzamelen en een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van haar huidige situatie. Want, hoe meer gegevens je hebt, hoe gemakkelijker het zal zijn om patronen en trends vast te stellen.

3. Gegevens categoriseren en ordenen voor analyse

Zodra alle gegevens worden verzameld uit zowel interne als externe bronnen, is het van belang ze te classificeren en te ordenen, zodat ze beter kunnen worden geanalyseerd. Dit betekent dat de gegevens in verschillende categorieën moeten worden opgeslagen en dat tabellen en grafieken moeten worden gemaakt om gemakkelijker patronen en tendensen te kunnen zien.

4. Gebruik maken van visualisatie-instrumenten om de gegevens beter te begrijpen

Door middel van effectief gebruik te maken van visualisatie-instrumenten, kun je beter te begrijpen wat de gegevens je precies vertellen. We hebben het hier over grafieken, diagrammen en andere beelden die de gegevens helpen illustreren. Door gegevens in een visueel formaat te bekijken, kun je patronen en tendensen zien die anders in een tekstformaat moeilijk te herkennen zijn.

5. Hulp nodig bij data-analyse? Schakel die hulp in!

Het is belangrijk om effectieve en betrouwbare data-analyse te gebruiken voor het behalen van succes. Mocht je hierbij hulp nodig hebben, dan kun je ICT-hulp detacheren bij Qquest. Zij zijn experts op het gebied van data-analyse en nog veel meer, zoals testen, softwareontwikkeling en ICT-beheer.

6. Handel op basis van de informatie in de gegevens

Tot slot is het van vitaal belang om zoveel mogelijk op je data te vertrouwen. Zodra je de gegevens hebt geanalyseerd, is het belangrijk te handelen naar wat je hebt geleerd. Dit kan wellicht betekenen dat je jouw manier van zaken doen moet veranderen of dat je jouw (financiële) middelen op een andere manier moet toewijzen. Het doel van het verzamelen van betrouwbare gegevens is immers om jouw onderneming succesvoller te maken!

Gegevensanalyse kan bedrijven helpen betere beslissingen te nemen over de toewijzing van middelen. Hoe meer gegevens u hebt, hoe gemakkelijker het is om patronen en trends vast te stellen. Een manier om dit te doen is gegevens te categoriseren en te organiseren om ze gemakkelijker te kunnen analyseren. Visualisatie-instrumenten kunnen bedrijfseigenaars ook helpen om te begrijpen wat ze niet kunnen begrijpen in tekstvorm. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren waarop gegevensanalyse het besluitvormingsproces van een onderneming kan verbeteren. Dit zijn slechts enkele basistips voor het gebruik van data analytics vandaag.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.